GHID PRINTRE UMBRE SI LUMINI - Corot, precursor al impresionismului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La varsta de 26 de ani, Jean-Baptiste-Camille Corot (1796 -1875) a abandonat o cariera in domeniul comertului pentru a se dedica artei, de la inceput aratand o puternica vocatie pentru peisagistica.

La varsta de 26 de ani, Jean-Baptiste-Camille Corot (1796 -1875) a abandonat o cariera in domeniul comertului pentru a se dedica artei, de la inceput aratand o puternica vocatie pentru peisagistica. Creatiile sale sunt incadrabile in stilurile romantic si realist, fiind de asemenea considerat un precursor al impresionismului. De-a lungul vietii sale, Corot a considerat potrivit sfatul pe care profesorul sau Achille-Etna Michallon i-l daduse candva, de a "reproduce pe cat posibil de scrupulos ceea ce vezi in fata ta". Pe de alta parte, nu s-a simtit niciodata in acord cu idealurile Scolii de la Barbizon, ai carei membri vedeau idealizarea romantica a peisajelor rurale ca pe o forma de evitare a banalitatii urbane. Corot ramane fidel traditiei clasice franceze. A continuat sa faca compozitii dupa schitele facute direct in natura, aducand pe aceasta cale o unda poetica noua si personala in traditia clasica a compunerii de peisaje si o naturalete lipsita cu totul de afectare. Aceste schite sunt caracterizate printr-o structura ingrijita si prin simtul luminii naturale, evident in tabloul expus acum la MNAR, "Moara de la Saint-Nicolas-les-Arras" (1874), un peisaj care incanta privirea cu nuantele calde de galben luminos, de verde si maron. Pe de alta parte, reprezentand natura intr-o maniera realista, Corot nu a idealizat taranul sau muncile in agricultura, cum faceau Millet si Courbet, si nu a fost implicat in vreo controversa ideologica. Din 1827 a expus cu regularitate la Salon, dar cel mai mare succes al sau a fost atins printr-un alt tip de pictura, traditional romantica, de natura contemplativa, prin evocarea unui trecut arcadic, pictand intr-un stil neguros, catifelat, care contrasteaza violent cu claritatea luminoasa a lucrarilor sale, care au si un caracter topografic. Peisajele sale tind, asadar, spre a adopta un stil romantic, devenind creatii imaginare in tonuri argintii si aplicatii delicate de pensula. S-a indreptat la un moment dat si spre picturi in care subiectul central il constituiau siluetele, figurile umane: de exemplu, nudurile sale de femei sunt foarte reusite. Caracterul deschis al viziunii sale era admirat de cei mai mari peisagisti din ultima jumatate a secolului al XIX-lea. Claude Monet spunea despre Corot: "Nu exista decat un singur maestru aici - Corot. Noi nu suntem nimic in comparatie cu el, nimic". Degas sublinia, prin spusele sale, originalitatea si capacitatea acestui artist de intuire a unor forme si stiluri viitoare: "El este inca cel mai puternic, anticipeaza totul..."

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite