Bani putini pentru regizorii de documentar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un grup de cineasti romani, interesati de soarta filmului documentar, au inaintat o scrisoare deschisa ministrului Culturii si Cultelor, in care este exprimata nemultumirea lor vizavi de bugetul

Un grup de cineasti romani, interesati de soarta filmului documentar, au inaintat o scrisoare deschisa ministrului Culturii si Cultelor, in care este exprimata nemultumirea lor vizavi de bugetul alocat de Centrul National al Cinematografiei filmului documentar, potrivit noii Legi a cinematografiei. Conform acesteia, filmul documentar este plasat alaturi de pelicula de scurtmetraj, animatie, filmul experimental, iar cota de buget alocata acestor genuri cinematografice luate impreuna este de numai 15%. Astfel, documentarului i-ar reveni in jur de 5%, iar cineastii pledeaza pentru un buget de 20% care sa revina exclusiv documentarelor. "Speram sa se tina cont de cerere, pentru ca filmul documentar, in ultimii ani, a castigat mult la numarul de spectatori, cinema si televiziune. in aceasta idee ar trebui sa ne aliniem si noi putin la ceea ce se intampla in restul lumii. Nu trebuie gandit ca filmul documentar este ceva ce numai inghite bani si nu da nimic inapoi", spune Thomas Ciulei, fiul reputatului regizor Liviu Ciulei. Regizorul participa anul acesta la concursul CNC cu o pelicula despre plecarea oamenilor din Republica Moldova in strainatate si are nevoie de o finantare de 6.300.000.000 lei. "Asta e" a fost singurul film al lui Ciulei finantat de CNC si a adunat in cinematografe 2.000 de spectatori cu o singura pelicula. Florin Iepan ne-a declarat ca de ani de zile au existat scandaluri in cinematografie tocmai pentru ca nu era pusa la punct o legislatie in domeniu. "Acum se pare ca avem o lege, mult mai buna decat cele de dinainte, se discuta cu Asociatiile de cineasti. Cert este ca nici una dintre aceste Asociatii nu a facut lobby in favoarea filmului documentar si asta din doua motive: dintr-o indiferenta si desconsiderare a genului, care exista la regizorii de toate varstele, si faptul ca documentarul, filmul de animatie si scurtmetrajul sunt considerate o amenintare la bugetul si asa mic al CNC-ului", marturiseste Iepan. Regizorul este convins ca lucrurile vor merge mult mai bine pe viitor si, treptat-treptat, va fi inlaturata prejudecata ca filmul documentar este un produs de televiziune, dupa cum, in mod fals, considera cinematografia romaneasca. La concursul CNC a depus un proiect pentru care are nevoie de 7.200.000.000 lei (70 de minute). Este vorba despre o coproductie (Ungaria/Austria/Germania) care relateaza biografia actorului care l-a jucat pe Dracula in 1931. Anul trecut, la concursul CNC, doar doua documentare de scurt-metraj au primit finantare: "Amza Pellea" in regia lui Sergiu Nicolaescu si "Regina Maria" de Sorin Iliesiu. Chiar daca "legatura cu documentarul este tangentiala", regizorul Stere Gulea, care are la activ doua filme documentare, sprijina initiativa cineastilor si considera ca "acest gen este intr-adevar vitregit in Romania. Ceea ce mi se pare si mai nedrept este tratamentul aplicat generatiei tinere de regizori dedicati documentarului, care nu este cu nimic mai prejos fata de fictiune. Un documentar adevarat nu se face in doua-trei zile, cum ar spune unii. Sper ca aceasta scrisoare sa fie luata in seama si sa aiba o finalitate. Este nevoie, pentru un documentar, de cel putin trei-patru miliarde de lei, in functie de durata", ne-a spus Stere Gulea.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite