Arhiva Nationala de Filme tranteste poarta in nasul cercetatorilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nu mai e un secret pentru nimeni care e starea cercetarii in Romania, indiferent de domeniu. Daca "dusmanul" principal este, in majoritatea cazurilor, chiar statul, care nu pare sa fi priceput inca

Nu mai e un secret pentru nimeni care e starea cercetarii in Romania, indiferent de domeniu. Daca "dusmanul" principal este, in majoritatea cazurilor, chiar statul, care nu pare sa fi priceput inca exact cu ce se ocupa cercetatorii sau care e functia lor intr-o societate, sunt si cazuri in care breasla pare sa lupte impotriva ei insisi. Se intampla in domeniul cinematografiei, mai exact in ograda Arhivei Nationale de Filme, recent trecuta sub coordonarea directa a Ministerului Culturii si Cultelor. Cazul criticului si istoricului Bujor T. Rapeanu e de natura sa ridice mari semne de intrebare in legatura cu scopurile in care conducerea ANF intelege sa utilizeze pretiosul material cinematografic pe care il are in pastrare. Fiindca pentru cercetare nu e dispusa a-l pune la dispozitie. Am intrat recent in posesia unui set de hartii oficiale, reprezentand corespondenta dintre sus-pomenita personalitate si conducerea ANF, subiectul corespondentei fiind obtinerea unui acord in vederea permiterii accesului la colectiile ANF - filme, documente cinematografice, documente de arhiva pe suport hartie, biblioteca, fototeca. Bujor T. Rapeanu cerea acest acord in vederea documentarii pentru finalizarea lucrarii Filmat in Romania... - care intre timp a si aparut -, fapt care nu a sensibilizat deloc conducerea Arhivei. Raspunsul sec, functionaresc, al directoarei Anca Mitran include amintirea tuturor dificultatilor pe care le presupune indeplinirea cererii respective - prezenta unui documentarist "pentru identificarea paginilor de interes", tarifele pentru fotocopiere, taxele pentru vizionare la masa de montaj, tratament antimucegai si operatii de reconditionare, necesitatea obtinerii unui alt acord din partea Centrului National al Cinematografiei. Acord obtinut, in faza urmatoare, de cercetator, care a mai cerut directorului CNC, Decebal Mitulescu, si aplicarea regimului de gratuitate, avand in vedere ca era vorba despre o lucrare ce populariza cinematografia romaneasca, un instrument de lucru necesar tuturor specialistilor in domeniu, si in nici un caz de utilizarea materialului in scopuri comerciale. Degeaba: cererea sa ramane, pentru conducerea ANF, echivalenta cu cea a unei televiziuni, de exemplu, care are nevoie de material cinematografic pentru ilustrarea propriilor programe, aceleasi tarife fiindu-i din nou comunicate cercetatorului, fapt de natura sa scada brusc nivelul entuziasmului acestuia. Anomalia este cu atat mai flagranta cu cat statutul Federatiei Internationale a Arhivelor de Filme, la care Romania este afiliata, prevede limpede sprijinirea cercetarii. De altfel, doua conditii de baza ale functionarii ANF sunt oferirea filmelor cercetatorilor stiintifici si comunicarea publica a rezultatelor. Ceea ce altadata se intampla, dupa cum ne-a spus Bujor T. Rapeanu: "Pana acum in orice conditii si situatie am avut acces la Arhiva, acum nu mai am si nu inteleg de ce. Aceste tarife se aplica televiziunilor, nu mi se pare normal sa fim bagati cu totii in aceeasi oala." Nici noua, dar lor?

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite