"Autoritatile nationale ar trebui sa faca mai mult pentru ca oamenii sa inteleaga ce inseamna Uniunea Europeana"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Saptamana trecuta, Comisia Europeana, prin Departamentul Cultura si Educatie, a organizat la Bruxelles Forumul consultativ asupra viitorului program de actiune pentru promovarea cetateniei europene

Saptamana trecuta, Comisia Europeana, prin Departamentul Cultura si Educatie, a organizat la Bruxelles Forumul consultativ asupra viitorului program de actiune pentru promovarea cetateniei europene active, incheiat in seara zilei de 3 februarie cu ceremonia de acordare a Premiilor Golden Stars Town Twinning (Stelele de aur ale oraselor surori). Cu ocazia deschiderii Forumului, comisarul european pentru Educatie si Cultura, Jan Figel, a tinut un discurs despre importanta cunoasterii de catre cetatenii statelor membre UE si a celor in curs de aderare a drepturilor si indatoririlor pe care le presupune cetatenia europeana. Dupa deschiderea forumului, in cadrul unei intalniri cu ziaristi din mai multe tari, Jan Figel, care va face o vizita la Bucuresti peste cateva saptamani, a raspuns intrebarilor ziarului Adevarul.
- Vorbeati in discursul dvs. despre "importanta de a gandi ca cetatean european", pe care, din pacate, nu toti cetatenii statelor membre UE o constientizeaza. E o chestiune de educatie, iar educatia cere timp, de aceea va rog sa spuneti pentru romani, care asteapta integrarea in structurile UE, cat dureaza pana cand oamenii capata aceasta constiinta de cetateni europeni, dupa aderare?
- Poate sa dureze mult si sa fie greu. Depinde. Si nu depinde neaparat de bani, ci de deschiderea pe care o dovedesc oamenii, dar si autoritatile statului respectiv. Dimensiunea europeana este una complementara, ce contribuie la imbogatirea identitatii noastre. Oamenii trebuie sa stie ca ea nu se ridica impotriva specificului romanesc sau regional, ci construieste ceva ce ne include intr-o familie. Este numai o parte din angajamentul universal pe care il are fiecare individ. Trebuie sa ne gandim ca avem responsabilitati ca indivizi si sa fim capabili sa ni le asumam.
Nu vreau sa vorbesc despre alte parti ale lumii, dar identitatea europeana e o notiunea des utilizata, poate prea putin dezvoltata concret, dar pe care cred ca trebuie sa o consideram din ce in ce mai mult o realitate, o parte din viata noastra de zi cu zi. Ea include aspecte legate de securitate, libertati, drepturi, indatoriri. Si cultura. Cultura europeana este o comuniune de culturi, ea ar trebui promovata mai bine prin sistemul de educatie dar si, cred eu, prin atitudini in societate, politica, economie si cooperare culturala. Toate acestea construiesc, in timp, desigur, constiinta existentei unei dimensiuni europene.
De la nivelul Comisiei Europene, noi incercam sa incurajam activitatile ce construiesc aceasta dimensiune europeana: schimburile culturale si intre scoli, mobilitatea. Este partea civica a cooperarii UE, poate cea mai fructuoasa. Discutiile despre Constitutia Europeana, despre perspectivele europene, de la cele financiare la cele culturale, sunt esentiale. Fara aceasta constiinta a faptului ca apartinem aceleiasi familii, ca impreuna trebuie sa construim o Europa largita, e dificil sa facem credibil un simplu concept. Dar daca ne propunem asta in mod foarte serios, daca ne concentram asupra acestui lucru, aspectele financiare si legale sunt usor de rezolvat.
- Credeti ca autoritatile nationale din statele in curs de aderare fac destul pentru trezirea acestei constiinte de apartenenta la o Europa unita, de care marea masa a oamenilor nu stie mai nimic?
Categoric nu. Nu, pentru ca exista o foarte mare asteptare ca Uniunea Europeana va face ceva, prin structurile ei. De aceea raspunsul meu este: putem face destule, dar mult mai mult putem face impreuna. Autoritatile nationale ar trebui sa faca mai mult pentru ca oamenii sa inteleaga ce inseamna Uniunea Europeana.
Educatia e importanta in acest scop: am facut multe in ultimii cinci ani, incercam sa promovam si mai multe programe educationale in spatiul european. Dar educatia tine de strategiile nationale, nu de cele ale UE. Toate sistemele educationale sunt autonome, independente. Tot ce putem sa obtinem este sa ajutam sistemele educative nationale sa devina mai atractive si mai utile pentru cetatenii din fiecare stat, asigurand recunoasterea lor la nivel european, prin transferabilitate, compatibilitate. Dar mult mai multe se pot face la nivel national, miscarea fireasca fiind cea de jos in sus. Cum spuneati, in primul rand prin educatie se poate dobandi aceasta "constiinta a apartenentei la Uniunea Europeana". Dar si prin programe civice cum este Town Twinning (Infratirea oraselor). Nu intamplator am asociat acest Forum cu ceremonia de premiere a celor mai interesante proiecte dezvoltate prin parteneriatele intre localitati dinauntrul si dinafara Europei, asa cum este ea acum.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite