GHID PRINTRE "UMBRE SI LUMINI" - Cezanne, promotor al cubismului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Alaturi de picturile lui Picasso, ale lui Matisse, ale lui Georges Braque sau Andre Derain, in sectiunea inchinata artei plastice franceze din secolul al XX-lea se gasesc si doua tablouri ale lui Paul

Alaturi de picturile lui Picasso, ale lui Matisse, ale lui Georges Braque sau Andre Derain, in sectiunea inchinata artei plastice franceze din secolul al XX-lea se gasesc si doua tablouri ale lui Paul Cezanne (1839-1906): "Curte de ferma in Auvers " (catre 1878-1879) si "Ispitirea Sfantului Anton" (catre 1875-1877). In istoria picturii universale, opera lui Cezanne a marcat una dintre cele mai concentrate si mai originale sinteze, pentru momentul in care s-a produs. S-a nascut la 10 ianuarie 1839 in Aix-en-Provence, intr-o familie burgheza. Dupa bacalaureat, a inceput sa studieze Dreptul, la care a renuntat pentru a-si dedica viata picturii, studiind la Academie des Beaux-Arts din orasul natal. In anul 1861, la cererea lui emile Zola, s-a mutat la Paris unde a studiat perioada impresionista. El isi dorea sa reprezinte o miscare reala si permanenta, astfel incat figurile impresioniste sa se sprijine pe o structura solida. Picturi cum sunt "Casa spanzuratului" (1874) sau "O Olympia moderna" (1872-73) au fost unele dintre cele mai discutate picturi la prima expozitie impresionista in 1874. Perioada de inceput pentru Paul Cezanne a fost dificila, artistul a simtit ca nu a reusit sa atinga ce si-a propus. Pissarro si Zola au fost cei care l-au introdus in grupul pictorilor impresionisti. Camille Pissarro i-a sugerat sa imbunatateasca si sa dezvolte tehnicile impresioniste. Astfel, Cezanne a trecut de la perioada baroca la cea impresionista. In 1878 s-a desprins de miscarea impresionista si si-a dezvoltat propria conceptie despre arta, bazata pe compozitiile cu o mai solida structura de suprafata. El a fost intotdeauna incadrat in curentul impresionist cand, de fapt, se distinge de acest grup prin importanta pe care o acorda culorii si prin geometria riguroasa din panzele sale. Prin urmare, va adapta figurile inspirate de natura la necesitatile lucrului artistic si va folosi culori pure. Tehnica folosita de Cezanne in incercarea de a reproduce perspectiva se va baza pe diferite unghiuri de vedere, si va avea o influenta majora in dezvoltarea de mai tarziu a cubismului. Pictorul nu era interesat sa picteze reflexiile luminii sau lumina emanata de obiecte, ci volumul lor. Intre 1896 si 1906, Cezanne atinge un lirism deosebit in compozitiile sale, perioada in care incepe sa se integreze clar in curentul cubismului si fovismului. In legatura cu tabloul "Curte de ferma la Auvers", el este unul dintre peisajele pictate de artist la Auvers-sur-Oise, gazduit aici de doamna Gachet. Tentatia Sfantului Anton este un subiect care i-a tentat pe multi pictori renumiti: Hieronymus Bosch, Bruegel, Matthias GrUnewald si altii. Importanta "tentatiei" ca tema pictoriala a inceput sa scada in secolul al XVII-lea si rareori este intalnita in secolul al XVIII-lea. Acest subiect nu a devenit iar la moda decat in a doua jumatate a secolului al XIX-lea.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite