Doi Oedipe pe aceeasi scena

0
Publicat:
Ultima actualizare:

O noua era a spectacolului promite sa se deschida si pentru Opera Romana, care a prezentat duminica seara, in cadrul Festivalului Enescu, aflat in plina desfasurare la Bucuresti, premiera cu Oedipe de

O noua era a spectacolului promite sa se deschida si pentru Opera Romana, care a prezentat duminica seara, in cadrul Festivalului Enescu, aflat in plina desfasurare la Bucuresti, premiera cu Oedipe de George Enescu, in viziunea scenica a lui Petrica Ionescu. Regizorul francez de origine romana a reusit sa creeze o lume cu dimensiuni mitologice, un fel de univers paralel animat de fapturi bizare, efebi si hetaire alunecand lasciv pe scena complet transformata aproape la fiecare scena, conform imaginatiei regizorului (care semneaza si decorurile spectacolului). Completeaza viziunea regizorului costumele nascute din fantezia debordanta a scenografului Catalin Ionescu-Arbore - vizibila mai ales in modelele fastuoase ale bizarelor palarii purtate de majoritatea personajelor. De data aceasta (spre deosebire de montarea de acum doi ani, de exemplu, de la precedenta editie a Festivalului) Oedipe a avut si un interpret potrivit, o voce plina de forta si armonie, Stefan Ignat, solist al ONB. Imaginea unui Oedipe batran, amintindu-si povestea pentru a o spune tuturor celor ce vor sa o auda, imagine purtata in scena de binecunoscutul Francisc Valkay, o dubleaza permanent pe cea a tanarului erou. Cu toate dificultatile create de scenotehnica destul de primitiva - element comun in aproape toate institutiile de spectacol romanesti - coregrafia aceluiasi Francisc Valkay anima spectacolul, suplinind tonusul, scazut in unele momente, al compozitiei. Teatralitatea spectacolului umbreste uneori partea muzicala (condusa de dirijorul Ernst Marzendorfer), dar tributul adus imaginii se inscrie firesc intr-o tendinta generalizata deja in spectacolele de opera ale lumii. "Oedipe", un "spectacol-vampir" Dupa premiera de duminica seara, cu "Oedipe" de George Enescu, regizorul spectacolului, Petrica Ionescu, a sustinut o conferinta de presa la Opera Nationala din Bucuresti. "De o luna asteptam premiera, suntem usor epuizati", a recunoscut acesta, inca de la inceput. Marturisind ca a fost fericit si emotionat ca i s-a propus sa puna in scena "Oedipe", Petrica Ionescu declara ca n-ar fi fost la fel de incantat nici daca ar fi avut de regizat o opera de Verdi. Mai mult, considera ca operei "Oedipe" i s-a facut si i se face in continuare o injustitie, intrucat nu se joaca atat de des pe cat ar merita. Istoria "oribilei singuratati a omului in fata destinului", care ii defineste pe Oedipe si Enescu deopotriva, l-a fascinat pe Petrica Ionescu. Totusi, admiratia pentru o creatie geniala nu este suficienta pentru a asigura bunul mers al lucrurilor la noua montare. Regizorul s-a vazut pus fata in fata cu dotarile tehnice "minimaliste" ale ONB. Lipsurile de tot felul, de la proiectoare la un sistem de memorizare a luminilor, l-au determinat pe Petrica Ionescu sa dea un "verdict": din punct de vedere tehnic, ONB sta mai prost chiar decat teatrele de turneu in care a fost. Regizorul recunoaste ca are faima de a face prea mult, de a crea decoruri enorme, de a folosi o multime de efecte, o intreaga "nebunie" pe scena. Nici la Bucuresti nu s-a dezmintit, desi a avut, in cariera, si spectacole mai grandioase de-atat. Colectivul de aici nu a putut sa-i asigure terminarea decorurilor pana la 1 august, data prevazuta in contract. (Directorul Ludovic Spiess da vina pe "valul de caldura uriasa" care a toropit lucratorii). De aceea, munca i-a fost ingreunata, iar retusurile au continuat pana in pragul premierei. Catalin Ionescu-Arbore, realizatorul costumelor, spune ca "Oedipe" este "un spectacol-vampir, care suge energie, te devoreaza si te face sa te implici 120%". Dar creatorii spectacolului sunt de parere ca acesta este standardul la care trebuie sa ajunga ONB. Pana una-alta, spectacolul "Oedipe" se mai joaca in aceasta seara, apoi pe 12 si 15 octombrie, cand Opera Nationala va deschide stagiunea. Dupa aceste reprezentatii, nu se stie cand va mai putea fi programat, atata vreme cat montarea si demontarea decorului necesita zile intregi.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite