Fagaduinta viitoarelor succese

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Trebuie sa te tii tare la un festival studentesc cum este CineMAiubit. Stai in mijlocul salii Studio asaltate de colegii competitorilor. Incantarea uneori copilareasca, entuziasmul debordant cu care

Trebuie sa te tii tare la un festival studentesc cum este CineMAiubit. Stai in mijlocul salii Studio asaltate de colegii competitorilor. Incantarea uneori copilareasca, entuziasmul debordant cu care ii recunosc, pe ecran, pe cei de o seama cu ei sunt molipsitoare. Filmele sunt scurte si, daca te lasi dus de val, risti sa pierzi un gest, o aparitie, o miscare ce merita notate in carnet. De-a lungul anilor petrecuti alaturi de cateva promotii, la CineMAiubit, am invatat sa fiu, ca sa spun asa, vigilenta cu contaminarea. Ceea ce nu mi-a redus cu nimic bucuria de a urmari pe cei al caror parcurs incepe, cel putin pentru observatorul din afara, acum. Anul acesta studentii si absolventii de la UNATC - organizatoarea evenimentului - au avut cateva recunoasteri internationale de prestigiu, daca ar fi sa ne gandim numai la cele de la Cannes. Psihologic, ar fi fost oarecum motivata tendinta de a stabili comparatii, de a ochi varfurile. M-am ferit de a pune pe cantar succesele din urma si promisiunile de acum, iar pe masura ce se scurgeau filmele acestei editii, selectia ma incuraja. Am vazut o productie mai omogena decat in alte dati, cu un numar mai mare de "lucrari de clasa" gata sa sara de baremul indeobste numit mediu, o siguranta in dezvoltarea micilor naratiuni, in "punerea lor in scena" si in lumina ce apartine celor mai multi studenti. Nici comparatia cu filmele altor scoli nu este relevanta, acestea fiind prea putine, iar diferentele de inzestrare tehnica prea mari. Este de salutat concentrarea tinerilor pe tehnica povestirii, fara ispita unor exibitionisme formale, chiar si atunci cand exercitiul lor era, in primul rand, unul de imagine. De altfel, juriul, a carui presedinta a fost Irina Petrescu, a tinut sa motiveze acordarea Premiului pentru imagine lui Marius Iacob pentru "acuratetea taieturii si subtilitatea miscarii aparatului puse in slujba dramaturgiei" din Trenuri nesupravegheate (regia: Adina Pintilie). Teme nou aparute in repertoriul studentesc, cum ar fi plecarea la munca in strainatate, drogurile, au fost tratate cu o rigoare narativa din al carei registru nu a lipsit emotia. Fata din Calatorul (Premiul pentru scenariu lui Florin Filipescu si Alexandru Molico, primul fiind si regizorul scurtmetrajului) nazuieste atat de mult catre directia Spania incat, pana va veni ziua, daca va veni, viseaza dialoguri cu parteneri imaginari, cazuti din cer cu "hablo espanol" pe buze. Filmul ne-a descoperit si o actrita, pe Ioana Barbu, detinatoare a Premiului de interpretare, alaturi de Kati Pascariu din filmul Intr-o armonie al Svetlanei Petrov. Gianina Grigoras s-a remarcat si la alte editii prin structura poetica a filmelor sale. De data aceasta, Pretul inocentei (scenariul si regie), cu care a castigat Marele Premiu, s-a apropiat de o zona a unei realitati dure - vanzarea de suflete tinere - si cu un ochi de documentarist care inregistreaza excrescente monstruoase ale societatii.Contributia monteurului Alexandru Stanescu a fost rasplatita ca atare prin premiul ce i-a revenit, impartit cu colega sa de la VGHIK, Tatiana Kiseleva, regizoarea si monteusa Pasarilor, o halucinanta metafora a ratacirii. De altfel, cele doua productii ale celebrei scoli ruse, acest Ptahi (Pasari) si 199...Iarna (scenariu, regie - Boris Guchmazov) amandoua remarcabile, au fost distinse, utimul avand un premiu pentru scenariu ex-aequo. Juriul a mers la tinta, cred, si in decizia de a acorda Premiul pentru regie lui Alexandru Ionescu pentru Premium, aflat si pe lista mai larga a preferintelor criticilor pentru forta sugestiva a amanuntelor evocatoare ale trecerii timpului, ale misterului unei intalniri. Nu cred ca am gresit, insa, inmanand in cele din urma premiul criticii lui Alexandru Vitzentzatos (Pui la rotisor) si lui Ciprian Panaite (Forme aberante), amandoi performanti in registre diferite: unul al umorului tandru, altul al lirismului tinut in frau.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite