FOTOLIUL MELOMANULUI - Muzica versus Muzica

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Opera "Decebalus", de Leonardo Leo, a fost descoperita de muzicologul dr. Vasile Tomescu in timpul studiilor sale de documentare in biblioteca Sorbonei de la Paris. Aceasta "festa teatrale" a

Opera "Decebalus", de Leonardo Leo, a fost descoperita de muzicologul dr. Vasile Tomescu in timpul studiilor sale de documentare in biblioteca Sorbonei de la Paris. Aceasta "festa teatrale" a compozitorului italian, compusa in 1743, a rasunat pentru prima oara la noi duminica trecuta, in sala Ateneului Roman. Un proiect interesant, care a fost propus, in cadrul "Serbarilor muzicii" de anul acesta, de Institutul italian de cultura si Academia di Romania de la Roma. Concertul ofera melomanilor imaginea unei lucrari baroce cu un personaj principal care, cel putin ca nume, stabileste o filiatie a istoriei romano-dace din timpuri stravechi. Desigur, orice aluzie se opreste la numele Decebalus si la unele scurte replici privind campaniile romane spre zona locuita de daci. Restul este fantezie si pretext de arii in maniera mijlocului de secol XVIII. Totusi, din puzderia de partituri baroce existente, iata inca o partitura care nu ignora existenta stramosilor nostri. Cantata sub conducerea dirijorului italian Lorenzo Tozzi, in compania formatiei "Collegio stravagante", condusa de Mihai Ghiga, muzica si-a gasit armonios spatiul inconjurata de marea fresca a istoriei noastre, care impodobeste Sala Ateneului. Interpretii sunt tineri, in majoritate inca studenti la Universitatea de Muzica din Bucuresti. Avand curajul sa se confrunte cu exigente de stil muzical si interpretativ, Laura Tatulescu, Iulia Surdu, Patricia Deheleanu si Sorin Dumitrascu au intruchipat personajele care il inconjoara pe Decebalus. George Adrian Popescu, un contratenor cu voce rara, a creat, de fapt la propriu, centrul de interes al concertului. Toti, muzicieni si public, au rezistat eroic la desfasurarea operei in paralel cu un program de muzica rock al aceleiasi "Sarbatori a muzicii", desfasurat in piata Ateneului, cu maximum de decibeli posibili. Sa spunem ca am ascultat deci opera lui Leonardo Leo asupriti de aceasta agresiune sonora greu de suportat, capabila a anihila o idee frumoasa, victimizata sub puterea pumnului. Am fost siliti sa asistam la un razboi "muzica versus Muzica", sub arcada bunelor intentii?

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite