Cannes: Porumboiu răstoarnă clişeele despre poliţişti

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sâmbătă seară, Corneliu Porumboiu şi-a adjudecat două premii la Cannes pentru filmul „Poliţist, adjectiv“: premiul juriului şi premiul FIPRESCI, în cadrul secţiunii „Un Certain Regard“.Pelicula regizorului român se luptă cu clişeele despre oamenii legii din România, dar şi cu stereotipiile genului policier.


Faptul că filmul lui Porumboiu a fost premiat nu a constituit o surpriză pentru nimeni. El fusese lăudat cu câteva zile înainte de cotidianul „Le Monde“, iar publicaţiile americane „Variety“ sau „L.A. Weekly“ l-au considerat cel mai bun film din afara cursei pentru Palme d’Or. „Financial Times“ şi „NY Times“ au plusat şi au scris despre „Poliţist, adjectiv“ că e cel mai bun film de la Cannes.

Secţiunea la care a concurat „Poliţist, adjectiv“, „Un Certain Regard“, a fost înfiinţată în anul 1998 şi a fost gândită să „recunoască tinerele talente şi să încurajeze operele inovative“. De asemenea, un premiu la această secţiune ajută foarte mult la distribuirea filmului în Franţa. Juriul secţiunii „Un Certain Regard“ a recompensat „Poliţist, adjectiv“ cu un premiu, iar la fel a făcut specialiştii din FIPRESCI (Fédération Internationale de la Presse Cinématographique), care au acordat peliculei, la rândul lor, o distincţie importantă.

În cazul peliculei lui Porumboiu, ea a fost vândută nu numai în Franţa, ci şi în alte câteva ţări europene sau din America de Sud – după cum a declarat regizorul român pentru NewsIn.

Poliţistul bun şi absurdul legii

„Poliţist, adjectiv“ spune povestea unui tânăr poliţist, care îşi pierde încrederea chiar în legile pe care trebuie să le aplice. Protagonistul peliculei este Dragoş Bucur, care joacă alături de Vlad Ivanov şi Cosmin Seleşi. Iată ce ne-a declarat Corneliu Porumboiu în legătură cu ceea ce se petrece în filmul lui:

„Este povestea unui poliţist de provincie, care are un caz minor de consum de droguri. El nu vrea să-l rezolve, crezând că legea se va schimba şi n-ar dori să aibă pe conştiinţă viaţa unui tânăr. Are un anumit tip de umor, dar nu e acela din «A fost sau n-a fost?». Mai degrabă e un film care duce mai mult spre absurd.“

De altfel, absurdul de care vorbeşte regizorul a fost remarcat şi de cotidianul „Le Monde“: „Ancheta, derizorie de altfel, mobilizează toate resursele unei birocraţii depăşite şi inepte, care pare că a conservat intacte reflexele din perioada comunismului. Sub semnul absurdului, «Poliţist, adjectiv» face o savuroasă analiză semantică a limbii de lemn din textele de lege. Într-un final extraordinar, poliţistul onest şi superiorul său ierarhic se contrazic asupra a ceea ce înseamnă «conştiinţa moral㻓.

Corneliu Porumboiu ne-a declarat că intenţiona de mult să facă un policier, pentru că este un mare fan al acestui gen. Numai că filmul lui a ieşit un policier atipic: „Personajul meu e un poliţist bun, sârguincios. Cred că filmul acesta va răsturna clişeul nostru despre poliţişti, cel puţin din filmele româneşti, în care există multă ironie la adresa acestora. În plus, intriga este una poliţistă clasică, dar este făcută altfel. Filmul se luptă şi cu clişeele producţiilor poliţiste în general.“

700.000 euro, cât doi fotbalişti

După cum a declarat într-un interviu din „Adevărul literar şi artistic“, Porumboiu are câţiva prieteni poliţişti şi s-a inspirat din activitatea lor când a scris scenariul. Dacă, pentru „A fost sau n-a fost?“, a scris scenariul într-o lună, pentru „Poliţist, adjectiv“, a lucrat un an şi ceva.

Ca şi precedentul film, despre Revoluţia română, şi acesta a fost filmat tot în Vaslui. Adrian Porumboiu, finanţatorul echipei de fotbal FC Vaslui şi tatăl regizorului, observa cu mândrie locală: „La Vaslui îi place să filmeze, aici se simte Corneliu în largul lui. Vasluiul îi poartă noroc. Şi iată că a scos Vasluiul în lume“ – a declarat el pentru „Adevărul“.

De altfel, Adrian Porumboiu nu este numai finanţatorul echipei FC Vaslui, ci şi al filmelor fiului său. A finanţat integral pelicula „A fost sau n-a fost?“ (care a avut un buget de 250.000 euro) şi a dat jumătate din banii necesari realizării filmului „Poliţist, adjectiv“, cealaltă jumătate fiind asigurată de finanţarea de la Centrul naţional al Cinematografiei (CNC). Acesta din urmă a avut un buget de 700.000 euro.

Vorbind despre bugetul lui „Poliţist, adjectiv“, Adrian Porumboiu ne-a declarat, ironic: „Filmul l-a făcut cu valoarea contractelor a doi derbedei de fotbalişti de-ai mei. Şi satisfacţiile de pe urma investiţiei în film sunt la nivel mondial. Am văzut adevărata dimensiune a succesului lui Corneliu când am fost acum la Cannes, la prezentarea filmului, şi toată lumea de acolo îl cunoşte şi-l aprecia. N-am crezut că poate să aibă aşa recunoaştere, la acest nivel.“

Tatăl regizorului nu a fost convins de la bun început că e cazul să investească în pasiunea fiului său pentru cinematograf: „La început, trebuie să recunosc că am luat mai superficial preocuparea lui Corneliu pentru film. Susţinerea puternică a venit însă din partea soţiei, ea m-a convins să-l ajut. Apoi, mi-am dat şi eu seama că fiu-meu va reuşi, că e tenace, dar nu-mi închipuiam că succesul va fi la asemenea dimensiune.“

Filmul „Poliţist, adjectiv“ va putea fi văzut pentru prima dată în România la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, în 4-5 iunie, în cadrul secţiunii „Zilele filmului românesc“.

„veteran“ la Cannes

Corneliu Porumboiu nu se află la primele distincţii obţinute la Cannes. El a mai fost răsplătit, în 2006, cu trofeul „Camera d’Or“ şi premiul Label Europa Cinemas, pentru pelicula „A fost sau n-a fost?“.

image

Cred că filmul acesta va răsturna clişeul nostru despre poliţişti, cel puţin din filmele româneşti, în care există multă ironie la adresa acestora.

image


Corneliu Porumboiu
regizor

image

Filmul l-a făcut cu valoarea contractelor a doi derbedei de fotbalişti de-ai mei.

image


Adrian Porumboiu
tatăl regizorului

image

Sub semnul absurdului, «Poliţist, adjectiv» face o savuroasă analiză semantică a limbii de lemn din textele de lege.

image


„Le Monde“

La premiere, cu sufletul la gură

image

Magda Mihăilescu
corespondenţă de la Cannes

Sâmbătă, puţin după prânz, chinuiam telefonul, doar-doar vom da de Corneliu Porumboiu. Peste câteva ore, urma să se anunţe cele dintâi premii şi bănuiam că trebuie să ştie el ceva... Semn rău: nu răspundea. Nici nu avea cum, era în avionul ce-l aducea din nou de la Bucureşti la Cannes, dar pentru ce anume nu avea cunoştinţă.

Un premiu, dar care? Fusese chemat la ora douăsprezece, a luat primul zbor împreună cu frumoasa lui soţie, Aranxa, şi a ajuns la Palatul festivalului direct de la aeroport, cu bagaj cu tot, urmând să îmbrace hainele de gală undeva, într-un birou. Nu a prins primul dintre premiile ce i-au revenit, al Criticii internaţionale (FIPRESCI), de care nimeni nu se îndoia, după ce mai toţi comentatorii de specialitate au susţinut că „Poliţist, adjectiv” a fost cel mai impresionant film al acestei ediţii.

image

Dragoş Bucur joacă rolul poliţistului bun 

Opinii

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite