Caragiale şi Alecsandri n-au rivali printre contemporani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Puţini dramaturgi români se încumetă să scrie comedii Comedia contemporană se scrie cu opinteli în România. În spaţiul dramaturgiei de gen, Caragiale sau Alecsandri spulberă încă

Puţini dramaturgi români se încumetă să scrie comedii

Comedia contemporană se scrie cu opinteli în România. În spaţiul dramaturgiei de gen, Caragiale sau Alecsandri spulberă încă orice competiţie. Regizorii ezită să monteze puţinele texte proaspete pe scenele mari, iar comediile tinerilor scriitori îşi consumă exilul în spaţii neconvenţionale. Publicul le gustă actualitatea prin baruri, cluburi şi teatre private.

George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie, actorul Ion Lucian şi dramaturgul Constantin Turturică vorbesc despre o literatură care încă îşi trăieşte adolescenţa. Războiul deschis dintre dramaturgia nouă şi cea veche s-a purtat la Festivalul Comediei Româneşti, încheiat sâmbătă cu victorii ale pieselor "Comedie roşie" şi "O scrisoare pierdută". Prima îi aparţine lui Constantin Turturică, un autor care s-a inspirat din propriile amintiri de fost colaborator al Securităţii.

Reţetar pentru o comedie de succes

Montată pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti de Alexandru Tocilescu, "Comedie roşie" a câştigat Marele Premiu la festCO. "Am lucrat trei ani la această piesă. Comedia nu este facilă", spune autorul Constantin Turturică. "Dimpotrivă, ea cere o concentrare mai mare, având grijă să respecte legi arhicunoscute ale dramaturgiei: o poveste inedită, un conflict puternic, personaje principale şi secundare bine individualizate. Piesa despre care scriitorul crede că va avea succes de public s-ar putea să nu aibă, deoarece spectacolul este al regizorului. El poate să taie, să modifice, direcţionând lucrarea chiar în altă parte decât şi-a dorit autorul".

Clasicii nu au concurenţă

George Mihăiţă, directorul Teatrului de Comedie, crede că "autorii de forţă ai momentului au rămas, din păcate, tot Caragiale, Alecsandri, Ionesco şi Matei Vişniec". "Comedia de bună calitate se naşte din contrastul dintre un ideal frumos şi o realitate hâdă", punctează Ion Lucian, distins cu Premiul de Excelenţă şi Premiul Special pentru rolul din "Comedie roşie", la ultima ediţie a festCO. "În momentul de faţă nu se conturează o echipă care să poată ţine o şcoală de comedie naţională, deşi sunt autori valoroşi, precum Adrian Lustig sau Horia Gârbea. Nu înseamnă că faci comedie atunci când spui anecdote. Ceea ce se scrie acum este mai mult o comedie de sexologie şi pornografie. Cea de substanţă se naşte din tristeţi, nu din anecdotă. La început, am avut o decepţie, când am văzut după revoluţie că sertarele scriitorilor au fost goale. Noi credeam că se face literatură de sertar, subversivă, dar n-a fost aşa. Autocenzura pe care sistemul a provocat-o jumătate de secol a inhibat şi anulat spiritul comic", mai spune Ion Lucian.

Rochiile de mireasă care vorbesc

George Mihăiţă vede venind din urmă autori cu o imaginaţie surprinzătoare. <> , povesteşte George Mihăiţă.

Premiile Festivalului de Comedie

- Marele premiu: spectacolul "Comedie roşie" de Constantin Turturică - Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" Bucureşti;

- Premiul special al juriului: Ion Lucian, pentru rolul "Cârceanu" din spectacolul "Comedie roşie";

- Premiul pentru regie: Tompa Gábor, pentru spectacolul "O scrisoare pierdută" de I.L. Caragiale - Teatrul Maghiar de Stat Cluj;

- Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: Bács Miklós pentru "Zoe", din spectacolul "O scrisoare pierdută";

- Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal: Sanda Toma pentru "Nevasta", din spectacolul "Comedie roşie".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite