Impresarul primeste intre 20-40 procente din suma incasata pe un concert

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Impresarul este omul din umbra, care se ocupa de imaginea artistilor, de a gasi contracte, de a stabili turnee, spectacole si alte evenimente, de a cauta si de a-i da de lucru artistului.

Impresarul este omul din umbra, care se ocupa de imaginea artistilor, de a gasi contracte, de a stabili turnee, spectacole si alte evenimente, de a cauta si de a-i da de lucru artistului. Impresarii sunt, in general, oameni care au lucrat in mass-media si care au acumulat experienta cu trupe sau artisti mici, underground. Au atestat de la Ministerul Culturii si sustin examene, in urma unor cursuri, pentru a obtine o diploma. In urma unui contract stabilit cu artistul, impresarul castiga intre 20 % si 40 %, uneori si 60 % din suma incasata pe un concert sau orice alt eveniment.
Impresarul este un fel de antrenor al artistilor
Costi Biolan, impresar al grupurilor Fara Zahar, Cargo si Trident, a inceput in urma cu mai multi ani cu niste formatii din Iasi, care nu s-au ridicat, din pacate, la nivelul unor trupe mediatizate national. "In mod normal, nu lucrez zilnic cu o formatie. Exista un orar saptamanal, ne vedem de 4-5 ori pe luna. Pana acum nu au fost ocazii de suprapunere, iar daca se intampla acest lucru ne impartim eu si colegul meu de la agentie ("Cardinal" n.r.)", ne-a declarat Costi, care si-a intalnit artistii la diferite evenimente. "Impresarul este un fel de antrenor. Ca orice antrenor, ii pregatesc sa aiba conditie buna pe scena, sa fie in forma", spune Costi. El admite ca nu se poate lucra cu mai mult de 4-5 artisti. "Nu faci fata. Nu este ca la casele de discuri care au si 50 de artisti. Au existat interpreti care au scos pe banda cate trei CD-uri si nu s-a intamplat nimic, nu i-a chemat nimeni niciunde. Casa de discuri scoate pe banda rulanta 50 de artisti, insa nu poate sa lucreze cu fiecare in parte". Colaboreaza cu cei de la Fara Zahar de un an si sapte luni, cu Trident de doua luni si cu Cargo de un an si jumatate.
Cele mai bune incasari sunt in lunile septembrie-octombrie-decembrie
De trupele Verso, Impact si de artista Uni-k se ocupa Cristi Stan. El a inceput tot cu o trupa mica, apoi a lucrat intr-o agentie, iar din octombrie 2003, a pus pe picioare propria afacere - "Sublime Production". "Un impresar ar trebui sa se ocupe strict de evenimente, insa, din motive financiare, este obligat sa isi extinda aria de obligatii. In Romania este o piata destul de modesta. Este foarte greu sa ai o echipa asa cum se lucreaza afara, sa ai un manager care sa coordoneze, un PR care sa se ocupe de relatia cu presa, un director de marketing, un impresar, un tour-manager si altele. Cheltuielile sunt foarte mari", ne-a marturisit Cristi Stan. Nu se refera aici la faptul ca artistii nu ar produce, din contra ei produc, insa cheltuielile includ salarii, telefoane, internet, cablu, lumina, chirie, protocol, tour-management si altele. Cheltuielile pe luna trecuta ale agentiei "Sublime Production" s-au ridicat la 28.000.000 lei. Impresarul Cristi Stan ne-a mai spus ca incasarile sunt variabile. "In luna ianuarie nu incasam nimic sau foarte putin, iar in lunile septembrie-octombrie-decembrie, incasarile sunt foarte bune". Bogdan Jianu, pana la colaborarea cu Sexxy, a lucrat pentru o firma de management si impresariat sportiv, apoi cu Laura Stoica, Sanda Ladosi, Timpuri Noi si altii.
Impresarul - un promotor, asemenea lui Don King in box
Bogdan Jianu este manager in principal si impresar, adiacent. Impresarul stabileste contracte, iar managerul ia in calcul calitatile artistului si trebuie sa il faca vandabil ca produs, sa creasca targetul. "Impresarul este un promotor, asemenea lui Don King in box. El cauta contracte pentru sportivul lui, la fel cum impresarul cauta pentru artistul sau, iar managerul trebuie sa ia mai multe in calcul. Trebuie sa vada ce are artistul bun si ce are rau", spune Bogdan. Sexxy canta pentru 800 de euro si traieste din concerte, nu din vanzari. "La noi e o alta piata. Este exact invers ca in strainatate. Un artist vinde afara milioane de albume, insa la noi un numar infim. O singura melodie-single se vinde afara cu 25 de euro, iar in Romania un album cu 20 de piese costa 130.000-180.000", ne-a declarat Bogdan Jianu.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite