Curatorii de expozitii, oamenii din culise

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Prea putini iubitori de arta se intereseaza si de rolul curatorilor tuturor acelor expozitii pe care le viziteaza saptamanal. Si totusi cat de importanti sunt acesti oameni din umbra, care se ocupa de

Prea putini iubitori de arta se intereseaza si de rolul curatorilor tuturor acelor expozitii pe care le viziteaza saptamanal. Si totusi cat de importanti sunt acesti oameni din umbra, care se ocupa de organizarea expozitiilor de arta? Am stat de vorba cu trei curatori importanti: Dan Popescu, de la H`Art Gallery, Stefan Tiron (curator independent) si Matei Caltia de la Galeria Posibila. Ei au incercat sa lamureasca anumite aspecte legate de aceasta activitate. De exemplu, Stefan Tiron considera ca "in situatia actuala, cand la noi curatoriat se face inca neinstitutionalizat, in afara unor departamente specializate, acesta tine mai curand de management cultural si de relatii cu diverse tipuri de public, dar cel mai important cred ca este sa fii mereu in legatura si mereu imersat cumva in scena de arta contemporana." Dan Popescu delimiteaza in linii mari rolul unui curator de expozitii: "Curatorul este un fel de "director de creatie" care poate avea si anumite atributii administrativ-organizatorice. Are loc un brainstorming cu artistul cand e vorba de un proiect in care latura conceptuala este mai importanta decat cea vizuala." O intrebare destul de delicata a fost cea legata de diferentele dintre mo-dalitatile de expunere a obiectelor de arta in Romania fata de cele din Occident. In aceasta privinta, Stefan Tiron subliniaza faptul ca, in afara de cateva exceptii, "este o mare saracie in genere. In Occident interactiunea cu spatiul public, punerea in discutie a spatiului public reprezinta de mult un domeniu de investigare artistica." Matei Caltia confirma anumite lucruri: "Saracie, dezinteres, lipsa de preocupare, si aici nu vorbim de un muzeu sau de o galerie, aici perspectiva trebuie largita pana la muzeele de comuna care sunt si astazi impregnate de megalomanie. O alta problema este totalul dezinteres fata de publicitate." Trebuie sa acordam o mai mare atentie si acestor aspecte ale lumii artei, sa aruncam o privire "in culise", pentru a sti de cat travaliu si de cata inspiratie este nevoie pentru ca lucrurile sa mearga "ca unse" la un vernisaj sau la alte evenimente culturale.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite