Ministerul Culturii a platit anul trecut 990 de milioane de lei pe un "site cu o structura nefunctionala"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Site-ul de Internet al unei institutii publice constituie o emblema a transparentei si a deschiderii sale fata de opinia publica. Ministerul Culturii si Cultelor, in vremea mandatului lui Razvan

Site-ul de Internet al unei institutii publice constituie o emblema a transparentei si a deschiderii sale fata de opinia publica. Ministerul Culturii si Cultelor, in vremea mandatului lui Razvan Theodorescu, nu a excelat sub aspectul transparentei, iar site-ul de Internet a reflectat in mare parte acest lucru. Lipseau informatii importante despre cum cheltuieste ministerul banii publici, despre initiativele sale legislative sau deciziile si hotararile care se luau in domeniul culturii. Deseori, chiar actualizarea site-ului cu noile comunicate de presa suferea intarzieri inexplicabile. In schimb, site-ul oferea informatii menite sa ramana adanc intiparite in memoria publicului: cum ar fi interviul despre mancarurile preferate ale consilierei si prietenei ministrului, Carmen Pintilie. Mai mult decat atat, in ultima jumatate a anului trecut, adesea site-ul ministerului nu a putut fi accesat. Toate aceste lucruri "minunate", care au "facilitat" buna comunicare a echipei lui Razvan Theodorescu cu presa si opinia publica, au fost in plus platite cu bani grei, de la buget, dupa cum se vede acum. Portalul web al ministerului, aflat la adresa www.ministerulculturii.ro, a fost creat in aprilie 2003, de firma Euro Mall Services SRL la un pret de 1,282 miliarde de lei (din care TVA era 204 milioane de lei). In aceasta suma, firma Euro Mall Services SRL, condusa de Directorul General Madalin Matica, includea si service-ul pentru o perioada de 12 luni. In vara anului trecut, Ministerul Culturii si Cultelor a simtit nevoia unei dezvoltari si modernizari a site-ului de Internet. Selectia de oferte organizata a dat drept castigatoare o alta firma, SC Dot Commerce Impex SRL, la care in functia de director operatiuni europene il gasim pe acelasi Madalin Matica. Suma ceruta de Dot Commerce pentru lucrarile ce urma sa le realizeze la site - "actualizare, extindere si upgrade portal MCC" - este una care ar umple de invidie orice constructor de site-uri: 990 milioane de lei fara TVA (24.489,19 euro - la cursul de la data incheierii contractului). Desi bugetul ministerului era unul sarac, iar piata putea oferi solutii mult mai ieftine, MCC a acceptat oferta firmei Dot Commerce si a incheiat in data de 16.07.2004 contractul cu aceasta. Cu toate ca suma este mare, selectia de oferte nu a fost ilegala, caci celelalte firme participante la selectie (SC Stanipo SRL; SC Elcom International SA; SC Bytera Adverising SRL; SC Media One SRL) au cerut toate sume mai mari de un miliard. Interesant este insa ca in contractul incheiat intre Ministerul Culturii si firma Dot Commerce exista o clauza de confidentialitate care impiedica partile semnatare sa dea publicitatii orice prevedere a contractului. De ce e necesara o asemenea clauza atunci cand e vorba de bani publici, mai ales daca lucrurile sunt corecte, nimeni nu a putut lamuri. In opinia lui Madalin Matica, suma nu este exagerata, dat fiind ca upgrade-ul a insemnat de fapt schimbarea totala a site-ul si folosirea unor solutii tehnice complexe care sunt costisitoare. "Daca tinem seama de solutiile aplicate, de drepturile de autor pentru ele si pentru programele create pentru site, suma este chiar mica", ne-a mai declarat Madalin Matica. In opinia directorului, constructia site-ul permite ca acesta sa poata fi gestionat, dupa crearea lui, din interiorul MCC, fara a mai fi nevoie de plata unei firme specializate. Dincolo de complexitatea tehnica a site-ului, ce poate justifica sau nu suma platita de minister, ramane faptul ca acesta a preferat sa achizitioneze o solutie extrem de costisitoare, dintr-un buget sarac cum este cel al culturii. Situatia a fost sugestiv rezumata printr-o analogie, chiar de Madalin Matica: "In Romania, o companie care avea nevoie de o Dacie a cumparat o masina straina." Din pacate, solutia aleasa a ramas goala de continut, intrucat nenumaratele sectiuni prevazute nu au fost umplute cu materialul corespunzator care trebuia sa vina de la minister. In momentul de fata site-ul MCC fiind, dupa cum oricine poate constata, o forma frumoasa, dar cu extrem de putin material. Noua conducere a ministerului, analizand modul in care MCC este prezent pe Internet, a conchis ca structura site-ului este nefunctionala si, prin urmare, trebuie schimbata. Intr-o nota semnata de ministrul Culturii, Mona Musca, se precizeaza: "structura site-ului conceput de Euro Mall Services SA in urma contractului din 04.03.2002 si preluat spre administrare si upgradare de catre firma Dot Commerce Impex SRL, prin contractul din 16.07.2004, nu este functionala. In prezent suntem obligati sa renuntam la aceasta structura, urmand sa gasim o solutie de impartire mai eficienta a informatiilor pentru accesul publicului la acestea. Site-ul in discutie nu indeplinea nici macar prevederile legii 544/2001 si legii 52/2003". Cu alte cuvinte, cele 990 de milioane cheltuite de fosta echipa pentru site s-au dus pe apa Sambetei.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite