GHID PRINTRE "UMBRE SI LUMINI" - Braque si cele mai abstracte forme ale cubismului

0
Publicat:
Ultima actualizare:

in cadrul expozitiei "Umbre si lumini. Patru secole de pictura franceza", alaturi de panze ale lui Picasso, Cezanne, Matisse sunt expuse si doua tablouri ale lui Georges Braque (1882-1963), pictor si

in cadrul expozitiei "Umbre si lumini. Patru secole de pictura franceza", alaturi de panze ale lui Picasso, Cezanne, Matisse sunt expuse si doua tablouri ale lui Georges Braque (1882-1963), pictor si sculptor considerat a fi, alaturi de Picasso, un inventator al cubismului: "Fructiera, sticla si pahar" (1912) si "Toaleta in fata ferestrei" (1942). Nascut in Argenteuil-sur-Seine, a crescut in Le Havre si a studiat in anii 1897-1899 la ecole des Beaux-Arts. Prima sa perioada de creatie este una impresionista, dar ajunge sa abordeze in 1906 stilul fovist, in 1907 expunand tablouri concepute in acest stil la Salonul Independentilor (Le Salon des Independants). in anul 1908 deja atentia i se concentreaza in alta parte, gasind o alta sursa de inspiratie, tablourile lui Cezanne, pictor despre care se spunea ca a reusit sa impuna ordine si disciplina in ceea ce priveste extremele expresiei artistice. Braque este interesat de bizarele forme distorsionate si de perspectiva neconventionala in care picteaza Cezanne. in lucrarile sale din perioada 1908-1913 se regaseste un studiu intens al efectelor de lumina si perspectiva, punand sub semnul intrebarii cele mai batatorite conventii artistice. De exemplu, in scenele sale reprezentand satul, Braque reduce deseori structura arhitecturala la o forma geometrica care se apropie de cub, continuand in acelasi timp sa redea umbrele astfel incat volumul acestei prisme cuprinde in sine o contradictie, parand in acelasi timp o suprafata plata, dar si un spatiu tridimensional. in acest fel, el a atras atentia asupra naturii iluziei vizuale si reprezentarii artistice. incepand din 1909 pana in 1911, a lucrat cu Picasso (la care intalnim o apropiere similara cu a lui de pictura) la promovarea curentului cubist, in 1912 incepand sa experimenteze colajul (ziare, etichete, fragmente de tesaturi) si tehnica "papier colle". Atat Braque, cat si Picasso concep picturi in culori neutralizate si structuri complexe de forme fatetate, care astazi poarta denumirea de cubism analitic (de exemplu, "Vioara si ulcior" e reprezentativ). Pana ca Braque sa se inroleze in armata franceza in 1914, colaborarea dintre el si Picasso a fost foarte fertila. Urmeaza apoi o perioada (ulterioara ranirii sale in primul razboi mondial) in care se indreapta spre formele sintetice si ermetice, cele mai abstracte forme ale cubismului. Acum dezvolta un stil mai personal, caracterizat prin culori stralucitoare si suprafete texturate, pictand in aceasta perioada multe naturi moarte si interioare, pastrand accentul pus pe structura. A continuat sa lucreze creand un numar considerabil de picturi deosebite, litografii, gravuri, sculpturi, toate traversate de un spirit contemplativ. In anii 40, temele recurente tratate in majoritatea panzelor sale sunt pasarile, atelierele, peisajele, privelistile marine. In ultimii ani ai vietii sale, probleme de sanatate l-au impiedicat sa preia proiecte de mare anvergura, dar a continuat sa picteze si, printre altele, sa faca bijuterii.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite