Arta si societate, sub semnul "Idea"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

"Aspiratiile celor care ar vrea sa izoleze arta de lumea sociala sunt asemanatoare cu cele ale porumbelului lui Kant ce-si imagina ca, odata scapat de forta de frecare cu aerul, ar putea zbura cu mult

"Aspiratiile celor care ar vrea sa izoleze arta de lumea sociala sunt asemanatoare cu cele ale porumbelului lui Kant ce-si imagina ca, odata scapat de forta de frecare cu aerul, ar putea zbura cu mult mai bine. Daca istoria ultimilor cincizeci de ani ai artei ne invata ceva, atunci cu siguranta ea ne spune ca o arta detasata de lumea sociala e libera sa mearga unde vrea, numai ca nu are unde sa mearga" - spunea Victor Burgin. Cuvintele sale deschid noul numar al Revistei Idea, ale carei subiecte sunt construite pe relatia dintre arta si societate. Arhiva, galeria, scena, insert si verso sunt sectiunile ce reunesc pareri dintre cele mai avizate. Nicolas Bourriaud trateaza forma relationala, pornind de la afirmatia: "Activitatea artistica constituie un joc ale carei forme, modalitati si functii evolueaza in raport cu epocile si contextele sociale, si nu o esenta imuabila", iar Claire Bishop trateaza antagonismul si estetica relationala. In acest numar, invitatul "galeriei" este Ciprian Muresan, despre a carui lucrare, "Colectionarul", Attila Tordai afirma: "problematizeaza individul societatii contemporane care se zbate intre propria utopie individualista si constrangerile contractului social... Trimiterea lui Ciprian Muresan la cartea Colectionarul de John Fowles ("Cand colectionezi esti victima propriilor obsesii") este valabil si pentru individul contemporan, care pare a trai propria imposibilitate de a se gasi". Printre cei prezenti in "scena" se afla Cosmin Costinas, care aduce in discutie deschiderea Muzeului National de Arta Contemporana de la Bucuresti si Liviana Dan cu a sa activare a subiectivitatii. Ciprian Mihali vorbeste despre "The Very Best of Red, Yellow and Blue", expozitie care a avut loc la sfarsitul lunii iunie 2004 la Studioul Protokoll din Cluj. Studioul este, la randul sau, subiect in "Oameni si galerie", articol semnat de Raymond Bobar. Alte titluri pe care nu trebuie sa le ratati sunt: "Expozitia al carei autor esti tu insuti" (Claire Staebler), "Shrinking Cities" (Claudia Wahjudi), "Manifesta 5 - cu toata intentia si continutul cuvenite" (Natasa Petresin), New Video/ New Europe (Simona Nastac), "Metamorfoza arhitecturii" (Dana Vais), "Realitatea revizuita - Arta rusa in noul deceniu" (Viktor Misiano). "Insert" - ul este o surpriza. Este "Romania" pe care Dan Perjovschi a purtat-o pe umar intre 1993 si 2003 si despre care spune: "Mi-am tatuat ROMANIA pe umar in 1993 in cadrul Primului Festival International de Performance Zona Europa de Est Timisoara. Procedeul a costat o bere pe care am baut-o cu tanarul rocker care m-a tatuat artizanal cu patru ace si o calimara de cerneala. Operatia a durat vreo 20 de minute si a fost pentru public foarte plictisitoare... In 2003, cu ocazia expozitiei In der Scluchten des Balkans, adica la 10 ani de la facere, am hotarat sa scot tatuajul. Tot ca o performanta... ROMANIA n-a disparut de pe corpul meu, ci doar s-a dispersat in asa fel incat nu se mai vede".

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite