Filmele româneşti fundamentale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Gala de la cinema Studio se deschide astăzi, la ora 19.00, cu “Reconstituirea”. Cele mai bune 10 filme româneşti, selectate de 40 de critici, vor fi proiectate, începând de astăzi, la Cinema Studio din Bucureşti. Un bilet costă 8 lei.

1. “Reconstituirea” (1968)

Regia: Lucian Pintilie
Cu: George Mihăiţă, Vla2dimir Găitan
Astăzi, 30 octombrie, ora 19.00, vineri, 31 octombrie, ora 10.00
Un film subversiv, despre o reconstituire a miliţiei, care arată absurdul sistemului din perioada comunistă.  

2. “Pădurea spânzuraţilor” (1964)

Regia: Liviu Ciulei
Cu: Victor Rebengiuc, Ştefan Ciubotăraşu
Vineri, 31 octombrie, ora 20.00, sâmbătă, 1 noiembrie, ora 10.00
Ecranizare după primul roman psihologic românesc, scris de Liviu Rebreanu.

3. “Moartea domnului Lăzărescu” (2005)

Regia: Cristi Puiu
Cu: Luminiţa Gheorghiu, Ioan Fiscuteanu
Sâmbătă, 1 noiembrie, ora 20.00, duminică, 2 noiembrie, ora 10.00
Drama bătrânului de 63 de ani plimbat o noapte întreagă prin spitalele româneşti.

4. “4,3,2” (2007)

Regia: Cristian Mungiu
Cu: Anamaria Marinca, Laura Vasiliu
Sâmbătă, 1 noiembrie, ora 15.00, duminică, 2 noiembrie, ora 20.30
Un film care vorbeşte despre avortul în comunism, a fost răsplătit cu Palme d’Or la Cannes, în 2007.

5. “Secvenţe” (1982)

Regia: Alexandru Tatos
Cu: Mircea Diaconu, Geo Barton
Vineri, 31 octombrie, ora 18.00, duminică, 2 noiembrie, ora 13.00
Filmul este alcătuit din trei episoade independente: “Telefonul”, “Prospecţie” şi “Patru palme”.

6. “Nuntă de piatră ” (1972)

Regia: Mircea Veroiu (Fefeleaga), Dan Piţa (La o nuntă)
Cu: Leopoldina Bălănuţă, Petrică Gheorghiu
Vineri, 31 octombrie, ora 14.00, duminică, 2 noiembrie, ora 16.30
“Fefeleaga”, după povestirea lui Ion Agârbiceanu, a primit în 1972 diploma de onoare la Cannes. “La o nuntă” a fost distins cu premiul Oscar ex-aequo la Festivalul Filmului de la Panama, în 1974.

7. “La moara cu noroc” (1955)

Regia: Victor Iliu
Cu: Ioana Bulcă, Constantin Codrescu
Vineri, 31 octombrie, ora 16.00
Acţiunea dramei psihologice cu influenţe de western se petrece în anii 1870, la un han izolat, în împrejurimile Aradului. Ahtiat după bani, cârciumarul Ghiţă se asociază la tâlhării cu Sămădău.

8. “A fost sau n-a fost?” (2006)

Regia: Corneliu Porumboiu
Cu: Ion Sapdaru, Mircea Andreescu
Vineri, 31 octombrie, ora 12.00, duminică, 2 noiembrie, ora 14.45
Patronul unui post TV şi cei doi invitaţi ai săi încearcă să-şi amintească dacă a fost revoluţie în orăşelul lor de provincie, din Moldova.

9. “Probă de microfon” (1980)

Regia: Mircea Daneliuc
Cu: Gina Patrichi, Mircea Daneliuc
Sâmbătă, 1 noiembrie, ora 12.30, duminică, 2 noiembrie, 18.30
Luiza şi Nelu, reporter şi cameraman, fac un reportaj în Gara de Nord. Nelu se simte atras de Ani, una dintre infractoarele intervievate.

10. “Croaziera” (1981)

Regia: Mircea Daneliuc
Cu: Tora Vasilescu, Mircea Daneliuc
Sâmbătă, 1 noiembrie, 17.30
Tinerii câştigători ai unor concursuri din sfera “întrecerii socialiste” sunt recompensaţi cu o croazieră pe Dunăre. Filmul este metafora sistemului comunist de formare a omului nou.

Transfer de calitate între generaţii

Criticul de film Alex Leo Şerban a coordonat, într-un număr din iulie al revistei “Dilema veche”, tema “Vechiul nostru cinema”, în care a arătat că marile realizări ale unor cineaşti tineri precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Ruxandra Zenide au fost anunţate de generaţiile mai vechi - Liviu Ciulei, Lucian Pintilie, Dan Piţa, Mircea Daneliuc, Alexandru Tatos, printre alţii.

La invitaţia ziarului “Adevărul”, criticul de film Anca Grădinariu a declarat de ce a votat pentru două capodopere ale “noului val”, “Moartea domnului Lăzărescu” şi “4 luni, 3 săptămâni şi două zile”. “În cele din urmă, criteriul a fost dorinţa de revizitare.

N-am revăzut odiseea tragicomică, macabră a lui Puiu nu numai pentru că e atât de dureros (şi curajos) de greu de suportat, dar şi pentru că n-am simţit nevoia: mi s-a întipărit pe retină cadru cu cadru. În schimb «4,3,2» a crescut în mine (e de vină, poate, şi subiectul cu o rezonanţă mai personală): odată îndepărtată carcasa de thriller hiperrealist, parabola despre trupul fizic/politic îmi mai dezvăluie câte un por la fiecare vizionare”, spune Anca Grădinariu.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite