Autoritatile fac mai mult rau artei romanesti
0Imediat dupa incheierea Jocurilor Olimpice de la Atena si a Olimpiadei Culturale scriam despre modul in care unul dintre cei mai importanti pictori romani contemporani, Gheorghe Anghel, a fost nevoit
Imediat dupa incheierea Jocurilor Olimpice de la Atena si a Olimpiadei Culturale scriam despre modul in care unul dintre cei mai importanti pictori romani contemporani, Gheorghe Anghel, a fost nevoit sa isi prezinte lucrarile in Grecia. In lipsa unei sali de expunere corespunzatoare, gardurile Ambasadei Romaniei de la Atena si o terasa au fost cei mai buni... ambasadori culturali. Din pacate, acest caz nu este o exceptie. Odata ajunsi in strainatate, multi dintre artistii nostri, indiferent de domeniul pe care il reprezinta, au parte de un tratament cu totul nefiresc din partea celor care ar trebui, inainte de toate, sa ii promoveze. Iar acestia sunt Ministerul de Externe, prin ambasade si institute culturale, sau Ministerul Culturii si Cultelor, atunci cand expozitiile sau deplasarile sunt facute cu "sprijinul" sau. Cum inteleg institutiile sus-mentionate sa faca promovare culturii reiese din urmatoarele declaratii: l Gheorghe Anghel: "In urma aparitiei articolului in Adevarul, mi s-a spus, de catre cei din Ambasada Romaniei la Atena, ca nu sunt recunoscator pentru ajutorul pe care mi l-au acordat. Ma intreb cine pe cine ajuta? Nu ar trebui sa ne ajutam reciproc, pentru a face un serviciu acestei tari? Dintre toti cei de acolo, singurele persoane cu care se putea discuta au fost Grette Tartler si ambasadorul Caius Traian Dragomir. Insa nu se poate face mai nimic cand totul este prins intr-un angrenaj pe care il cultiva MAE. Sistemul este bolnav acolo. Nu e posibil sa nu stii dinainte care e scopul unei expozitii care reprezinta Romania si unde va avea loc aceasta. Din Grecia au trimis doar planul unei sali, in care nu am stiut niciodata ca nu voi expune singur. Singurul scop al acelei actiuni la Olimpiada Culturala a fost acela de a fi bifata. Impresia cea mai evidenta a fost aceea ca suntem nedoriti, ca intram intr-un spatiu in care suntem priviti ca niste paraziti. Dupa ce au stat lucrarile pe garduri 4 zile, pana cand un vant a spart cateva dintre ele, le-am dus intr-o galerie privata, pentru ca la ambasada nu a vrut nimeni sa le ia in primire. Din pacate, experienta aceasta nu este singura. In urma cu cativa ani, cu ocazia unei expozitii organizate cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei, la Ambasada din Viena, eu impreuna cu Viorel Marginean am dormit la subsolul ambasadei, pe doua saltele, intr-un ger cumplit. Fusesem invitati pentru a face o expozitie in cinstea aniversarii tarii, insa nu pot sa uit un administrator cu fata de cerber, care tipa la noi: "Ce cautati voi in ambasada noastra?" Oricum, eu promit ca nu voi mai face nici o expozitie la solicitarea MAE". l Ion Nicodim: "In februarie anul acesta eu si sotia mea, Ariana, am primit o invitatie, din partea municipalitatii din Bologna, pentru a participa cu o expozitie la Pallazzo Stella - loc in care au expus nume mari ale artei contemporane. La inceputul lunii martie l-am intrebat pe ministrul Culturii, Razvan Theodorescu, daca ma poate sustine, platindu-mi transportul. Am primit raspuns afirmativ si asteptam linistit plecarea in Italia, vernisajul fiind programat pe 25 mai. La mijlocul lunii mai, ingrijorat ca nu primeam nici o veste din partea MCC, am sunat si mi s-a spus ca scrisoarea mea fusese ratacita, dar sa stau linistit ca se va rezolva. In ultimul moment, am primit o aprobare din partea ministrului, insa cand m-am dus la secretarul de stat Ioan Hidegcuti pentru a-mi ridica banii, acesta mi-a spus: "Ministrul a semnat, ministrul sa va dea banii". Pana la urma, in baza unei scrisori, prin care mi se dadeau 5000 de Euro din cei 13.000 cat costa transportul, au putut pleca lucrarile. Au ajuns in Italia pe 24 mai, la ora 16, iar pe 25 mai, la ora 17, avea loc vernisajul. Daca cineva vrea sa faca antipromovare culturii romane, Ministerul Culturii reuseste acest lucru", ne-a spus Ion Nicodim. Expozitia "Tara, Taran, Tarana" s-a bucurat de succes la Bologna, dovada fiind rugamintea italienilor de a se prelungi de la o luna (trebuia sa se incheie la sfarsitul lunii iulie) la doua luni. Dezinteresului si comportamentului regretabil al MCC, care nu a informat nici macar Accademia di Romania de la Roma sau Institutul Roman de la Venezia ca in Italia urma sa aiba loc o expozitie romaneasca de amploare, i s-a opus atentia din partea organizatorilor si a publicului italian. De altfel, la inceputul lunii octombrie, o parte din lucrarile expuse la Pallazzo Stella vor putea fi vazute si la Vicenza. Iar o viitoare expozitie va fi in Normandia, scrisoarea de invitatie fiind trimisa la inceputul acestei luni. "Francezii s-au oferit si sa imi realizeze catalogul expozitiei, sa plateasca asigurarea si sa imi asigure transportul lucrarilor din Italia in Franta si apoi la Bucuresti. Cat despre restul de bani pe care trebuia sa ii primesc de la MCC, pentru transportul lucrarilor, nu i-am primit nici pana acum. De o luna de zile incerc sa ajung la ministrul Culturii, insa nu a avut niciodata timp sa ma primeasca", a concluzionat Ion Nicodim. Si exemplele ar putea continua...