Koncealovski critică dur Hollywoodul

0

Celebrul cineast Andrei Mihalkov-Koncealovski, aflat în weekend la Bucureşti, s-a pronunţat vehement împotriva civilizaţiei occidentale şi a filmului american. Regizorul ruso-american a susţinut un masterclass pentru studenţii români şi a primit titlul de doctor honoris causa din partea UNATC.

Festivalul Internaţional de Film Bucureşti (B-IFF), aflat la cea de-a şaptea ediţie, s-a încheiat duminică seară în Capitală, după proiecţia - în premieră românească - a multor pelicule de excepţie şi după o gală de închidere în cadrul căreia au primit premii de excelenţă actriţa română Mariana Mihuţ şi invitatul special al ediţiei, marele regizor ruso-american Andrei Mihal­kov-Koncealovski. Vizita în România a lui Koncealovski - alături de soţia sa, tânăra actriţă Iulia Vîsoţkaia -, în cele trei zile ale weekendului, a fost de altfel evenimentul cel mai important al acestei ediţii, fiind vorba de un nume legendar pentru cinefilii români, a cărui vizită la Bucureşti s-a lăsat mult aşteptată.

Onorat de UNATC

Sâmbătă, Koncealovski a fost prezent în incinta Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L.Caragiale" (UNATC), în sala „Ileana Berlogea", unde, începând cu ora 11.30, maestrul a susţinut masterclassul „Life and Its Reflections". Sala a fost plină ochi de tineri studenţi şi de mai vechi cinefili împătimiţi, cărora filmele regizorului din perioada sa sovietică - „Un cuib de nobili", „Unchiul Vania", „Romanţă pentru îndrăgostiţi", „Siberiada" - le-au fost un nepreţuit ajutor pentru străbaterea „deşertului" ultimelor două decenii ale erei totalitare, aşa cum a punctat rectorul Universităţii, Gelu Colceag.

Koncealovski a început prin a-şi prezenta propriile reflecţii asupra lumii actuale, mai degrabă unele pesimiste şi lipsite de iluzii: „Omul nu e altceva decât un teren de luptă între bine şi rău; în câteva ore, oricine poate deveni un animal"; „Civilizaţia occidentală este victima propriului ei umanism, ambiţiei de a pune omul în centru; ea va fi dusă mai departe, eventual, de culturi precum America Latină, China, India, lumea islamică"; „La urma urmei, nici existenţa speciei umane pe pământ nu este ceva absolut sigur, poate dispărea foarte uşor", pentru ca ulterior să răspundă întrebărilor din public, despre cinema şi propria operă.

În finalul ceremoniei, oaspetelui i s-a decernat titlul de doctor honoris causa al a UNATC. Sâmbătă seară şi duminică, Koncealovski a prezentat publicului bucureştean două dintre cele mai frumoase filme ale sale, de referinţă pentru cinematograful rus: „Unchiul Vania" (1971, ecranizare după A.P. Cehov) şi „Siberiada" (1979, film epopeic, o capodoperă a filmului universal, cu o durată de 4 ore şi 35 de minute).

"Hollywoodul nu reprezintă America, Hollywoodul reprezintă Coca-Cola şi McDonald's-ul.
Andrei Koncealovski regizor