VIDEO „Lebăda neagră“, un thriller lesbian cu balerine, a provocat extaz la Veneţia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În opinia criticilor prezenţi, filmul îi mixează pe Michael Powell şi Lars von Trier, trecând prin Cronenberg.

Cea de-a 67-a ediţie a celui mai vechi festival de film din lume, Mostra de la Veneţia, a debutat în triumf miercuri seară, prin proiecţia, în Sala Grande a Palazzo del Cinema, a peliculei alese pentru deschiderea oficială: „Lebăda neagră / Black Swan", thriller psiho-sexual plasat în lumea baletului şi regizat de un favorit al festivalului, Darren Aronofsky. Starurile din „Black Swan", Natalie Portman şi Vincent Cassel, alături de regizorul peliculei, au împărţit, înainte de proiecţie, onorurile covorului roşu cu actualul preşedinte al juriului, cineastul american Quentin Tarantino.

„Tarantino este un prost"

Aronofsky se întoarce la Veneţia doi ani după ce a primit distincţia supremă, Leul de Aur, pentru filmul „The Wrestler / Luptătorul", unde oferea posibilitatea unui formidabil comeback pentru Mickey Rourke, dar puţini se aşteptau la primirea delirantă făcută, după proiecţie, „Lebedei" sale. „Un film perfect, care mixează «Pantofiorii roşii» cu «Antichrist», via Cronenberg", se extazia criticul Rob Beames, de la „Obsessed with Film". Specialistul nu mai contenea cu elogiile, după conferinţa de presă a thriller-ului cu balerine: „Cel mai bun film pe care l-am văzut anul ăsta. M-a lăsat devastat, excitat, tensionat şi secătuit emoţional. Tarantino este un prost dacă nu-i dă Leul de Aur. Aronofsky a reuşit prima sa capodoperă şi Portman trebuie să fie favorită la Oscar".

image

Natalie Portman

Baletul, similar wrestling-ului

Surprinzător, pentru că mai toate filmele lui Aronofsky au fost primite cu elogii similare: „Pi", „Requiem for A Dream", „The Wrestler". În opinia cineastului, filmul despre balet este complementar lui „The Wrestler", în ciuda disciplinelor foarte diferite tratate. „Cu cât am studiat mai mult baletul, am început să observ toate aceste similarităţi cu lumea wrestlingului", a spus Aronofsky miercuri, în conferinţa de presă. „Amândouă disciplinele au performeri care-şi folosesc trupurile într-un mod extrem de intens". Întunecat, plasat în mediul acerb concurenţial al baletului newyorkez, filmul arată pe ecran ambiţie nemiloasă, consum de droguri, auto-mutilare şi sex lesbian, conform prestigioasei publicaţii „Variety".

Prima serie de aplauze a serii a aparţinut preşedintelui italian, dar cele mai lungi ovaţii, în picioare, au debutat pe măsură ce rula genericul final al proiecţiei de gală, transformând „Lebăda..." într-unul dintre cele mai puternice filme de deschidere la Veneţia din istoria recentă. Opening night-ul veneţian a continuat cu încă două filme, în afara concursului: „Legend of the Fist: The Return of Chen Zhen" - tribut Bruce Lee, realizat de Andrew Lau („Infernal Affairs") - şi „Machete" - pastişă B-movie de Robert Rodriguez, cu Jessica Alba şi Danny Trejo. Actorul i-a mulţumit din inimă regizorului pentru că i-a dat rolul principal: „Robert Rodriguez m-a transformat din ex-con în icon", a spus Trejo.

„Amore cinema!"

La ceremonia de deschidere, un Tarantino plin de energie a ţipat: „Amore cinema!", după ce juriul a fost prezentat. Mai devreme, preşedintele juriului s-a declarat încântat de selecţia acestei ediţii a festivalului, pe care o consideră „unul dintre cele mai sălbatice, cool, eclectice lineup-uri". Întrebat dacă faptul că este prieten cu câţiva regizori din competiţie i-ar putea afecta judecata, Tarantino a calmat spiritele: „Dacă cineva pe care-l iubesc face un film de care nu-mi pasă, nu mă voi lupta pentru el".
E de văzut dacă, totuşi, „Lebăda neagră" va reuşi să rămână până la sfârşitul festivalului pe podiumul pe care s-a clasat autoritar de la prima proiecţie. Câteva filme foarte aşteptate din competiţie vor fi proiectate chiar în următoarele zile ale festivalului: „Miral", de franco-americanul Julian Schnabel („Scafandrul şi fluturele") - joi-seară -, „Somewhere", reîntoarcerea Sofiei Coppola la cinema după semi-eşecul cu „Marie Antoinette" - vineri-seară -, şi - sâmbătă-seară - „Potiche", o nouă comedie - după „8 femei" - a lui François Ozon, cu marii actori Catherine Deneuve şi Gérard Depardieu în rolurile principale.

image

John Woo, omagiat

Vineri, începând cu ora 21.30, Sala Grande din Palazzo del Cinema va găzdui ceremonia de premiere - cu Leul de Aur pentru întreaga carieră - a legendarului regizor, originar din Hong Kong, John Woo.
După ce a realizat, de-a lungul anilor '80, în oraşul natal, câteva filme poetice de acţiune - considerate, în prezent, capodopere şi sursă directă de inspiraţie pentru cineaşti precum Tarantino sau Scorsese -, John Woo s-a relocat, în anii '90, la Hollywood, unde, din păcate, până în prezent, a realizat un singur film de real calibru: „Face/Off", în 1997.

Maestru al poeziei violenţei

Ca introducere la ceremonie, de-a lungul zilei de joi două filme vor fi proiectate în onoarea maestrului action-urilor poetice, care transformă de multe ori scenele de arte marţiale şi de fusillade sanglante în veritabile balete aeriene: „The Killer" (1989), considerat una dintre capodoperele sale, într-o versiune restaurată de Weinstein Company, şi „Mujeokja", remake sud-coreean al capodoperei sale „A Better Tomorrow" (1985), definitivat recent la Seul de Song Hae-sung.

Ceremonia de premiere de vineri va fi urmată de proiecţia de gală, în premieră mondială, a celei mai recente pelicule semnate de reputatul regizor: „Jianyu (Reign of Assassins)", un film de Su Chao-Pin (regizor din Taiwan), co-regizat de John Woo. Distribuţia acestui thriller epic de arte marţiale, plasat în China antică, include multe staruri asiatice - coreene, chineze şi taiwaneze -, dintre care străluceşte „regina filmelor de acţiune asiatice", Michelle Yeoh („Tigru şi dragon").

Coincidenţă sau nu, postul pay-TV HBO programează joi-seară, de la ora 22.05, în premieră, una dintre cele mai recente producţii ale lui John Woo: „Bătălia de la Stânca Roşie" / „Red Cliff" / „Chi bi" (2008), cu Tony Leung. Film epic de aventuri plasat în timpul războaielor dintre „cele patru regate", din China antică, „Chi bi" marchează reîntoarcerea lui John Woo, după 15 ani, în China natală şi a fost continuat, în 2009, cu „Red Cliff: Part II".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite