Dihonie la Teatrul „Maria Filotti“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Astăzi are loc concursul pentru ocuparea postului de director, iar edilii sunt acuzaţi că îl susţin pe directorul interimar, de profesie inginer metalurg. Din competiţie a fost eliminat, într-o etapă preliminară, Paul Chiribuţă, colaborator al lui Silviu Purcărete.

Scaunul de director al Teatrului „Maria Filotti" din Brăila, care a aniversat anul trecut 60 de ani de activitate permanentă, este disputat astăzi de trei candidaţi: Rodica Antonescu, director interimar al instituţiei, Adrian Simion, fost director al Liceului de Artă „Hariclea Darclee" din oraş, şi Mircea Bodolan, cunoscut cântăreţ de folk de formaţie actor.

Mai citiţi şi:

Premieră la Teatrul „Maria Filotti”/Spectacolul „Nastasia, poveste de cartier” se joacă pentru prima dată duminică

În vreme ce Rodica Antonescu este de formaţie inginer metalurg, iar ceilalţi doi candidaţi au în prezent profesii colaterale, unul dintre cele mai respectate nume din breaslă, Paul Chiribuţă, profesor la Limoges şi colaborator al lui Silviu Purcărete în proiectul „Danaidele", a fost eliminat în faza preliminară a concursului.

Motivul invocat a fost că au fost recunoscute elemente de identificare ale lui Paul Chiribuţă în prezentarea pe suport magnetic a proiectului de management. „Am făcut contestaţie, este o aberaţie. Totul se duce de râpă la Brăila, din păcate, pentru această prestigioasă instituţie, acolo te lupţi cu morile de vânt", a declarat Paul Chiribuţă pentru „Adevărul".

La Teatrul „Maria Filotti" s-au montat unele dintre cele mai bune spectacole din piesajul nostru teatral, de la "Deştepatea primăverii",  „Visul unei nopţi de vară" şi „Identităţi" regizate de Victor Ioan Frunză până la recentele spectacole ale lui Radu Afrim, „Omul pernă" şi „Sufletul. Puncte de veghere". De asemenea, din 2004, la Brăila au fost organizate şi patru ediţii ale unui festivalul cu specific balcanic, iniţiat de criticul Doina Papp.

Lupte de culise

Instituţia este finanţată pe plan local, iar una dintre cele mai mari acuze este că primarul PSD Aurel Gabriel Simionescu o susţine pe Rodica Antonescu, lucru infirmat de autorităţi, care asigură că astăzi se va desfăşura un concurs corect.

Radu Nichifor, fost director artistic al teatrului brăilean, a declarat în ziarul „Obiectiv -Vocea Brăilei" că jocurile pentru următorul mandat de conducere a instituţiei sunt deja făcute, că soarta teatrului brăilean este pecetluită şi că pionul Primăriei în tot acest „business" se numeşte Rodica Antonescu, director interimar al teatrului în ultimele şase luni. „Comisia de evaluare are două persoane de la nivelul Ministerului Culturii şi o singură persoană de la Brăila, respectiv doamna viceprimar Doiniţa Ciocan.

Cei care au dorit să se înscrie s-au înscris, la 30 august va fi evaluarea proiectelor de management care au fost depuse, va fi probabil şi un interviu cu persoanele respective şi vom avea o evaluare finală, care va fi rezultatul concursului respectiv", a declarat primarul Aurel Gabriel Simionescu, citat de „Obiectiv -Vocea Brăilei". Deşi s-au stabilit condiţii de confidenţialitate, din comisia care va alege astăzi directorul fac parte Marius Zarafescu, Marinela Ţepuş şi Doiniţa Ciocan.

„Despre susţinerea mea de anumite persoane, vă pot comunica că am avut recomandarea doamnei Veronica Dobrin (n.r. - fost director al teatrului) ca să deţin acest interimat. Evident ca am o colaborare profesională cu domnul Victor Ioan Frunză, care este şi regizor artistic angajat în teatru ", a declarat Rodica Antonescu pentru „Adevărul".

Directorul interimar susţine că lucrurile s-au desfăşurat în condiţii de normalitate în ultimele luni. „Acum se lucrează în teatru la spectacolul «Peer Gynt», de Henrik Ibsen, în regia lui Vlad Cristache, proiect finantat de Ambasada Norvegiei la Bucureşti. De asemenea, la finalul stagiunii, am prezentat publicului spectacolul «Nastasia. Poveste de cartier», după George Mihail Zamfirescu, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză", a explicat Rodica Antonescu.

O tradiţie de 150 de ani

Teatrul are o tradiţie de 150 de ani, dintre care 60 de ani de activitate permanentă. Din 1954, instituţia a ­luat denumirea de Teatrul de Stat Brăila, iar, în 1969, a primit numele actriţei Maria Filotti. Construit în jurul anului 1850, Hotelul Rally reunea un teatru, club, restaurant, cinematograf, arenă de vară, cofetărie.

Teatrul Rally, inaugurat oficial la 11 decembrie 1895, a găzduit prestigioase trupe din ţară şi din străinătate. Au poposit aici trupele de teatru ale lui Costache Halepliu, Mihail Pascaly, Fanny Tardini, Costache şi Iorgu Caragiale, Aristizza Romanescu, Matei Millo, Constantin Tănase.

Printre artiştii care au fost prezenţi la Brăila se numără Sarah Bernhardt, Ernesto Rossi, George Enescu. În teatru, au debutat Hariclea Darclée în 1881 şi Maria Filotti în 1905. Teatrul „Maria Filotti" este astăzi unul de repertoriu, cu un colectiv de 80 de persoane, dintre care 24 de actori.

Printre regizorii prestidigioşi care au montat în teatru sunt Cătălina Buzoianu, Victor Ioan Frunză, Radu Afrim, Alexa Visarion, Constantin Codrescu, Mircea Daneliuc, Dominic Dembinski, dar şi mai tinerii Radu Apostol, Sorin Militaru, Szabó Istvan, Radu Nichifor, Ilinca Stihi, Iris Spiridon, Alexandru Lustig.

Comentariu: Sper că subiectivismul local nu va fi dominant la concurs

Doina Papp, critic de teatru

Mă mâhneşte sincer ce se întâmplă la Brăila. Cine a avut interes să semene dihonie în teatru? Era într-un moment atât de fast. Anul trecut la ediţia festivalului „Zile şi nopţi de teatru european" (n.r. - a patra ediţie a festivalului iniţiat de Doina Papp) am avut oaspeţi mulţi de peste hotare la un «showcase» brăilean (a fost soluţia noastră de criză). Li s-au prezentat producţiile teatrului.

Au fost încântaţi. Au fost şi regizori români din noua generaţie, Andreea Vulpe, Cristian Theodor Popescu, care urmau să colaboreze la Brăila. Ca şi Vlad Massaci, Ivan Lemo din Croaţia cu care directorul de atunci, doamna Veronica Dobrin vorbise. Din păcate, interimatul prelungit a săpat o falie. De ce fiecare crede că lumea începe cu el? De ce nu putem să ducem mai departe ce s-a făcut bine înainte? E un blestem naţional? Legenda meşterului Manole? Nici în privinţa festivalului nu s-a procedat corect.

Am trimis din februarie proiectul, urmând profilul care se conturase, de teatru balcanic. Am anunţat-o şi pe doamna viceprimar. N-am primit nici azi vreun răspuns. Lipsă totală de respect! Regret sincer că Teatrul „Maria Filotti" de care eram atât de îndrăgostită nu-şi urmează calea. Am călătorit pe banii mei să fac promovare internaţională.

I-am trimis la festivaluri în Albania, Turcia, Sarajevo, Italia. Urmau festivalul «Ex-Ponto», de la Ljubljana, pe care îl curtam de doi-trei ani, un turneu la Belgrad cu teatrul care a fost la Brăila. De ce să nu se valorifice efortul făcut? Paşii făcuţi pe un drum. Eu oricum nu mai puteam să continui ca director de festival din motive de sănătate în primul rând.

Dar acesta nu e un motiv să se şteargă cu buretele un capitol de succes din viaţa acestui teatru la care a contribuit şi acest festival. Păcat! De prea multe ori rostim în ultima vreme acest cuvânt. Să fie resemnarea unica soluţie? Scriu aceste rânduri în preajma unui concurs la postul de manager înconjurat de multă suspiciune. Poate, totuşi subiectivismul local nu va fi dominant.

Fostul director al teatrului, Veronica Dobrin, spune că „de vină pentru toată situaţia este un interimat prelungit pentru un om cu puţină experienţă într-o activitate managerială complexă şi că Rodica Antonescu nu s-a bucurat nici de o consiliere corectă ceea ce a creat sincope".

Veronica Dobrin a fost alături de această instituţie încă din perioada restaurării clădirii (1980-1985), lucrând cu directori importanţi ai teatrului: Constantin Codrescu, George Motoi, Ion Bălan. Fiecare premieră a fost un proiect îndrăgit şi aşteptat (au fost peste 50 de premiere şi 25 de participări în festivaluri de-a lungul ultimilor zece ani).

Declaraţii ale oamenilor din teatru

Concursul de la Braila se organizeaza conform legii privind managementul in cultura (ordonanta de urgenta 89/2008), pe baza caietului de sarcini intocmit de organizatori, Primaria Braila. O parte dintre actori contestă faptul că  prevederile initiale ale caietului de sarcini au fost schimbate de Primăria Brăila, tocmai pentru a facilita candidatura directorului interimar Rodica Antonescu, care nu intrunea conditiile respective, fiind inginer metalurg, cu un masterat in PR, urmat la Universitatea „Constantin Brancoveanu" din Braila.

In cadrul caietului de obiective la capitolul intitulat „Conditii specifice" se cereau, initial, studii superioare de specialitate de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta, şi experienta manageriala de minimum cinci ani. Rodica Antonescu este director interimar al Teatrului „Maria Filotti" doar de şase luni.

Mihaela Trofimov, actriţă

Acum patru luni, o parte din actorii teatrului au adresat primariei un memoriu care se voia un semnal de alarma privind starea de fapt dintr-un teatru in care atmosfera era din ce in ce mai tensionata, in care lucrurile bune castigate in timp pareau sa se degradeze pe zi ce trece si in care rugam primaria sa puna capat unui interimat dezastruos(care incepuse in decembrie 2009) printr-un concurs care sa aduca in fruntea teatrului un manager competent asa cum acest teatru o merita. Am fost sfatuiti sa stam linistiti intrucat Primaria va veghea la organizarea si desfasurarea unui concurs corect. Ori atata timp cat dumneata Primarie stabilesti niste reguli clare pentru inscrierea in concurs -

- studii superioare de specialitate de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta.
- experienta manageriala in domeniul culturii de minim 5 ani.
- cunostinte de management confirmate (studii de masterat sau postuniversitare in administratie publica, cultura, arta si management).
- si tot dumneata, Primarie, le incalci din start (doamna director interimar are calificarea de inginer turnator si nici nu a avut functii de conducere in afara interimatului de cateva luni la conducerea teatrului ), da-mi voie, Primarie, sa intreb cum ramane cu acea corectitudine promisa. Poate gresesc eu undeva, poate ca lucrurile acestea juridice depasesc puterea mea de intelegere sau poate intelegem corectitudinea in moduri diferite, habar n-am, intentia mea nu este sa acuz pe cineva sau ceva ci sa ma lamuresc; sincer, chiar si in acest moment aleg sa continui sa cred in cuvantul unui Primar si sa sper ca e vorba de o incurcatura.

Intre timp secretarul literar al teatrului, Miruna Suru, si-a dat demisia, Consiliul Artistic al teatrului este ignorat si umilit, iar doamna director interimar si comisiile domniei sale iau intr-un serios jenant acele acuzatii absurde... si tot intre timp, luni bune s-a stat degeaba, actori valorosi au fost tinuti pe tusa intentionat, s-a dat cu piciorul cu o usurinta dezarmanta unui proiect european la care au muncit altii, pagina de forum de pe site-ul teatrului oamenii din teatru sunt tot mai nemultumiti dar le este teama sa nu-si piarda locul de munca... si desigur, tot intre timp aceasta doamna interimar se inscrie la un concurs ale carui conditii nu le indeplineste si se pare ca are toate sansele sa-l castige... o doamna care intelege sa-si faca o onoare din a tot repeta "nu am nevoie sa ma iubiti voi, are cine sa ma iubeasca acasa". Cam aceasta este situatia in acest moment, astazi vom avea un director. Cine stie... probabil cel pe care il meritam!

Alin Florea, actor

Acum vreo sapte-opt ani mai nimeni nu avea interes sa conduca Teatrul. Intre timp teatrul brailean a avut o ascensiune importanta devenind cea mai importanta institutie din Braila. Toate aceste lucruri s-au realizat printr-o munca continua si o conlucrare buna intre departamentul artistic si conducere. Acum se imbulzesc tot felul de oameni sa conduca, fie ca se pricep sau nu, fie ca au bune intentii sau nu. A devenit un loc unde pot sa-si aduca un plus de imagine. Se incearca, prin orice mijloace, plasarea doamnei Rodica Antonescu in functia de director si repet cu orice pret.

Aceasta doamna e angajata in teatru de vreo sapte ani in functia de PR, functie pe care nu a onorat-o in nici un fel. Din punctul meu de vedere, un om tolerat, daca in acel post relativ mic nu a facut mai nimic, ma intreb in functia de director ce ar putea sa faca. Iubeste doar "sclipiciul" functiei si e dispusa sa faca orice pentru a o obtine. Teatrul are nevoie de un om integru iubitor de arta, un om cu experienta in conducere. Suna a anunt. Si chiar asa trebuie sa sune. Teatru cu situatie buna, cladire superba, trupa foarte buna, spectacole apreciate cautam director dispus sa duca mai departe linia ascendenta a teatrului sa iubeasca si sa sacrifice cel putin cat o facem noi.

Emilian Oprea, actor

Parerea mea este ca situatia de la Maria Filotti s-a inrautati dupa ce doamna Rodica Antonescu a fost instalata in functia de director interimar. Maniera ei de conducere a dus la tensiuni in rindul trupei si la oprirea proiectelor in curs de pregatire. Eu si o parte dintre colegii mei am fost tinta unor tentative de intimidare. Am fost chemati in comisii de disciplina, ni s-au cerut note explicative, toate acuzele bazindu-se pe zvonuri si pe supozitii.

Am speranta ca in urma concursului, aceasta situatie sa se detensioneze, pentru ca tot ce ne dorim este sa ne ocupam de spectacole. Imi doresc foarte mult ca postul sa fie ocupat de un om integru si nu de o marioneta condusa de o persoana pusa pe razbunari.

Liviu Pintileasa, actor

Ascensiunea unui teatru naruita in doar cateva luni de incompetenta unei doamne inginer cu pretentii de manager cultural. Proiecte refuzate si neinlocuite cu ceva mai bun, greseli administrative grave, lipsa unei strategii artistice, neprezentarea la cateva festivaluri din tara si strainatate unde eram anuntati si asteptati, iata cateva din "atuurile" dnei Rodica Antonescu.

Inteligenta unui nou lider este aceea de a alege ce-a fost bine si a merge mai departe incercand sa depaseasca realizarile trecute. Convingerile acestei persoane sunt: distrugere, negatie, discordie si sete de putere. Atmosfera politieneasca instaurata, amenintarile, comisii de disciplina si cenzura sunt cateva din instrumentele preferate. Credeam ca braveaza atunci cand se lauda cu relatiile ei de la primarie. S-a dovedit mai tarziu ca nu este asa. Faptul ca nu indeplineste cateva din conditiile concursului nu s-a dovedit a fi o piedica in inscrierea si ascederea in etape superioare ale acestuia.

Institutiile de cultura sunt apolitice si asa trebuie sa ramana. Aceasta trupa merita mai mult decat directoratul doamnei Rodica Antonescu. Acest colectiv care a cladit cu sacrificii si cu daruire imaginea actuala a teatrului trebuie sa ramana unit in momentele dificile prin care trece. Sunt inventate conflicte intre angajati cu intentia vadita de a ne dezbina. Sunt acuzati oameni ca au patruns in timpul repetitiilor in teatrul al caror angajati sunt, ca saboteaza spectacole aflate in desfasurare. Frustrarile, razbunarile si abuzul de putere nu au ce cauta in teatrul nostru. O mana de oameni pasionati (75 angajati) care au nevoie de o atmosfera linistita, propice creatiei si actului cultural si nu una anarhica si de teroare cum se incearca a se crea. Alta e menirea acestei institutii si daca aceasta d-na nu intelege acest lucru atunci locul ei nu este aici.

Viorel Urse, şef productie Teatrul „Maria Filotti" Braila

Situatia din teatrul brailean este extrem de tensionată. Nu se poate vorbi de tabere de interes....mai degraba de incercarea de a diviza trupa. Ma surpinde faptul ca daca ai curajul sa iti exprimi o parere ...care poate fi pro sau contra ...automat cineva te catalogheaza. Cred ca in tot acest scandal lipsesc doua ingrediente care ar permite calmarea situatiei....dialogul...atat intre colectivul teatrului si actualul director interimar...cat si intre colectivul teatrului si ordonatorul principal de credite....onor Primaria Braila si toleranta....orice gest este automat taxat in comisia de disciplina, devenita se pare un instrument managerial. Din pacate, cei care au purtat acest dialog se pare ca nu au fost tocmai obiectivi si mai degraba si-au urmarit propriile interese......de aici cred ca au aparut si tensiunile...atat in trupa...cat si in celelalte compartimente tehnice.

Cat despre viitorul director? El trebuie sa fie in mod obligatoriu un Om al dialogului, al tolerantei, al obiectivitatii, al corectitudinii, al sinceritatii, al cinstei.....cam multe calitati...pentru un manager...dar obligatorii pentru acest teatru. Cei peste nouă ani de directorat ai doamnei Dobrin, pe langa extraordinarele succese, au generat si orgolii, frustari, neimpliniri personale si poate multe altele asemenatoare....Dar oare nu aceasta este viata? Cu bune si rele...imi exprim speranta ca exista cel putin un Om printre candidatii la concurs care poate arata drumul acestei institutii.

Liliana Ghiţă, actriţă

Cred ca cei 22 de ani petrecuti in slujba teatrului brailean (unii au lasat sudoare,altii o farama de suflet...) ma indreptatesc sa am o viziune complexa asupra fenomenului teatral si un plus de obiectivitate,cu atat mai mult cu cat de 20 de ani fac parte din consiliul artistic (exceptand directoratului domnului Radu Nichifor ). Ca presedinta a comisiei de disciplina va pot asigura ca se doreste doar respectarea Codului muncii si ca membrii acestei comisii ar trebui priviti doar ca mediatori obiectivi ai unor situatii create. Speculatiile care se fac in presa nu sunt deloc intemeiate, deoarece comisia doar propune, directiunea urmand sa analizeze si sa decida.

Cătălina Nedelea, actriţă

Nu cred ca situatia din interiorul teatrului nostru e una atit de diferita fata de a altor institutii. Sigur, acum e acutizata, dupa parerea mea, de concursul care are loc zilele acestea pentru postul de director. Momentul ales pentru a iesi in presa cu aceste lucruri nu e unul bun. In acest fel poti inclina balanta in favoarea unuia sau a altuia dintre candidate si, nu e corect. Probleme au fost si vor fi intotdeauna, mai ales in acest domeniu atit de subiectiv, dar nu cred ca rezolvarea lor consta in afisarea lor in presa.

Cita vreme actorii au posibilitatea sa creeze, ceea ce se intimpla si in momentul acesta in teatru, trupa pregatind spectacolul "Peer Gynt" Ibsen si terminind stagiunea cu spectacolul "Nastasia, poveste de cartier" pus in scena de V.I. Frunza, nu cred ca e vorba de "nereguli" in ceea ce priveste conducerea teatrului. Aceasta disputa "mediatica" e construita mai cu seama pe nemultumirile personale si nu profesionale; suntem actori, sa nu uitam ca orgoliile sunt foarte mari; poate ca aici e o problema. Totusi sa nu uitam ca reprezentam teatrul „Maria Filotti", un teatru cu un renume construit in timp, si indiferent de cite valuri de actori au venit sau vor mai veni, nu avem dreptul sa-l târâm in acest noroi. Doresc succes candidatilor si sper sa cistige teatrul.

Marcel Ţurcoianu, actor

Dar eu ma abtin de la vreun comentariu legat de situatia jenanta prin care trece teatrul brailean. Vreau doar sa precizez ca noi „partea netalentata", „actorii second hand" cum suntem numiti, „lingai si pupincuristi", doar pentru ca am optat sa renuntam la concediu de odihna si sa lucram, noi, cei care am mentinut activitatea in toate perioadele grele vom avea, ceea ce vom face in continuare. Mai vreau sa cunoasteti doar faptul ca unii colegi au uitat, sau poate nu au cunoscut niciodata DEFINITIA cuvantului ACTOR. Multi dintre ei s-au trezit dupa trei-patru ani de "experienta" - "OAMENI DE TEATRU", capabili sa emita judecati de valoare despre orice. Sper sa fiu corect inteles. Si asa cred ca am comentat inutil de mult o problema deloc ARTISTICA!

Monica Ivaşcu, actriţă

Consider ca pe fundalul acestui concurs s-a creat aceasta situatie.Daca totul era atit de grav, lucrurile ar fi trebuit spuse cu mult timp in urma si nu acum in prag de competitie. Competitia e competitie, iar teatrul isi desfasoara mai departe activitatea conform oricarei institutii de profil. Se repeta, suntem in prag de premiera, s-a scos o premiera, ne pregatim de deschiderea stagiunii, iar in ceea ce priveste 'comisiile de disciplina amintite (in fapt e una singura)ca in orice institutie bugetara functionam dupa un regulament ce trebuie respectat.

Aceasta comisie a existat din totdeauna si nu isi propune razbunari sau pedepse voite. Nu cred ca exista tabere de interese. Ce sa isi dispute artistii? Din punctul meu de vedere sunt orgolii mai mult sau mai putin alimentate. Din pacate, stim ca orgoliul uneori ne tine din drum. Interesul nostru e sa avem un teatru valoros, competitional, un public interesat - ceea ce si este - si sa oferim, ceea ce se intimpla, spectacole pentru Braila si nu numai. Lucrurile bune constau in faptul ca teatrul Braila e viu, foarte viu, traieste, ca indiferent de directorul care l-a condus am avut parte de regizori valorosi si imi permit sa amintesc...Catalina Buzoianu, Victor Ioan Frunza, Mircea Daneliuc, Alexa Visarion, Grigore Gonţa , Radu Apostol, Radu Nichifor, Dominic Dembinschi, Radu Afrim .....In ceea ce priveste partea rea a lucrurilor nu neg ca nu ar exista.

Dar e construita pe nemultumiri personale, de moment, a citorva oameni. Nemultumiri care se pot rezolvadaca ai bunavointa si nu te hranesti permanent din aceasta nemultumire. Continuind asa vesnic vei crede ca esti nedreptatit, dusmanit, izolat, persecutat....Lucrurile se lamuresc ochi in ochi si prin dialog direct, cu persoana in masura sa iti explice situatia de nemultumire in care te afli.

In orice familie exista si perioade in care viata nu e roz, iar ca o gluma daca imi este permis as compara aceasta perioada cu faza de adolescent a unui tinar care se crede neinteles si considera ca adevarul absolut ii apartine.Si teatrul nostru e o familie si are perioade mai bune sau mai rele. Trebuie doar sa vrei sa le rezolvi...... Candidatilor le doresc succes indiferent de nume si renume. Oricine ar fi director nu cred ca vrea nimic pentru acasa si doreste sa reprezinteo institutiecare sa aiba valoare,sa fie mindru de un colectiv si de realizarile lui. Oricare din cei patru candidati poate rezolva multe, caci situatia nu e deloc asa de disperata cum s-a prezentat. Astea sint parerile mele.


Rodica Antonescu, director interimar

Radu Nichifor şi-a dat demisia din funcţia de director adj( regizor)-singurul post pe care îl ocupă - şi nu a solicitat nicio clipă să fie reîncadrat pe funcţia de regizor. Bineînteles că acest lucru se putea realiza prin concurs în condiţii legale.

Sunt angajată în teatru cu ceva timp înaintea lui Radu Nichifor şi nu cred că am nevoie de susţinerea cuiva ca să cunosc şi să rezolv problemele teatrului. Nu stiu la ce nemultumiri ale actorilor va referiti si nici nu cunosc motivele pentru care acestia se tem sa fie dati afara din locuintele de serviciu. Singurul motiv pentru care ar putea elibera locuintele de serviciu ar putea fi legat de neplata datoriilor la intretinere stabilite conform legii. Acest pericol il are fiecare ocupant al unei locuinte ( de serviciu, cu chirie, proprietate personala).

Secretarul literar Miruna Suru a plecat din teatru la cererea ei cu acordul partilor. Si eu i-am aprobat cererea, tinind seama de faptul ca in stagiunea 2009-2010 pana la momentul plecarii, existau trei premiere fara caiete program de sala.

Despre sustinerea mea de anumite persoane, va pot comunica ca am avut recomandarea doamnei Veronica Dobrin ca sa detin acest interimat. Evident ca am o colaborare profesionala cu domnul Victor Ioan Frunza care este si regizor artistic angajat in Teatru. Sunt angajata in Teatru cu ceva timp inantea lui Radu Nichifor si nu cred ca am nevoie de sustinerea cuiva ca sa cunosc si sa rezolv problemele Teatrului. Despre proiecte, apreciez ca nu este timpul sa discut.

Pot insa sa precizez ca acum se lucreaza in teatru la un spectacol - "Peer Gynt" de Henrik Ibsen, in regia lui Vlad Cristache - proiect finantat de Ambasada Norvegiei la Bucuresti. De asemenea pot sa va comunic ca la finele stagiunii , am prezentat publicului spectacolul "Nastasia. Poveste de cartier",dupa George Mihail Zamfirescu, in directia de scena a lui Victor Ioan Frunza.

Veronica Dobrin, fost director al teatrului

Am spus de multe ori în ultima vreme că din momentul plecării mele din teatru mi-am propus să fac eforturi ca să mă pot detaşa, să mă bucur de linişte şi să uit.Am iubit Teatrul "Maria Filotti", m-am străduit să-i apăr identitatea şi să-l feresc de pericolul de a fi expus nefavorabil. Îl voi iubi în continuare, dar ca spectator. De aceea l-am vizitat foarte rar, iar întâlnirile cu oamenii teatrului le-am evitat cu bună ştiinţă. Se ştie că dupa plecarea unui sef se spun şi răutăţi şi atunci am simţit nevoia să mă protejez.

După părerea mea există un singur interes - calitatea actului artistic. În teatru există uneori şi stări de nemulţumire. Karel Capek spunea cândva că actorii distribuiţi în roluri o duc greu, dar cei nedistribuiţi suportă şi mai greu. Este un citat frumos despre actor care se află şi în Holul Monumental al Teatrului.

Din cele citite în presa cred că se impune o comunicare eficientă şi mai ales constructivă cu toţi actorii, iar opiniile lor să fie ascultate şi nu sancţionate. Tinerii au uneori teribilismul lor, dar îşi iubesc sincer meseria de actor şi datorită unora dintre ei spectacolele prezentate în festivaluri sau selecţionate în Galele UNITER au fost premiate, făcând cinste numelui instituţiei. Cel putin aşa i-am cunoscut.

Presa culturală a consemnat favorabil evoluţia artistică a programului teatrului, iar selecţionerii festivalurilor de teatru n-au întârziat să invite spectacolele remarcate. Nu eu am fost creierul, ci programul făcut în urma consultărilor cu directorul artistic (pe atunci reputatul actor Bujor Macrin) cu consiliul artistic,cu regizori importanţi şi chiar cu directori de teatru cu experienţă. Multe din spectacole au rezistat ani mulţi şi îmi place să cred că înca vor rezista.

Mi-am legat inima de Festivalul "Europa via Balcani", cu patru ediţiii de succes - sper să continue măcar în anul următor - la ultima ediţie am stabilit două colaborari importante pentru viitorul teatrului ( regizorul Ivan Lemo din Croaţia - prezent la festival şi cu o regizoare importantă din Sofia). Plecarea regretabilă a lui Radu Nichifor de la direcţia artistică şi din colectiv a frânt aceste relaţii.

Probabil un interimat prelungit pentru un om cu puţină experienţă într-o activitate manageriala complexă. Cred ca nu s-a bucurat nici de o consiliere corectă ceea ce a creat sincope. Concursul este necesar pentru stabilirea unui manager care să poata intra în legalitate în realizarea atribuţiilor ce reies din lege şi pentru a putea fi evaluat periodic, conform normelor stabilite în ordonanţa 189/2008.

Organizatorii au datoria să respecte legea în organizarea corectă a concursului şi am convingerea ca o vor face...E o decizie importantă. Nu sunt eu în măsura să dau soluţii acum la aproape opt luni de la plecarea din funcţie. În actul de conducere sunt multe legi nescrise, este vorba de ..al şaptelea simţ, pe care managerul trebuie să-l aiba la momentul potrivit pentru a detensiona situaţiile nedorite.

Nu am fost adepta sancţiunilor în ciuda numeroaselor referate ale regizorilor sau ale şefilor de compartiment, ci a rezolvării eficiente pe calea dialogului (în 10 ani am sanctionat trei oameni şi aceia cu avertisment). Dacă nu vedem pădurea din cauza copacilor riscul e mare. E un punct de vedere. Traim destul stări tensionate zi de zi, avem salarii mici, subvenţii mici,veşti sumbre,oameni mai puţin motivati. Şi totusi....avem nevoie de teatru! Avem mare nevoie de ieşirea din cotidian ca să rezistam şi teatrul ne poate ajuta! Trebuie însă să ştim să-l păstrăm!


Regizorul Victor Ioan Frunză nu a dorit să comenteze, tocmai in ziua concursului, situaţia de la Teatrul „Maria Filotti", considerand ca acuzatiile ce i se aduc sunt complet nefondate.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite