La Galeria Caminul Artei
0Expozitie-protest la adresa relatiei artistului cu lumea
Cele doua grupaje care alcatuiesc expozitia de grafica si pictura gazduita de Caminul Artei - parter, pana pe data de 11 mai, in care sunt reunite sub acelasi titlu, "Clasic si contemporan", creatii ale lui Eduard Duldner si Eduard Multhaler, se completeaza intr-un mod interesant. Dupa cum o si sugereaza titlul sau, expozitia prezinta o punte de comunicare intre doua atitudini estetice, prin corespondenta creata in campul tematicii lucrarilor, cat si in planul mijloacelor de expresie folosite; prin urmare, se creeaza un metalimbaj in interiorul expozitiei. Se incheaga un dialog intre cei doi expozanti, precum si in operele fiecaruia dintre ei. Relatia artistului cu lumea inconjuratoare se dezvolta din exterior spre interior - cu accente dramatice in plan psihic - sau din interior spre exterior, rezultand din aceasta miscare o atitudine de protest la adresa mediului social. Eduard Multhaler utilizeaza o tehnica mixta - creion, pastel si acuarela - in timp ce in cazul lui Eduard Duldner operele sunt realizate in tempera; este vorba de 12 lucrari care alcatuiesc trei grupuri de cate 4 lucrari: "Confruntare" (I-IV), "Halucinatie" (I-IV) si "Dialog" (I-IV), titluri prin care se face aluzie la felul in care artistul se raporteaza la mediul social in care traieste. Este "un microcosmos de forme mici, prinse intr-un joc viu de interrelatii si alcatuind un tot armonic, caractere negre cu miscari anguloase si inflexiuni moi, ritmizarea unor forme elementare si colorarea unor mari suprafete..." (Eduard Duldner); o mica lume nascuta dintr-o privire pornita din interior, prinsa in culori si contururile unor obiecte modificate de aceasta privire, o lume parca alcatuita din zone intunecate vii, miscatoare. In creatiile lui Eduard Multhaler, o forma de exprimare vine in completarea alteia alcatuind o imagine, o frantura din lumea de acum si o alta deja trecuta, indepartata, ca un soi de dialog intre doua epoci - de unde in acest context conceptul de "clasic", folosindu-se insa in crearea unei atmosfere specifice altei epoci de combinarea unor tehnici moderne.