Maia Morgenstern revine pe scena intre Iubire si Psihoza

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mereu surprinzatoare, facand parte dintre acei artisti obsedati de a se reinventa permanent pe scena, actrita Maia Morgenstern nu oboseste sa le ofere celor care o apreciaza noi motivatii de a nu o

Mereu surprinzatoare, facand parte dintre acei artisti obsedati de a se reinventa permanent pe scena, actrita Maia Morgenstern nu oboseste sa le ofere celor care o apreciaza noi motivatii de a nu o scapa din vedere. Dupa ce a iesit din distributia spectacolului Revizorul de Gogol, imediat dupa premiera acestuia, in stagiunea trecuta, pentru a onora invitatia celebrului regizor Mel Gibson, care a distribuit-o in rolul mamei lui Iisus din controversatul sau film - rol care a facut-o cunoscuta intregii lumi - la acest inceput de stagiune Maia Morgenstern revine pe scenele romanesti. Actrita a acceptat doua propuneri radical diferite, care o plaseaza in ipostaze scenice inedite, nemaiabordate de ea pana acum. La Teatrul National a avut loc iesirea la public a spectacolului cu piesa Iubire de Lajos Barta, cunoscut dramaturg maghiar, figura reprezentativa pentru literatura maghiara de la inceputul secolului XX. Regizorul Grigore Gonta a gandit o varianta subtil modernizata, cu o inedita conceptie a spatiului scenic, in care actorii sunt inclusi de parca ar fi musafirii din sufrageria familiei Szalay, ale carei fete sunt subiectul piesei. Aura parodica pe care regizorul - in stransa colaborare cu scenografa Florica Malureanu - o insufla spectacolului salveaza textul care ar fi putut altfel parea foarte datat. La urma urmei, e vorba despre o familie mic-burgheza, traind la tara, o familie in care trei fete de varste diferite traiesc iubirea fiecare in felul ei - patetizand exagerat, cum face Luiza (Maia Morgenstern), cu veselie si uitare de sine, ca Boske (Tania Popa) sau cu luciditate si controland precis situatia, ca Nelli (Eugenia Maci) - fara ca asta sa le salveze de la ratare. Regizorul delimiteaza bine desenul parodiei, caricaturizand cu finete tipurile de personaje, felul in care a ales distributia spunand foarte multe despre conceptia sa. Conceptie care a cucerit-o pe Maia Morgenstern si a facut-o sa declare despre aceasta experienta: "M-a interesat in primul rand felul in care maestrul Gonta a stiut sa abordeze un text putin romantic, putin datat, care are insa o calitate foarte importanta - vorbeste intr-adevar despre iubire. Despre iubire pe toate planurile, iubire pura, nesofisticata, asa cum pica ea. Si cateodata pica prost, alta data o cauti cu lumanarea si ea nu pica in nici un fel. Insa modul modern, neasteptat, in care maestrul Gonta a stiut sa ne implice pe noi, actorii, si pe spectatori in acest joc al iubirii posibile si imposibile, la toate varstele si in toate mediile si straturile sociale, putin ridicol si putin tragic, cred ca face deliciul acestui spectacol." In acelasi timp, cunoscuta actrita nu s-a multumit cu acest rol, acceptand si provocarea regizorului Tudor Tepeneag de a interpreta monodrama Psychosis 4:8 (Psihoza) de Sarah Kane, la Teatrul Act. Ultimul text scris de tanara autoare dramatica, ale carei piese s-au jucat si se joaca pe multe scene europene, mai ales dupa ce creatoarea lor si-a luat viata, Psychosis 4:8 o pune pe Maia Morgenstern fata in fata cu un personaj aflat la limita dintre viata, care i-a devenit insuportabila, si moartea ce apare ca o posibila salvare, o creatura a lumii moderne, macinata de singuratate si de toate neputintele unei societati confruntate cu monstrii pe care i-a creat singura. Care e rezultatul intalnirii actritei cu acest profil dramatic se va vedea saptamana viitoare, cand spectacolul va iesi la public, premiera fiind programata pentru zilele de 21 si 22 octombrie la Teatrul Act.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite