Ghid printre "umbre si lumini" - Theodore Gericault, un romantic realist

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Despre Theodore Gericault (1791-1824), faimos mai ales prin capodopera sa, "Pluta Meduzei", se stie ca in timpul vietii nu a expus decat trei tablouri si nu a vandut nici unul. Una dintre picturile

Despre Theodore Gericault (1791-1824), faimos mai ales prin capodopera sa, "Pluta Meduzei", se stie ca in timpul vietii nu a expus decat trei tablouri si nu a vandut nici unul. Una dintre picturile sale, "Carabinier si calul sau" (catre 1814), prezenta in cadrul expozitiei "Umbre si lumini", exemplifica pasiunea sa longeviva pentru cai, pasiune care il determina sa studieze cu un cunoscut pictor, Carle Vernet, si care, intr-un final, ii aduce moartea provocata de ranile suferite in urma unei caderi de pe cal. Considerat a fi unul dintre pionierii miscarii romantice in pictura, Gericault a fost foarte mult influentat de creatia lui Michelangelo si a altor pictori ai Renasterii italiene, cat si de Peter Paul Rubens. "Vanatorul" sau (1812) si "Cuirasierul ranit" (1814) prezinta actiuni violente, un desen indraznet si culori dramatice, evocand emotii puternice, caracteristici care se manifesta mai ales in imensul si coplesitorul tablou "Pluta Meduzei" (1818-1819), ai carui subiecti sunt supravietuitorii muribunzi ai unui naufragiu contemporan artistului. Structura clasica a figurilor si compozitia sunt juxtapuse cu turbulenta scenei, creand o punte importanta intre stilurile neoclasicismului si romantism. in aceasta pictura exista o combinatie de figuri idealizate si de agonii pictate la modul realist, ale carei efecte asupra privitorului sunt accentuate de dimensiunea gigantica a panzei si de detaliile grafice. Un alt nucleu de interes al acestui pictor, care ilustreaza formatia sa de artist romantic, sunt litografiile, desenele si schitele in culori care surprind figuri de bolnavi mintal, demonstrand prin aceasta activitate obsesia lui legata de trasaturi contorsionate ale fetei si de psihoza. in picturile sale, Gericault, in loc sa tina seama de restrictia de a reliefa toate nivelurile compozitiei in acord cu regulile clasicismului, principiul care l-a ghidat a fost de fapt unul de factura baroca. Toate detaliile sunt lucrate cu multa indemanare, pasiunea sa pentru fidelitate fata de ceea ce este real facandu-si simtita prezenta si in tabloul expus la MNAR. Mai precis, in aceasta pictura este clara combinatia, evidenta in cazul "Plutei...", dintre elemente idealizate si detalii realiste care alcatuiesc un tot unitar, fara nici o discrepanta in interiorul compozitiei. Chipul carabinierului, ridurile de pe fruntea sa usor incruntata, privirea vie sunt amanunte in ton cu inclinatia artistului spre multa migala. Dar, in spatele personajului, fundalul este unul pictat in maniera romantica, la fel ca si capul cabalin cufundat cu totul in umbra. Pentru tendinta care incepe cu Gericault si este continuata de Delacroix, termenul "romantism" a fost inventat pentru a sublinia diferentele existente fata de romanticismul german si faptul ca este vorba in acest caz despre forma franceza a romanticismului.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite