Jocurile sunt un capitol al subculturii recente
0Un capitol al (sub)culturii recente care, deocamdata, este prea putin cunoscut si explorat e cel al jocurilor. Am fi adaugat "electronice", insa universul ludic din zilele noastre cuprinde inclusiv
Un capitol al (sub)culturii recente care, deocamdata, este prea putin cunoscut si explorat e cel al jocurilor. Am fi adaugat "electronice", insa universul ludic din zilele noastre cuprinde inclusiv produse "clasice" cu zaruri si table de carton. Pentru cei "neinitiati" va fi probabil o surpriza faptul ca industria game-design-ului e una dintre cele mai prolifice din lumea occidentala. Japonia si SUA isi disputa aprig suprematia in domeniu, in timp ce tari precum Canada, Anglia si Coreea se straduiesc sa intre in competitie. intre nenumaratele produse oferite un loc aparte il ocupa jocurile inscrise sub genericul "Dungeon and Dragons", sau, mai scurt, "D&D". Fara a insista asupra genezei acestui gen gameristic1 , ne vom limita aici sa spunem doar ca e vorba despre un Role Playing Game (RPG). Cu alte cuvinte, jucatorul e invitat sa intre in pielea unui personaj care este cat mai apropiat de caracterul si aspiratiile individuale, personaj care poate apartine unei anumite rase (umana, elfica, orceasca etc.), poate avea un anumit aliniament moral (bun, rau plus toate variantele intermediare) si, in fine, poate apartine unei anumite clase (cavaler, preot, calugar, magician, vrajitor, spion etc.). Intersectarea acestor - sa le zicem - "categorii" ale personajului genereaza o multitudine nesfarsita de eroi, pozitivi sau negativi, in functie de optiunile gamerului. Cum se desfasoara jocul? Daca e vorba de versiunile sale electronice, jucabile pe monitoarele pc-urilor personale, evident avem de-a face cu scufundarea in ceea ce graficienii 3D numesc "univers de imersiune", unde se deruleaza scenariul propus de game designer. insa versiunea cea mai cautata si cea mai autentica a jocurilor din genul D&D nu o reprezinta, nici pe departe, artefactele digitale, ci produsele care sunt realizate din materiale mult mai prozaice: carton, plastic, lemn si hartie. Un set complet contine o serie de personaje modelate cu maiestrie, o pereche de zaruri si o tabla care intruchipeaza harta lumii unde se desfasoara povestea. Lucrurile interesante incep abia de aici incolo. Caci jocul propriu-zis nu se deruleaza - pur si simplu - pe tabla de joc, asa, ca la "Nu te supara frate!", ci in imaginatia jucatorilor sustinuta de suportul exterior, vizibil. Adunati intr-un ambient cat mai obscur (lumini palide, fotolii comode, atmosfera destinsa), jucatorii sunt calauziti de un "Dungeon Master". Acesta, recrutat din randul veteranilor D&D, cunoaste manuale de sute de pagini, unde sunt precizate detalii incredibile despre cum pot evolua personajele in functie de probele depasite si de numarul vrajmasilor invinsi. Ceea ce dorim sa retineti e acest element: locul in care se deruleaza jocul, in adevarata sa amplitudine, este imaginatia. Iar regula de baza consta in deplina identificare a jucatorului cu personajul, incluzand toate elementele sale fizice, intelectuale si morale.