Deciziile conducerii Muzeului Taranului Roman - contestate de catre propriii angajati

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Desfiintarea salilor "Ferestre" si "Timp" atrage demisia unora dintre specialistii muzeului

Initiativa conducerii Muzeului Taranului Roman de a desfiinta doua sali de expunere - "Ferestre" si "Timp" - nu a iscat reactii negative doar in exteriorul muzeului (amintim numeroasele articole care au aparut in presa pe acest subiect), ci si in interiorul acestuia. Luni dimineata, MTR trimitea presei un comunicat, din care reiesea ca "Ferestre" si "Timp" au fost deschise in absenta si fara acordul lui Horia Bernea, care nu a fost niciodata multumit de felul cum au fost realizate cele doua sali. In acelasi comunicat, se arata ca "Timpul", "proiect care se realizeaza in acest moment (inlocuind "Ferestre" si "Timp", n.n.)" va respecta "planurile elaborate de Horia Bernea si discutate cu echipa de colaboratori". Toate aceste precizari venite din partea muzeului, porneau, majoritatea, de la invocarea dorintei lui... Horia Bernea, precum si de la specularea unor anumite neintelegeri intre Horia Bernea si Irina Nicolau, nefiind bazate pe argumente muzeografice. Ele sunt contrazise de un comunicat primit din partea colaboratorilor direct implicati in organizarea salilor "Timp" si "Ferestre". Ioana Popescu, Lila Passima, Carmen Huluta, Cosmin Manolache, Silvia Cazacu si Ciprian Voicila arata ca "Sala "Crucea e peste tot" (cea despre care se spunea, in comunicatul MTR, ca a fost desfiintata, pentru a fi realizate "Timp" si "Ferestre", n.n.) nu a fost desfiintata. Nucleul salii a fost pastrat cu acordul lui Horia Bernea, viziunea finala a Irinei Nicolau fiind certificata de Horia Bernea si pastrata ca atare pana la moartea acestuia... Pana la aceasta data, nici unul dintre specialistii si colaboratorii lui Horia Bernea nu a avut cunostinta de existenta unui proiect destinat inlocuirii acestor expuneri. "Exploatarea" unor eventuale schite de lucru ale unui creator cu o viziune coerenta si originala, de catre persoane care s-au ocupat preponderent de gestionarea patrimoniului, ni se pare un act grav de incompetenta profesionala si lipsa totala de respect fata de personalitatea si creatia lui Horia Bernea". In finalul comunicatului, cei sase semnatari arata ca: "Nu putem constata decat maniera exclusivista in care actuala conducere a decis desfiintarea salilor si reamenajarea lor fara consultarea unui specialist implicat in realizarea celor doua expuneri... Decizia de a introduce un demers strain de creatia lui Horia Bernea si de a-l legitima ca... autentic este un act fortat si artificial". "Blocarea comunicarii intre conducerea muzeului, aplatizarea discursului muzeografic, transformarea tipului de muzeografie aplicat la MTR (care nu este unul standard, doar cateva muzee din Europa permitandu-si sa aiba in interior creatori), precum si imposibilitatea de a mai lucra intr-o institutie care isi transforma si menirea si structura", dupa cum ne-a declarat Lila Passima, muzeograf si colaborator la realizarea salii "Ferestre", au avut ca rezultat demisia unora dintre aparatorii MTR asa cum a fost. Astfel, Silvia Cazacu a demisionat inca de anul trecut, iar Ioana Popescu si Lila Passima - in aceasta vara. In acest ritm, cel mai premiat si recunoscut muzeu din tara (sa nu uitam ca in 1996 a fost declarat Muzeul European al Anului) risca sa ramana fara unii dintre specialistii care au contribuit la obtinerea distinctiilor.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite