Cristi Puiu: „Nici eu nu aş fi premiat «Aurora»“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Filmele regizate de Puiu şi de Radu Muntean nu au reuşit să puncteze la Festivalul de la Cannes. Niciunul dintre cele două filme româneşti nu s-a regăsit printre distincţiile care s-au anunţat sâmbătă, deşi fuseseră socotite vedetele secţiunii Un Certain Regard.

În aşteptarea serii de duminică, atunci când urma să se decerneze distincţia supremă, Palme d'Or, şi să se anunţe restul palmaresului, a început să picure, încet-încet, cu premii la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes. Distincţiile secţiunii Un Certain Regard a festivalului, anunţate pe parcursul zilei de sâmbătă, au fost puţin cam dezamăgitoare pentru suporterii filmelor româneşti prezente în această competiţie, fie ei aflaţi în ţară sau pe însorita Croazetă.

Citiţi şi:

Un Cannes mai sărac pentru români
VIDEO Filmul "Căutare", de Ionuţ Piţurescu, premiat la Cannes

„Ha Ha Ha", premiat

Deşi presa internaţională statuase pe parcursul întregii săptămâni care a trecut că cele două filme româneşti - „Aurora", de Cristi Puiu, şi „Marţi, după Crăciun", de Radu Muntean - sunt „vedetele" secţiunii Un Certain Regard, niciuna dintre cele două pelicule nu s-a regăsit printre distincţiile care s-au acordat sâmbătă. Marele premiu al secţiunii Un Certain Regard a revenit peliculei asiatice „Ha Ha Ha", în regia sud-coreeanului Hong Sang-soo, iar premiul juriului, câştigat anul trecut de Corneliu Porumboiu cu „Poliţist, adjectiv", filmului peruan „Octubre".

Conform celor care l-au văzut, filmul sud-coreeanului spune povestea, asezonată cu beţii, a unui regizor care se pregăteşte să părăsească ţara natală, Coreea, pentru a locui în Canada.

„N-am văzut filme la Cannes"

Regizorul „Aurorei", Cristi Puiu, relatează, „la cald", pentru „Adevărul", felul în care a primit vestea de pe Croazetă: „Nu prea am ce să comentez aici. Este opţiunea juriului şi nu am cum să intru peste ea". Faptul că filmul său a primit, din partea presei internaţionale, cu o singură excepţie, cronici elogioase, nu i se pare lui Puiu prea relevant: „N-a fost chiar aşa. Au fost cronici amestecate, cum e şi firesc. Dacă opţiunea jurnaliştilor trebuie să se concretizeze într-un premiu, asta este o altă discuţie".

Regizorul analizează munca juraţilor cannezi în felul următor: „Dacă mă gândesc la filmul meu, dacă e să cântăresc povestea «Aurorei», să judec şi să evaluez, mă izbesc de două obstacole. N-am văzut niciun film din cele prezentate la Cannes, nici măcar pe cel al lui Radu Muntean. Apoi, am o viziune suficient de bine cristalizată asupra a ceea ce înseamnă cinema, încât «şansa» de a nu fi de acord cu juraţii este prea mare.

Când am făcut «Aurora», am avut cu totul altceva în minte. Ştiţi la fel de bine ca mine că premiile vin după filme. Ele sunt irelevante sub raportul propunerii autorului. Al doilea obstacol este că eu însumi nu aş fi dat premiul filmului «Aurora», din următoarele motive: acum cinci ani, am câştigat premiul Un Certain Regard, cu «Moartea domnului Lăzărescu»; după alţi doi ani, am fost în juriu. Cu alte cuvinte, am fost în salon, apoi în bucătărie, iar acum din nou în salon. Rostul secţiunii este de a impune, de a legitima anumite nume, aşadar nu mai era cazul meu".

„Un film important"

Întrebat de „Adevărul" cum se-aşteaptă să fie receptată „Aurora" în ţară, ţinând cont de deja notoria dificultate a filmului în durată de trei ore („nu există în filmele mele concesii făcute publicului, pentru că nu pot să fac altfel", mărturiseşte cineastul), Cristi Puiu reaminteşte îndemnul, de-acum peste 80 de ani, al lui Dziga Vertov: „E nevoie să producem filme care produc alte filme".

„Ceea ce cred eu, la ora asta, este că «Aurora» este un film mai important decât cred cei care-l consideră important, şi nu atât din cauza controverselor pe care le-a provocat, cât pentru că ştiu că l-am trecut prin toate filtrele de autocenzură posibile. Pe termen lung, poate fi ori un experiment ratat, ori un film susceptibil de a genera, de a deschide un drum, de a întredeschide o portiţă", spune Cristi Puiu.

Premiu pentru filme gay

Regizorul american Gregg Araki a primit, sâmbătă, primul Queer Palm, premiul pentru film gay. Premiul este acordat pentru contribuţia unui film la rezolvarea sau prezentarea „problemelor comunităţii gay sau de transsexuali", iar juriul special a trebuit să aleagă din 12 filme de acest gen. „Kaboom", filmul lui Araki, spune povestea unui student bisexual, care este sigur că a fost martorul unei crime în campusul unde studiază, şi a fost proiectat în afara competiţiei la Cannes.

Cultură



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite