Florin Zamfirescu: "Studioul Casandra e in pericol"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

L-am gasit pe rectorul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica, Florin Zamfirescu, cu calculatorul deschis, compunand memorii catre persoane responsabile. Grija principala a UNATC

L-am gasit pe rectorul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica, Florin Zamfirescu, cu calculatorul deschis, compunand memorii catre persoane responsabile. Grija principala a UNATC este, in acest moment, salvarea studioului Casandra, loc istoric al teatrului romanesc, aflat in pericol. - Sirul premierelor de la Casandra s-a intrerupt toamna trecuta, cand studioul a fost parasit. De ce? - Urmare a unor discutii de Senat, anul trecut am decis sa parasim studioul Casandra, unde se pun in scena productiile anilor terminali ai Universitatii noastre, fiindca aceasta cladire are bulina rosie si trebuie sa intre in reparatii. Am facut demersuri la Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului si doamna Andronescu, ministru pe atunci, mi-a cerut sa le propun o alta sala. Ne-am gandit la Casa Studentilor, unde am gasit intelegere pentru a fi gazduiti, fiindca era vorba doar de o mutare temporara. Am facut un contract si asta-vara am inceput repetitiile. Cat am repetat, lucrurile au mers bine, dar cand sa scoatem premierele a inceput si activitatea Casei Studentilor. Ei au si proiectii de film, discoteca, e normal, fiindca trebuie sa se sustina din venituri proprii, dar activitatea noastra, care ar fi trebuit sa se desfasoare in paralel, devenea imposibila, din cauza zgomotului, ori a aparatelor de proiectie, ori a muzicii. Nu le putem distruge activitatea dar, in acelasi timp, studentii nostri la regie, care au si ei, fireste, intentiile lor de a se lansa, au inceput sa ne anunte ca si-au gasit alte locuri pentru spectacolele de examen. Mi-am dat seama ca asa se pulverizeaza tot anul IV, studentii ducandu-se care incotro, iar masinistii, care sunt trei cu totul, neputand sa se imparta in atatea directii. Pe urma studentii au inceput sa ne roage sa repete tot la Casandra, apoi sa joace, asa ca pana la urma a trebuit sa ne incalcam propria hotarare si sa ne intoarcem acolo. - Ce sanse sunt sa demareze reparatiile cladirii? - Intre timp noi am mai facut o serie de demersuri: am aflat ca exista un fost proprietar al Casandrei, dar si ca institutiile de interes national isi pot pastra cladirile, proprietarii fiind despagubiti in bani. Vrem sa includem studioul pe lista acestor institutii. Pe urma, am aflat ca proprietarul nu a facut cerere de retrocedare, asteptand renovarea cladirii si intentionand sa faca cererea abia dupa. Eu nu contest acest drept al proprietatii si nici nu ma amestec in el, dar trebuie sa am grija de aceasta institutie. In plus, MECT nu ne poate da banii pentru renovare daca nu avem drept de proprietate, asa ca am inceput demersurile pentru obtinerea actelor necesare. Pana atunci, nu putem obtine banii, iar ceilalti proprietari din blocul de deasupra studioului ne acuza ca nu vrem sa incepem renovarea. Nu e vorba de lipsa acceptului meu, ci de faptul ca, daca eu semnez pentru proiectul de consolidare, inseamna ca trebuie si sa platesc, ceea ce nu pot face fara acceptul MECT, pe care nu il am. Trebuie parcurs un drum firesc, care, iata, se dovedeste foarte lung, cat de repede am merge, abia in 2005 cred ca ar putea intra in consolidare. Tot vom parasi Casandra pana la urma, asa ca am inceput deja sa cautam sali in care sa ne mutam, dar nu am gasit inca solutii. Anul acesta continuam la Casandra, nu avem de ales. - De cine depinde, in acest moment, ca lucrurile sa fie urgentate? Exista un pericol in cazul in care continuati activitatea acolo? - Din moment ce, dupa realizarea studiului de fezabilitate, Casandra a intrat pe lista cu bulina rosie a cladirilor din Bucuresti, exista un pericol. Din cate stiu si Teatrul Foarte Mic si Nottara au bulina rosie, au fost scandaluri pe tema asta, n-au fost bani pentru consolidari. La Odeon eu am demarat lucrarile de consolidare care erau foarte costisitoare. A durat zece ani sa se finalizeze, dar acum Odeon-ul este salvat. Pentru Casandra suntem acum intre ciocan si nicovala, avem nevoie de sprijin pe parcursul tuturor acestor etape. Concret, pentru obtinerea actelor de proprietate e nevoie de intelegere de la Primarie, apoi de la MECT pentru fondurile necesare consolidarii, cu prioritate. Eu ii inteleg si pe studenti care nu au rabdare, e sansa lor si nu e drept sa o rateze fiindca se intampla asta exact in anul lor de absolvire. Drumul spre Casandra l-a invatat multa lume, e un loc special, izvor al teatrului romanesc, toti actorii nostri au trecut pe-acolo, de 50 de ani incoace. La aniversarile pe care le organizam vin actorii si plang vazand scenuta Casandrei in care fiecare colt e legat de o amintire a lor! E un loc istoric al teatrului nostru si locul in care tinerii vin, vad spectacole, se indragostesc de aceasta arta, apoi dau la teatru.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite