Filmele din oras - Aviatorul Howard Hughes

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Hollywood-ul nu a fost in stare sa inventeze un astfel de personaj. Daca i-ar fi trecut prin cap, daca s-ar fi mobilizat, probabil ca lumea ar fi ramas cu gura cascata, asemenea ardeleanului nostru

Hollywood-ul nu a fost in stare sa inventeze un astfel de personaj. Daca i-ar fi trecut prin cap, daca s-ar fi mobilizat, probabil ca lumea ar fi ramas cu gura cascata, asemenea ardeleanului nostru care vede o girafa si exclama: "Asa ceva nu exista". Howard Hughes a existat, insa. Unul dintre cei mai bogati, dar si mai misteriosi barbati ai secolului XX, innebunit de aviatie, cineast si producator, cuceritorul mai tuturor starurilor epocii, de la Jean Harlow si Katharine Hepburn (marea dragoste) la Ava Gardner, Rita Hayworth, Cyd Charisse, Lana Turner, Jane Russel, banuit a fi cumparat cativa politicieni si a fi avut relatii nu foarte clare cu Mafia si CIA, doborat de fobia microbilor, mort la 71 de ani (in 1976), dupa ce se izolase de lume si isi conducea imperiul prin telefon. Hollywood-ul nu a indraznit sa-l atace frontal, pentru a-l face erou de film. Un serial TV cu Tommy Lee Jones, cateva figuri in trecere, intr-o pelicula sau alta. Leonardo DiCaprio este cel care a vrut sa-si lege numele de excentricul miliardar, proiectul fiind incredintat prima oara lui Michael Mann (Colateral), dar acesta a renuntat, in favoarea lui Martin Scorsese. Intortocheate mai sunt si caile cinematografului, daca asa a ajuns un cineast de anvergura lui sa se vada, pentru prima oara, atat de aproape de Oscaruri, cum nu i-a fost dat cu nici unul dintre marile sale filme. Un bob zabava. Nu mai este mult si vom sti cate dintre cele 11 nominalizari vor fi fructificate. Aviatorul lui Scorsese, al scenaristului John Logan si, nu mai putin, al lui DiCaprio, actorul ambitiei de a dovedi ca s-a maturizat, se inalta destul de greoi de la sol dar, in momentul in care a luat inaltime, planeaza sigur pe culoarul propus. Multe dintre excentricitatile care si-au disputat viata lui Howard Hughes au fost eliminate, pana si femeile au ramas pe dinafara, cu doua-trei exceptii, Harlow (in trecere), Katharine Hepburn si Ava Gardner. Daca Cate Blanchett mai pastreaza, chiar si in sarjatul ei joc, aerul nonconformistei actrite care a fost Hepburn, Kate Beckinsale seamana cu oricine, numai cu fascinanta devoratoare de barbati Ava - nu. Sa se fi inselat atat de mult Scorsese? Mai degraba cred ca nu l-a interesat prea mult asemanarea. El a defrisat existenta lui Hughes pentru a lasa un loc curat celor doua nebunii ale eroului: patima constructiei de avioane si, paradoxal pentru un om puternic, teama de microbi, de contactul cu tot ceea ce ar putea antrena murdaria. Fantasma zborului si retragerea din calea primejdiei ascunse peste tot, intr-o lume contaminata, cresc progresiv, aproape ca intr-o competitie. Omul pentru care "totul era o problema de inginerie" - inclusiv desenarea unui sutien destinat lui Jane Russel - care a plasmuit un urias hidroavion, un fel de vapor zburator cat o casa cu cinci etaje, ajunsese sa traiasca la limita dementei, gol-pusca, de spaima imbracamintii, intr-o camera unde nu avea voie sa intre nimeni. Gol l-am vazut si la inceputul filmului cand, inca de la primul cadru, mana mamei spala copilul pe indelete, in timp ce ii vorbeste despre holera si il invata sa silabiseasca cuvantul "carantina". Este exagerat, cred, sa vedem aici o trimitere la "Rosebud", numele saniutei dezlegatoare de enigma din Cetateanul Kane, dar filmul lui Scorsese poate fi vazut ca un "Cetateanul Hughes" al unui cinematograf cu picioarele pe pamant despre un om care nu s-a simtit in siguranta decat in aer. Oriunde in alta parte era intr-o prelungita carantina.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite