Familia si cuplul, subiectele favorite ale romanilor
0* Politica interna prezinta tot atat interes ca si astrologia * Crimele si ororile nu intra in preferintele declarate
Ne place sau nu, stirile zilei sunt aceleasi pentru toata lumea. E clar, atunci, de ce la toate buletinele de stiri pe care ni le prezinta televiziunile dam cu ochii de aceleasi personaje, in aceleasi ipostaze, de aceleasi intamplari si declaratii. Politica multa, ceva coruptie, fapte condamnabile din belsug, foarte rar lucruri bune, care sa mai insenineze telespectatorul. Stim cu totii ce capata publicul la fiecare repriza de stiri de pe micul ecran. Interesant de aflat ar fi ce-si doreste, de fapt, romanul, la jurnalele zilnice. De curand, un studiu realizat in colaborare cu IMAS si comandat de Prima TV a dat la iveala, in urma unei cercetari in teren, ce ii intereseaza pe "oamenii obisnuiti". Chestionarul, cu raspunsuri sintetizate in 13 categorii (cuprinzand inclusiv extremele - ce urasc telespectatorii si subiectele carora le sunt "fani"), a insumat mai mult de 1.000 de pagini de concluzii. Contabilizandu-se ce exista deja pe piata, ca aparitie consecventa (asa-numitele "vedete"), identificandu-se gustul consumatorului, tipul de emisiune pe care si-ar dori-o in program, sondajul a relevat o serie de preferinte (poate neasteptate) ale celui care petrece, asa cum s-a aratat recent, 4,5 ore (peste 6, in week-end) din 24 in fata televizorului. In topul subiectelor, dupa gradul de interes, sunt chestiunile legate de familie si cuplu, (cu 85,5% perceptie buna si foarte buna, din totalul subiectilor chestionati). Aceasta tema include siguranta familiei, educatia, relatiile familiale si de cuplu, tot ceea ce inseamna viata privata. Pe locul al 2-lea, in clasamentul subiectelor favorite ale romanilor, sunt informatiile din domeniul sanatatii si al medicinei, insumand 81,4 procente. Pozitia urmatoare este ocupata, cu 76,2%, de problemele sociale. Un surprinzator loc 4 ocupa subiectele legate de animale si natura, 70,7% dintre cei chestionati optand pentru prezenta acestor stiri in jurnalele televizate. Cumparaturile se regasesc, in continuare, printre ocupatiile de baza ale natiei, aflandu-se in acest top pe locul 5, cu 70,3%. O alta surpriza este prezenta, pe locul 6, a stirilor cu privire la natura si gradina, care insumeaza 67,5 procente, inaintea altor domenii considerate in prezent a fi "de interes". Urmeaza "Bucataria", care ii intereaza pe 57,5 la suta dintre cei care au participat la acest studiu, si, la mica distanta, (57,1%), turismul. Cultura (cu 56 de procente), moda (55,8) si stiinta (51,7%) sunt urmatoarele domenii pentru care romanii ar mai zabovi in fata micilor ecrane. Abia dupa toate acestea, pe un "umilitor" loc 12, se afla politica interna, cu doar 50,1% dintre optiunile celor chestionati. Cam la acelasi nivel de interes se afla psihologia, astrologia si religia, cu 49,4% dintre preferinte. Mai grav este ca nici problemele de economie si finante din interiorul granitelor nu au primit mai mult de 42,3 procente. Cam tot cat a strans domeniul "Auto-moto", care este apreciat de 41,7 dintre subiecti. Oricat ar parea de ciudat, capitolul "Viata mondena" se numara printre codase, cu 34,4%. Nu se pomeneste nicaieri, cel putin in aceasta parte superioara a clasamentului, despre vreo categorie numita "crime, sange si orori". Cu toate acestea, ora 17 le este rezervata, in continuare, acestor "trufandale" ale stirilor, care fac deliciul morbid al prea multora dintre privitorii la televizor. Preferintele romanilor nu mai sunt un mister. O enigma raman doar criteriile dupa care se aleg subiectele jurnalelor.