Asediu cultural cu miros de cârnaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sculptura-gigant din cârnaţi de Pleşcoi a fost instalată la Muzeul Ţăranului Român Pielea bătrânei Eva este îmbrăcată în mirosul cârnaţilor de Pleşcoi. Corpul bătrân, fără

Sculptura-gigant din cârnaţi de Pleşcoi a fost instalată la Muzeul Ţăranului Român

Pielea bătrânei Eva este îmbrăcată în mirosul cârnaţilor de Pleşcoi. Corpul bătrân, fără cap, o mână şi un picior, stă ţeapăn în mijlocul sălii de expoziţie de la Muzeul Ţăranului Român. Silueta planturoasă nu este nimic altceva decât un simbol al perenităţii tradiţiilor româneşti. Sculptura - o creaţie Adrian Ilfoveanu - poate fi văzută până pe 25 septembrie în expoziţia "Eva a trăit la Pleşcoi".

De ce Eva şi de ce cârnaţi în artă? Pentru că delicatesa păstrează în interior ideea de tradiţie românească. Iar artiştii Adrian şi Nicu Ilfoveanu au folosit cârnatul ca pe o baionetă în lupta împotriva civilizaţiei fast-food. Sculptorul Adrian Ilfoveanu a ridicat creaţia sa printr-un efort de 14 ore.

S-a folosit de un schelet de lemn, în care a înfipt cu ciocanul câteva sute de cârnaţi - aproape 70 kilograme. Fotograful Nicu Ilfoveanu a adăugat un ingredient la fel de spectaculos în expoziţia de la Muzeul Ţăranului Român: o serie de portrete cu femeile din localitate; pentru că Evele bătrâne de la Pleşcoi au transmis Evelor tinere secretul unei tradiţii care vorbeşte despre originalitatea unui popor.

Pleşcoi. Centrul revoluţiei culturale

Organizatorii au citit la vernisaj şi manifestul "Proclamaţia de la Pleşcoi", un document care spune că singura forţă de afirmare a identităţii naţionale o reprezintă păstrarea tradiţiilor.

"Suntem pe cale de a ne pierde identitatea culturală. Sub asaltul consumismului ieftin şi facil al civilizaţiei de tip fast-food, ne pierdem tradiţiile. Şi dacă pentru închegarea şi afirmarea lor a fost nevoie de sute de ani, le distrugem acum cu viteza cu care mâncăm un hamburger", se arată în document.

În opinia organizatorului expoziţiei, George Moisescu, cârnatul de Pleşcoi este "un arhetip, un simbol" şi, după modelul francezilor, care "au ţinut cu dinţii de tradiţie, România ar trebui să-şi protejeze produsele de acest tip". La vernisaj a participat şi Elena Udrea, născută chiar în comuna Pleşcoi, judeţul Buzău, în 1973.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite