Festivalul Internaţional de la Sibiu, teatru la înălţime

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Timp de zece zile, în cetatea medievală a Hermannstadtului, au poposit 60.000 de spectatori care au aplaudat spectacole ale unor artişti din 70 de ţări. Peste 300 de evenimente s-au desfăşurat în 60 de spaţii, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), care s-a încheiat aseară.

Unele dintre cele mai apreciate au fost spectacolele în biserici, cetăţi şi situri istorice dimprejurul oraşului: spectatorii s-au plimbat spre Răşinari într-un tramvai, ascultând cugetările lui Cioran şi poeziile lui Cristian Popescu, în montările lui Gavriil Pinte, au ascultat muzică renascentistă în cetatea Cisnădioarei sau au hoinărit pur şi simplu pe pietonala Nicolae Bălcescu, admirând fascinantele instalaţii de foc, acrobaţiile şi luminile multicolore ale spectacolelor de stradă.

Poate că atracţia principală a fost producţia „Idiotul", după Dostoievski, a lituanianului Eimuntas Nekrošius, care s-a jucat în deschiderea festivalului. Însă la înălţime au fost anul acesta, la ediţia de majorat a FITS, şi spectacolele de dans ale trupelor Inbal Pinto, Malabar, Pál Frenák sau ale Baletului de Jazz din Montréal, creaţii nonconformiste şi de o plasticitate tulburătoare: „Pe repede-înainte", „Perla" (Inbal Pinto), „Captiva Laura" sau „Labirintul lui Jacques" (BJM Danse - Les Ballets Jazz de Montréal) sau „InTime" (Compania Pál Frenák).

„Faust", în patrimoniu

S-au remarcat, de asemenea, montările lui Ascanio Celestini, Yukio Suzuki, Emma Dante, alături de cele ale unor instituţii prestigioase: Burgtheater sau „Aktions­theater Pan.Optikum". Dintre creatorii români, Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Victor Ioan Frunză, Radu Afrim, Cristian Theodor Popescu, Saviana Stănescu şi-au prezentat cele mai recente spectacole, printre care „D'ale carnavalului", „O noapte furtunoasă", „Furtuna",  „Miriam W", „Opinia publică", „Metoda" sau „Polanski Polanski". În secţiunea „patrimoniu" au fost reprezentate, seară de seară, câteva din „highlight-urile" semnate de Silviu Purcărete la Teatrul Naţional „Radu Stanca" din Sibiu:  „Faust",  „Lulu" sau „Metamorfoze". Acesta din urmă a încheiat aseară festivalul, înainte de tradiţionala jerbă de artificii, care a luminat în miez de noapte cerul oraşului.

Probleme cu traducerile

În cadrul secţiunii dedicate spectacolelor-eveniment,  Ascanio Celestini a prezentat trei dintre producţiile sale („Oaia neagră", „Poveşti despre nebuni" şi „Fabrica"), care au rămas, din păcate, fără o traducere profesionistă, ceea ce este valabil şi pentru alte creaţii  nemţeşti, poloneze sau arabe. Nici „D'ale carnavalului", spectacolul Teatrului Naţional „Radu Stanca", n-a beneficiat de traducere din română în engleză, textul lui Caragiale rămânând o enigmă pentru unii spectatori străini.

Directorul FITS a lăudat producţia companiei de acrobaţi Voala Project, care a prezentat, vineri seară, un spectacol cu 13 acrobaţi suspendaţi în aer de o macara, la 30 de metri înălţime. Constantin Chi­riac a spus că are un proiect de înfiinţare a unei companii de teatru de stradă, împreună cu reprezentanţii „Cirque du soleil", pentru ca gimnaştii care au făcut mare performanţă în România, retraşi la vârste de 25-26 de ani, să poată să-şi arate calităţile mai departe, în spectacole de acest gen.

''Am venit la Sibiu pentru a vedea unul dintre cele mai mari festivaluri de teatru din lume.''
Jonathan Mills directorul Festivalului de la Edinburgh

De la dezbateri la pictură

În secţiuni variate s-au perindat la FITS, timp de zece zile (27 mai - 5 iunie), producţii de teatru, dans, jazz, folclor, expoziţii, film, ateliere specializate, o bursă de spectacole, conferinţe şi dezbateri (dintre care s-au remarcat conferinţa lui Gabriel Liiceanu despre continentele insomniilor lui Emil Cioran sau dezbaterea „Avem un trecut, cum procedăm?", moderată de Iulia Popovici, la care au participat Gianina Cărbunariu şi Dan Lungu). Atractive au fost şi întâlnirile şcolilor şi academiilor de teatru, lansările de carte (criticul de teatru Oltiţa Cântec a venit cu„Silviu Purcărete, privirea care înfăţişează"), platforma de arte vizuale iniţiată de Dan Perjovschi, spectacolele underground, alături de lecturi şi teatru radiofonic. Timp de trei zile, şi Târgul  de Carte Bookfest s-a mutat în Piaţa Mică a Sibiului.

Silviu Purcărete pregăteşte „Călătoriile lui Gulliver"

Directorul FITS, Constantin Chiriac, regizorul Silviu Purcărete şi Jonathan Mills, directorul Festivalului Internaţional de la Edinburgh, au vorbit, ieri, despre următorul mare proiect al regizorului român, spectacolul „Călătoriile lui Gulliver". Teatrul Naţional „Radu Stanca" din Sibiu îl va produce în parteneriat cu festivalurile de la Edinburgh, Dublin şi Belfast şi-l va prezenta în premieră la ediţia din 2012 a FITS. Discuţia a fost moderată de Octavian Saiu.

Silviu Purcărete a declarat că nu ştie, deocamdată, care va fi forma finală a acestui spectacol, dar „Călătoriile lui Gulliver" reflectă preocuparea pentru „operele clasice, extrem de cunoscute, pe care le ştie toată lumea, fără să le fi citit vreodată". Decorul şi costumele vor fi realizate de Dragoş Buhagiar. Interesul producătorilor străini a venit şi după ecoul puternic al  spectacolului „Faust", atunci când a fost jucat la Edinburgh, în 2009.

„Ne-a părut rău că nu l-am programat de zece ori, pe un stadion de fotbal, pe care, vă garantez, l-am fi umplut", a explicat Jonathan Mills interesul pentru „Faust". De altfel, spectacolul va pleca, anul acesta, în turneu în două oraşe europene: la Bruxelles, între 11 şi 14 octombrie, unde va avea patru reprezentaţii, într-un mare spaţiu expoziţional, şi la Bochum, într-o hală special amenajată pentru genul acesta de spectacole, între 27 şi 30 octombrie. Şi acolo actorii vor juca patru reprezentaţii.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite