Îngeri, homosexuali şi teatru în serial

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pe 14 şi 15 ianuarie, la Teatrul Metropolis din Bucureşti va fi prezentat în avanpremieră „Îngeri în America“, primul spectacol în două părţi de pe o scenă din România.

Considerate printre cele mai importante zece texte dramatice ale secolului trecut, cele două piese ale dramaturgului Tony Kushner, „Apropierea mileniului" şi „Perestroika", reunite sub titlul „Îngeri în America", vor fi pentru prima dată reprezentate integral în România, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză. După ce, în 1998, Theodor Cristian Popescu a montat la Teatrul Nottara doar prima parte, de data asta noutatea absolută constă în faptul că Victor Ioan Frunză aduce pe o scenă autohtonă noţiunea de „teatru în serial".

Percepută la vremea la care a fost scrisă, la începutul anilor '90, drept un manifest al drepturilor culturii şi mişcării gay, piesa a fost distinsă în 1993 cu premiul Pulitzer şi de două ori cu Tony Award. Povestea tulburătoare a lui Kushner vorbeşte despre New York-ul anilor '80, când izbucneşte SIDA, iar problema homosexualităţii apare într-o altă lumină. 

Sorin Miron (stânga) şi Adrian Nicolae, scenă din repetiţie



În căutarea unui nou Mesia

Aşa cum a declarat pentru „Adevărul", Victor Ioan Frunză îşi propune să pună accentul, în spectacolul de la Metropolis, pe acele laturi ale textelor în care este dezvoltată dimensiunea religioasă. „Este o piesă religioasă, despre un Dumnezeu care e dorit, dar care a întors spatele omenirii, pentru că a văzut mult prea mult rău în jur, iar îngerii lui Dumnezeu coboară pe pământ în căutarea unui nou Mesia. Or, acest Mesia este un Mesia atipic, îl găsim acolo unde ne-am fi aşteptat mai puţin, după clişeele noastre, şi ăsta e unul dintre cele mai frumoase lucruri pe care le descoperi în acest text. Dincolo de problematica socială a minorităţilor, a orientărilor sexuale, e o piesă în care, paradoxal, cei care ar fi trebuit să creadă în îngeri nu-i văd, iar proscrişii, cei despre care te-ai gândi că nu pot să acceadă în zona asta, sunt cei care cred în existenţa lor."

Spectacolul urmează a fi reprezentat în două seri diferite, în două părţi, de sine stătătoare. Iar felul în care regia şi scenografia, semnată de Adriana Grand, au conceput cele două montări accentuează şi subliniază legăturile şi dependenţa dintre ele. Personajele, psihologia lor şi decorul evoluează. Ceea ce se conturează în prima parte, „Apropierea mileniului", continuă şi îşi află rezolvarea în cea de-a doua parte, numită „Perestroika".

Spectatorul poate alege să vadă doar unul dintre spectacole, dar dacă nu le va urmări în evoluţie va pierde esenţa transformărilor care se petrec şi va rata misterul spectacolului, consideră regizorul.

image

Nicoleta Hâncu (stânga), George Costin şi Virginia Mirea, în spectacolul „Îngeri în America“



De la metrou la Zidul Berlinului

Într-un decor conceput ca o veşnică sală de aşteptare - de metrou, de policlinică -, într-un univers neprimitor din care Dumnezeu a fugit şi în care îngerii au cu totul alte înfăţişări decât cele canonice, Adriana Grand propune un happening plastic, iar surprizele le veţi afla la faţa locului. În partea a doua totul se modifică şi sala de aşteptare devine Zidul Berlinului...

Victor Ioan Frunză respectă şi extraordinara provocare pe care o lansează autorul, ca toate rolurile să fie jucate doar de opt actori, cu recomandarea ca partiturile femeilor să fie interpretate de bărbaţi şi invers. Distribuţiile ambelor părţi sunt identice şi din ele fac parte George Ivaşcu, Virginia Mirea şi George Costin.

„Mi-a plăcut pariul de a face pe mica scenă a Teatrului Metropolis acest text foarte amplu. Cum spune Shakespeare: «să faci să-ncapă pe aceste biete scânduri o lume întreagă»", a mărturisit Victor Ioan Frunză, continuând: „Sunt convins că va fi un spectacol necesar într-o mişcare teatrală extrem de uniformizată".

"Sunt convins că va fi un spectacol necesar într-o mişcare teatrală extrem de uniformizată."
Victor Ioan Frunză
regizor

Info:

Teatrul Metropolis- „Îngeri în America"

image

14 ianuarie, ora 19.00, partea I: „Sfârşitul lumii e aproape"
15 ianuarie, ora 19.00, partea a II-a: „Perestroika"
Regia: Victor Ioan Frunză
Scenografia: Adriana Grand
Cu: George Ivaşcu, Virginia Mirea, George Costin, Sorin Miron, Adrian Nicolae, Alexandru Ion, Nicoleta Hâncu, Cristiana Răduţă Bobic
Preţ bilet: 32,40 lei

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite