Eros si memorie
0Ultimul volum al lui Liviu Antonesei, "Check Point Charlie", il expune pe cunoscutul poet si director literar-artistic al revistei "Timpul" din Iasi intr-o ipostaza noua pentru cititorii sai: aceea de
Ultimul volum al lui Liviu Antonesei, "Check Point Charlie", il expune pe cunoscutul poet si director literar-artistic al revistei "Timpul" din Iasi intr-o ipostaza noua pentru cititorii sai: aceea de prozator. Cele sapte nuvele, "fara a mai socoti si prefata", imbina "realismul, fictiunea, erotismul si autobiografia" cu o maiestrie care tradeaza existenta, in spatele poetului si eseistului, a unui excelent prozator. Hranindu-si scriitura cu "fantasme", asa cum marturiseste in prefata ("daca nu ar exista fantasme nu ar exista nici literatura"), autorul filtreaza prin prisma memoriei afective si a imaginatiei artistice lucruri care s-au intamplat sau doar s-ar fi putut intampla. Scrieri autobiografice, depunand insa marturie mai degraba despre resorturile si gandurile intime, despre universul fantasmatic al autorului, decat despre o ordine strict evenimentiala, nuvelele radiografiaza eul scriitoricesc cu o minutie si o dezinhibitie remarcabile. Spre deosebire de cea a lui Borges, la care nuvelele par a se raporta in repetate randuri, gradina lui Liviu Antonesei nu este a cararilor ce se bifurca la infinit, ci a acelora "ce se incruciseaza mereu, se intersecteaza in cele mai neasteptate locuri si momente, se fixeaza la cele mai aparent neinsemnate intamplari". Exceptand doua nuvele, "Povestea calului si a carutasului" si "Tramvaiul in ceata", principalul personaj al scrierilor este erosul, surprins in diversele sale forme. Astfel, volumul are menirea sa compenseze si un deficit deseori remarcat in literatura romaneasca, acela constituit de reprezentarea foarte rara a erosului fizic.