Manifest al artistilor consacrati impotriva Muzeului National de Arta Contemporana

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu stiu despre ce sa vorbesc mai intai, in cazul unei expozitii mai speciale cum este cea de la Galeria Galateca. Despre mesajul colectiv pe care il poarta ascuns in epiderma sa plastica sau despre

Nu stiu despre ce sa vorbesc mai intai, in cazul unei expozitii mai speciale cum este cea de la Galeria Galateca. Despre mesajul colectiv pe care il poarta ascuns in epiderma sa plastica sau despre individualitatile creatoare adunate in aceeasi incapere, cu o prezenta care se impune automat privirii. "Expozitia de atitudine protestatara" vine cu un mesaj care depaseste simpla manifestare artistica pe cale vizuala, nu este un spectacol al stilurilor, ea are si un caracter, sa spunem, militant. Se protesteaza in numele artei, pentru ideea de a exista realmente un muzeu al artei moderne. Este o expozitie a ziarului neconventional, ziar la a carui creare au participat in perioada 2004-2005 artisti al caror nume este imposibil sa nu spuna foarte mult: Sorin Dumitrescu, Marin Gherasim, Alexandru Chira, Paula Ribariu, Silvia Cambir, Ervant Nicogosian, Stefan Pelmus si multi altii, critici de arta cum sunt Magdalena Crisan si Pavel Susara. Daca luam in calcul remarca pictorului Mircea Barzuca, s-ar putea spune ca aceasta expozitie este intr-un fel dubla: picturile unui Marin Gherasim (tripticul "Reconstruirea absidei"), Sorin Dumitrescu, Alexandru Chira ("Proiect pentru stereopoem") pe de-o parte, si pagini din ziarul neconventional din care au fost extrase articole ale lui Pavel Susara, Sorin Dumitrescu, Marin Gherasim, Magdalena Crisan, pe de alta, expuse intr-o formula tip instalatie. Toti acesti artisti consacrati care au subscris unei asemenea initiative aduc reprosuri grave de curand infiintatului Muzeu National de Arta Contemporana. Acuzatiile aduse acestei institutii sunt formulate clar si rotund de criticul de arta Pavel Susara: "Proaspatul Muzeu National de Arta Contemporana nu face decat sa resemantizeze orizontul si simbolica totalitara, sa se transforme subtil in elogiu si sa reconverteasca semnalele disparate intr-un amplu sistem mitologic." Paula Ribariu este aceea care a pus in practica aceasta forma de protest. Tonul articolului sau este unul vehement: "E o rusine a societatii romanesti moderne ca, in timp ce-n toata lumea se construiesc sali sofisticate de expunere a artei, la noi se lafaie in muzeu toata mediocritatea savanta si agresiva, care nu propune omului nimic, nimic altceva decat pofta de renume cu orice pret". Pavel Susara precizeaza "de ce este Muzeul National de Arta Contemporana un esec": "Pentru ca, in mod real, nu poate exista un muzeu de arta contemporana. Muzeul este o institutie de conservare...". Si pe de alta parte "pentru ca Muzeul... s-a facut la comanda si din nevoi propagandistice, fara a se lua in calcul un mediu artistic real". Pe suporturi speciale stau articolele amintite, pe care cei interesati le pot citi in intregime. Expozitia este insa una care face un dar pretios celor care patrund in Galeria Galateca: tablouri ale lui Marin Gherasim, tripticul "Reconstruirea absidei", sau "Proiectul pentru stereopoem"lui Alexandru Chira.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite