Ghid printre umbre si lumini - Poussin, un titan al clasicismului francez

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Calatoria lui Nicolas Poussin (1594-1665) la Roma a adus modificari si schimbari in maniera sa de a crea, incepand sa execute multe desene ale monumentelor antice, experimentand in acelasi timp stilul

Calatoria lui Nicolas Poussin (1594-1665) la Roma a adus modificari si schimbari in maniera sa de a crea, incepand sa execute multe desene ale monumentelor antice, experimentand in acelasi timp stilul baroc al lui Pietro da Cortona si Lanfranco in lucrari cum este "Calvarul Sfantului Erasmus". Picturile lui Titian si Veronese l-au influentat in directia alegerii unor subiecte mitologice si elegiace, preocuparea din ce in ce mai intensa a lui Poussin fiind lucrarile antichitatii si ale lui Rafael, semne ale acestei inclinatii in propriile picturi fiind o mai mare claritate a compozitiei in picturi ca "Adoratia Magilor" si "Vitelul de aur". Poussin incepe sa fie in mod special interesat de dimensiunile didactica si filozofica ale picturii, formuland doctrinele care devin fundamentul artei academice si clasice franceze. In jurul anului 1640 picteaza peisaje, in lucrari ca "Moartea lui Phocion" construind un fundal clasic, in care ordinea elementelor are o precizie matematica. In lucrarile de mai tarziu dezvolta o conceptie mai flexibila despre natura, in timp ce figurile sunt mult reduse ca dimensiune si importanta. Tabloul expus acum la MNAR, "Sfantul Ioan botezand poporul", este unul dintre acele tablouri ale lui Poussin care au ca subiect scene religioase, biblice. In aceasta lucrare, Sfantul Ioan boteaza multimile de oameni intr-un peisaj ideal, incadrat de o parte si de alta de cate un trunchi de copac. Invesmantati in costume antice, discipolii sunt asezati disciplinat intr-o friza echilibrata. Pentru Poussin exista o stransa legatura intre lucrarile cu subiect preluat din religie si traditia ordinii, claritatii si armoniei, asociata cu arta Greciei si Romei antice. Fiind vorba despre o compozitie in friza, avand ca fundal Iordanul, totul creeaza la un loc un echilibru armonios. De exemplu, cele doua diagonale care se intretaie la nivelul mainii cu vasul care contine apa botezului. Lumina este mai intensa in prim-plan, reflectandu-se asupra trupurilor celor botezati, pe bluza si boneta femeii din partea dreapta.

Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite