Din lipsa de spatiu, lucrarile lui Gheorghe Anghel, expuse pe gardurile Ambasadei Romaniei in Grecia
0Consecinta - doua lucrari sparte de vant
Concomitent cu desfasurarea intrecerilor sportive, la Atena a avut loc pentru prima data si o Olimpiada Culturala. Romania a fost reprezentata acolo de pictorul Gheorghe Anghel, de interpretul Grigore Lese si de un grup de dansatori condus de Liliana Iorgulescu. Cu toate ca de aceasta Olimpiada Culturala se stia de mai bine de doi ani, statul roman n-a crezut necesar sa faca tot ce ii statea in putinta pentru a asigura, din timp, o infrastructura care sa avantajeze imaginea tarii noastre. Gheorghe Anghel, unul dintre pictorii romani contemporani care nu mai are nevoie de prezentare, a crezut ca lucrarile sale, odata ajunse la Atena, vor fi o bucurie si nu o povara, pentru cei ce se ocupau de panotarea lor. Insa, stupoare. "Am dus la Atena 19 lucrari; cele mai mari ale mele, deoarece am considerat ca aceasta expozitie este un lucru foarte serios. Cand am ajuns, mi s-a spus ca ar fi trebuit sa imi pun lucrarile pe peretii ambasadei. Aceasta arata, in interior, ca o casa de nebuni. Nici un perete nu este gol, sunt decoratii de ipsos date cu bronz peste tot, iar un alt salon este plin cu tapiserii. Ceva mai desuet si mai demodat ca interiorul acestei ambasade eu nu am vazut si, in aceste conditii, am refuzat sa expun acolo". Al doilea spatiu in care pictorul mai putea sa expuna era sala de sport a unei scoli, in care erau invitati sa isi prezinte lucrarile toti reprezentantii tarilor balcanice. Gheorghe Anghel a lasat acolo doar cinci lucrari: "Pe celelalte, intr-un gest de avangarda, le-am expus pe gardul ambasadei si pe o terasa, afara". Lucrarile au stat pe garduri 4 zile si 4 nopti, pana cand a venit un vant care a spart doua dintre ele. In aceste conditii, ajutorul nu a venit in nici un caz de la atasatul cultural al Ambasadei, "pe care nici nu stiu cum il cheama", spune artistul - semn al profundei implicari in Olimpiada Culturala - ci de la un grec, care avea o galerie si care l-a invitat pe Anghel sa isi aduca lucrarile la el. "Sprijinul" Ambasadei nu s-a lasat asteptat nici de aceasta data... Nu i s-a dat nici macar o masina pentru a transporta lucrarile, "reprezentantele" Romaniei la OC fiind puse intr-un taxi, abia gasit in Piata Omonia, condus de un sofer de 86 de ani. Masinile s-au dovedit naravase la Atena, cel putin pentru Gheorghe Anghel, de la inceput pana la sfarsit, deoarece pictorul era sa piarda avionul, masina oferita de ambasada pentru a-l transporta la aeroport fiind una pe care tocmai o lasase bateria. Una peste alta, mutarea lucrarilor din curtea ambasadei in galerie a fost de bun augur, acolo fiind vazute de un curator de la Tehnopolis - Centrul Grec de Arta Contemporana. Prin urmare, e foarte posibil ca operele care i-au incurcat atata pe romani sa fie vazute de catre greci intr-un cadru ceva mai potrivit cu arta. Ce s-a intamplat cu cele cinci lucrari lasate in sala de sport, pe care angajatii de la ambasada au promis ca le vor transporta la galerie, dupa incheierea Olimpiadei? Ar fi ramas mult si bine in sala daca Gheorghe Anghel nu si-ar fi rugat o fosta studenta grecoaica, Dimitra, sa le urmareasca... Cat despre masina, ati ghicit... Nu a venit de la ambasada, ci de la Dimitra. Acesta este filmul unei manifestari culturale romane in strainatate. Daca Gheorghe Anghel nu ar fi fost, pe buna dreptate, peste masura de revoltat si ar fi dat uitarii "treburi caraghioase", cum le numeste el, treburi inadmisibile, le numim noi, cu siguranta am fi aflat ca participarea Romaniei la OC a fost una pentru care statul roman a asigurat cele mai bune conditii si tocmai de aceea a iesit foarte bine. Lipsa de informare asupra a ceea ce se intampla in arta din tara noastra isi gaseste o explicatie in felul in care ambasadele noastre inteleg sa "promoveze" imaginea Romaniei.