"Incerc sa le arat tinerilor ca folclorul poate fi cool"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alexander Balanescu este unul dintre acei romani care sunt mai celebri departe de tara decat printre ai lor. In aceasta toamna, printre peregrinarile sale, Balanescu Quartet a inclus si Capitala

Alexander Balanescu este unul dintre acei romani care sunt mai celebri departe de tara decat printre ai lor. In aceasta toamna, printre peregrinarile sale, Balanescu Quartet a inclus si Capitala noastra, pentru a participa la festivalul de dans "BucurESTi.VEST". Spectacolul "Lume", pentru care artistul a compus muzica, interpretand-o live alaturi de ansamblul sau pe scena Teatrului Bulandra, a fost un veritabil succes. Mai mult, va fi inclus in stagiunea permanenta a institutiei care i-a gazduit premiera. - Domnule Balanescu, va simtiti mai "acasa" anul acesta, in fata publicului roman, decat anul trecut? - Mult mai mult, cred ca oamenii au inceput, deja, sa se familiarizeze cu ceea ce fac. Daca inainte a fost un "soc", incetul cu incetul, simt ca oamenii sunt din ce in ce mai receptivi. Am avut un public foarte calduros, la premiera cu "Lume". - Cum s-a nascut muzica acestui spectacol? - Pe undeva, este o continuare fireasca a felului in care gandesc muzica mea, care isi ia sursa de inspiratie din bagajul cultural acumulat in anii copilariei mele, in Romania. Muzica traditionala de aici si cultura, in general, mi se par din ce in ce mai importante, odata cu trecerea timpului. M-am intrebat ce este important in muzica romaneasca si m-am oprit la Maria Tanase, pentru ca a fost un personaj exceptional din multe puncte de vedere. O voce de necrezut, o tehnica extraordinara, care nu s-a simtit niciodata (eu n-am auzit ca Maria Tanase sa nu fi avut, vreodata, destul suflu), un control atat de fin, incat era insesizabil. Asta e cea mai mare maiestrie. Apoi, este bogatia de expresie, care pleaca de la cabaret, teatru, si ajunge pana la opera, de exemplu. Se simtea la fel de bine in oricare dintre aceste extreme. Si intre ele. Un alt aspect remarcabil este felul in care o interpreta de muzica populara a ajuns un fenomen cu impact de masa. Ma intereseaza si pe mine sa ies din apropierea muzicii clasice, unde ma aflu prin formatia mea. Mi se pare o lume inchisa, care moare acum. Caut un fel de comunicare cu publicul mult mai direct, printr-o noua abordare. - Sunteti de parere ca muzica clasica nu mai are viitor? - Are viitor numai in masura in care se reinnoieste permanent, se reinventeaza pe ea insasi. Sunt regiuni in muzica clasica foarte vioaie si foarte creative, in special muzica noua sau cea interpretata pe instrumente originale. Daca asculti Simfonia a 3-a de Brahms de o mie de ori, a o mie una interpretare echivaleaza cu o moarte, daca nu are ceva diferit, inedit, provocator. Asta se vede si din vanzarea discurilor, care este la pamant. Este o saturatie de interpretari neinteresante, pe langa doar cateva capodopere. Eu privesc muzica clasica drept un experiment, in care e nevoie de spontaneitate, de senzatia ca fiecare interpret rescrie acea muzica. Nu sunt impotriva muzicii clasice, ci a unei anumite atitudini in acest gen, care inseamna rutina, o simpla "munca de birou". Chiar si muzicieni apreciati ajung sa aiba interpretari fara nici o scanteie. Prin ceea ce fac, incerc sa fiu inovator, sa fiu propriul meu concurent. - Ati fi continuat in felul acesta si daca nu ati fi avut succes? - Pai am succes? Am succes in masura in care reusesc sa ma dezvolt, sa gasesc noi emotii, noi culori, si, astfel, sa obtin satisfactie personala. Daca ne gandim la succes financiar sau mediatic, sunt compozitori mai de succes decat mine. Pentru mine succesul este dat de ce s-a intamplat la reprezentatiile din acest festival: faptul ca publicul a ajuns sa ma inteleaga si sa simta la fel ca mine. Ceea ce este specific muzicii mele este tocmai faptul ca este foarte emotionala. Sunt, sper, chestii destepte in ceea ce fac, dar nu asta este esenta. Esenta vine din puterea de a-i misca pe oameni. Chiar daca sunt si interpret, muzica mea nu este de o virtuozitate conventionala, de felul celei prin care incerci sa arati cat de grozav esti. Nu vreau sa conving pe nimeni ca pot sa cant rapid sau tare... Ma enerveaza ingrozitor cei care fac asta, cei care "ieftinesc" muzica. Acestia sunt dusmanii artei, chiar daca au priza la public. Exista asa-zisi interpreti de folclor care nu respecta spiritul folclorului, bogatia sa, facandu-le sa se estompeze si chiar sa se piarda. De aceea eu revin la folclor si incerc, prin mijloace noi, sa le arat tinerilor ca folclorul poate fi cool, "trendy", nu este acea muzica populara "oficiala" care ni se impusese, cantata corect, dar gol, fara semnificatie.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite