CRONICA TV

0

Cinematograful de la usa cuptorului Nu o prea nimereste TVR 1 cu chemarea telespectatorilor catre cinema. Despre Telecinemateca am mai scris si mi-am atras unele reprosuri din partea celor care au

Cinematograful de la usa cuptorului
Nu o prea nimereste TVR 1 cu chemarea telespectatorilor catre cinema. Despre Telecinemateca am mai scris si mi-am atras unele reprosuri din partea celor care au inteles ca nu-i agreez pe prefatatorii filmelor - invitati din zonele nobile ale artei - din "invidie" de critic care nu-si vede breasla onorata cu astfel de solicitari. Nu pot decat sa incerc a-i linisti: pornirea aceasta imi este cunoscuta de mult, din vremuri grele, si nu o sa ma astept ca tocmai astazi, cand atat de putini mai pun pret pe profesionalism in materie de publicistica cinematografica, sa se intample minuni. Pana la urma, trebuie sa accepti ca nu piere lumea daca o suava poeta deplaseaza capitolele istoriei (filmului) cu 15-20 de ani. A zis-o atat de frumos! Dupa cum sunt gata sa admit ca prezentarea premierelor cinematografice ale saptamanii la TVR 1 nu ar avea nici un haz daca ar fi citite teapan, fie si de un redactor priceput. Este nevoie de o mica punere in scena, de o anecdotica, pentru a comunica noutatile si a trezi interesul pentru ele. Pretextul domestic, ca sa spun asa, gasit de autorii Avanpremierelor nu mi se pare, insa, cel mai fericit. O juna gospodina isi face de lucru cu cuptorul, cu tava cu prajituri, cand se plictiseste o da si pe gimnastica, in timp ce dialogheaza cu o "fantoma" stiutoare si binevoitoare care o pune in tema. Fata se face ca intreaba, mimeaza curiozitatea dar, din cand in cand, preia brusc conducerea si trage concluzia, chiar daca pana atunci parea o candida ucenica. Are, brusc, revelatii: "Daniel Auteuil este perfect in rolul marchizului de Sade". Chiar daca nu ar fi perfect - la urma urmei cine poate sti cum ar arata copia perfecta a "divinului marchiz"? -, ci doar tulburator, asa cum, intr-un registru diferit era si Geoffrey Rush, un alt Sade - un mare actor merita sa nu i se pomeneasca numele intre inchiderea si deschiderea unui cuptor cu poale-n brau.