Aurora Dediu, omul care aduce arta contemporana

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Acum aproape doi ani, se deschidea, in centrul Capitalei, pe strada Academiei nr. 15, Galeria Noua. Nu intamplator se numeste asa, deoarece acolo este prezentata arta contemporana, "noua", iar cei

Acum aproape doi ani, se deschidea, in centrul Capitalei, pe strada Academiei nr. 15, Galeria Noua. Nu intamplator se numeste asa, deoarece acolo este prezentata arta contemporana, "noua", iar cei care expun apartin unei generatii "noi", tinere, mai mult de jumatate dintre artisti avand pana in 25 de ani. Obisnuitii galeriei stiu deja si ca "miercuri la sase" au, din trei in trei saptamani sau o data la o luna, in functie de expozitie, intalnire la vernisaj. Tot ei mai stiu ca pe Academiei este un spatiu in care se pot simti cu adevarat intr-o atmosfera "contemporana", asemanatoare celei "de afara", atat de invidiata si de dorita. Poate ca toate acestea nu ar fi prins contur si nu s-ar fi materializat intr-un timp atat de scurt daca nu ar fi fost si curatorul galeriei, Aurora Dediu. Dupa ce a terminat Academia de Arte Plastice, specialitatea pictura murala, in 1994, a urmat un master in management cultural (Ecumest), pentru ca apoi sa fie asistent curator la Bienala de la Venetia, din 1999. Trecand peste toate obstacolele puse celui care vrea cu adevarat sa faca ceva in domeniul cultural, in Romania, de la problema finantarii (Galeria Noua este sprijinita de Programul Cultural Elvetian in Romania si de Centrul International pentru Arta Contemporana) pana la o anumita reticenta pe care o intalnesti, atunci cand vine vorba de arta contemporana, in Ministerul Culturii si Cultelor, Aurora Dediu a reusit. Si chiar daca nu este deloc usor sa aduci artisti internationali importanti in Romania, la Galeria Noua au fost expozitii semnificative, din tarile nordice, Germania, Austria, Franta, care s-au "intersectat" cu expozitiile artistilor romani. Pe langa mult profesionalism, Aurora Dediu are si o atitudine foarte realista, atunci cand vine vorba de artistii romani tineri, studenti sau proaspeti absolventi ai facultatilor de arte plastice. "Multi dintre ei incep, inca din anii facultatii, sa colaboreze, in special cu firme de publicitate, care ii si platesc destul de bine. Acest lucru, insa, le micsoreaza semnificativ timpul in care s-ar putea ocupa de arta si majoritatea ajung sa ramana doar cu o nostalgie de tipul "Ce frumos ar fi daca am face arta!"". Soarta unui artist roman nu este mai usoara nici daca vrea sa iasa din tara sa expuna. "Deoarece nu exista modalitati prin care statul roman sa asigure o parte din cheltuielile pe care le implica deplasarea la o expozitie internationala, cum ar fi transportul lucrarilor sau cazarea artistilor, un artist roman ajunge sa fie de cateva ori mai scump decat un artist din Suedia, Austria, Slovenia sau Ungaria. Pentru ca in aceste tari exista anumite fonduri de care beneficiaza artistii care expun in strainatate, fonduri prin care, de cele mai multe ori, le sunt acoperite multe dintre cheltuieli. Ca sa ne intoarcem insa, in tara, merita spus ca toate lucrarile expuse in galerie sunt de vanzare. Probabil va mai trece un timp pana cand publicul roman sa se desprinda de "clasicele" naturi moarte si peisaje si sa cumpere arta contemporana, cu toate acestea, insa, in tanara Galerie noua acest tip de arta s-a vandut. Si cum vanzarea este unul din criteriile pentru crearea unei cote, s-ar putea ca Galeria Noua, alaturi de Galeria SPACE de la Centrul International de Arta Contemporana, sa fie locuri in care arta contemporana sa se simta si "noua" si "vie".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite