"Manelele sunt un produs autentic. Asa este Romania azi"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

- Dupa patru ani de stat intr-o tara care se ghideaza dupa principii atat de sanatoase, cu ce sentiment v-ati intors in Romania guvernata de haos? - Cu puteri, sperante si curiozitate, sa vad ce s-a

- Dupa patru ani de stat intr-o tara care se ghideaza dupa principii atat de sanatoase, cu ce sentiment v-ati intors in Romania guvernata de haos?
- Cu puteri, sperante si curiozitate, sa vad ce s-a mai intamplat aici.
- Din punct de vedere muzical, ce s-a schimbat, intre timp, in tara?
- Nu stiu daca sunt cel mai indicat sa vorbesc despre asta, pentru ca nu ma intereseaza viata muzicala din Romania... Nu urmaresc fenomenul si nu cumpar produse de aici. Si mai bine citesc, decat sa ascult muzica. Sigur ca asta mi-e treaba, imi place ceea ce fac, dar cand sunt singur cu mine insumi prefer sa fac altceva.
- Dar macar ca sa fiti la curent cu tendintele, si tot ar trebui sa ascultati cate ceva, pentru "documentare".
- Ca sa stiu de unde sa fur? E foarte usor sa copiezi niste sunete, niste ritmuri ori formule armonice. Le pui pe computer, sunt niste softuri care fac singure restul. Apesi pe buton, pui niste versuri si gata piesa. Cred ca daca ar veni aici niste companii multinationale ar fi foarte multe procese de drepturi de autor pe rol. Tocmai de aceea nici n-o sa iasa prea curand Romania din acest impas...
Lasand gluma la o parte, eu am fost foarte atent la ce se intampla acum aici, pentru ca sunt direct interesat, si eu vreau sa vand in Romania. Simt ca aici va fi o piata foarte serioasa peste cativa ani, dupa ce se vor regla niste lucruri si vor aparea niste case de discuri care chiar vor sti ce sa faca. Deocamdata, casele de discuri din Romania sunt fabrici de bani, dar nu au nici o strategie. Nimeni nu ia un talent, despre care stie ca abia la al treilea, al patrulea disc, va aduce profit, sa-l creasca pana atunci, investind in el zeci de mii de dolari. Ma mir ca, desi se plang intruna ca n-au bani, au zeci de artisti, de care nu se ocupa cum trebuie. Asta e un act de iresponsabilitate, o sfidare a talentului. Deocamdata se merge pe "tunuri".
La un moment dat, piata de disc din Romania va imploda. Piata de desfacere va ajunge ca un caine care isi musca coada. Cati cumparatori sunt? 3-4 milioane care cumpara in mod constant? Dintre ei, foarte multi prefera produsele pirat. Nu-i poti condamna... Care este numarul celor care absorb? Cate case de discuri vizibile sunt? 10? Au, in medie, 10-15 artisti, din care se vand cam 50.000 de unitati. Dar vor tot mai mult, chiar daca puterea de cumparare este insuficienta. Nu vorbim aici de manele, care este un alt business, cel mai bine organizat din Romania: vand, concertele sunt foarte bine promovate, oamenii vin la spectacole, sunt studiouri de productie, este o afacere foarte dinamica, bravo lor!
- Suntem pe cale sa ajungem la concluzia ca maneaua e un lucru respectabil, valoros, daca exista atatia cumparatori. Datorita acestui sistem, care acopera perfect piata, ajungi sa ai senzatia ca poate chiar este cea mai buna muzica. Vi se pare corect?
- Dar poate ca cererea i-a adus aici. De unde vin banii, daca nu exista cerere? Este un produs autentic, asa este Romania astazi. Au prins un val, au inteles cum functioneaza mecanismele afacerii in muzica si s-au dezvoltat extraordinar.
- Mecanismele blues-ului cum functioneaza in Romania?
- Nicicum, pentru ca nu exista asa ceva. In lume, blues-ul este o afacere de 3 miliarde de dolari pe an. Romania nu conteaza, ca in multe alte domenii. E drept, nicaieri in lume blues-ul nu este "mainstream", hip-hop-ul este sef. Dar exista vreo 500 de case de discuri de blues pe glob, exista public pentru asta. Nu e deloc un gen elitist, blues canta si analfabetul, blues asculta si cel cu un statut social foarte scazut. Numai ca in America o trupa modesta are si 250 de concerte pe an. Asta inseamna milionul de dolari la incasari.
Am vorbit cu producatorii mei din SUA si le-am spus ca as vrea ca albumele mele sa fie distribuite si in Romania. Au fost binevoitori, s-au uitat pe harta, sa vada unde e tara asta, dupa care au sondat piata si mi-au spus ca nu sunt dispusi sa riste aici. Casa de discuri cu care am semnat este o casa mica, suntem doar sase artisti acolo. Dar este o casa care lucreaza serios si isi protejeaza investitiile. De ce sa vina intr-un loc nesigur, unde toate studiile arata ca pirateria e atat de mare, iar absorbtia pietei este absolut neconvingatoare?
- Dar nu e deprimant sa stii ca in locul din care ai plecat muzica ta e cautata de 200 de oameni, cat sa umple Sala ArCuB?
- Brancusi, Enescu n-au fost deprimati cand au plecat? Inseamna ca asta e "sablonul"-ul, asa stau lucrurile in Romania.
(Textul integral in Adevarul literar si artistic)

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite