Alexandru Tocilescu sesizeaza Corpul de Control al primului-ministru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

* Desi se numara printre premianti, regizorul crede ca banii publici sunt folositi pentru interese obscure * Pe linie masonica, ministrul Culturii ii e subordonat directorului TNB, Dinu Sararu, spune Tocilescu

Marti seara, la Teatrul National, a avut loc un simulacru de ceremonie organizat de Ministerul Culturii si Cultelor, genul in care s-a specializat sus-numita institutie: Premiile nationale pentru teatru, a doua editie. Culmea inabilitatii: de data aceasta, ele au fost inmanate castigatorilor - celor care s-au prezentat - intr-o sala aproape goala. Performanta organizatorilor acestei gale a fost aceea ca au impins la extrem jena premiatilor, actorii fiind nevoiti sa joace unul dintre spectacolele premiate - Visul unei nopti de vara, in regia lui Felix Alexa, jucat de obicei cu casa inchisa - pentru o mana de oameni, in timp ce castigatorii se inghesuiau in culise sa-si ridice echivalentul in bani al distinctiei, deloc de lepadat - 30-40 de milioane lei. Deasupra acestor premii pluteste un abur de indoiala, diferenta de valoare dintre cei care si-au impartit unele dintre distinctii tinand de domeniul evidentei. Discutii au fost si anul trecut, cand unii membri ai comisiei de selectie s-au retras, la presiunile ministerului, care a vrut sa schimbe lista de castigatori, ceea ce se pare ca s-a intamplat din nou acum. Lucru despre care am stat de vorba cu regizorul Alexandru Tocilescu, autorul unuia dintre spectacolele premiate la mai multe categorii: Oblomov de I.A.Goncearov, montare realizata la Teatrul Bulandra. - Premiile nationale pentru teatru, distribuite marti seara unui numar de 46 de castigatori, au impartit lumea teatrala in doua. Ce parere aveti despre aceste distinctii? - Mi se pare ca aici e vorba de coruptie morala, este un caz ce trebuie anchetat de Corpul de Control de pe langa Guvern, il supun atentiei dlui Victor Ponta, el trebuie sa stabileasca cum au stat lucrurile. Aceste premii si acest juriu sunt platite din bani publici, veniti prin minister, nu exista sponsori. Asadar, redirectionarea unor bani, asa cum s-a intamplat aici, in conformitate cu interesele unei persoane sau ale unei institutii, inseamna coruptie morala. Prin acordarea acestor premii se construieste Teatrului National condus de Dinu Sararu o imagine mai favorabila decat cea reala, iar persoana si institutia beneficiaza, in conformitate cu aceasta imagine, de alte premii si sponsorizari. Tot ceea ce vreau eu e sa existe un control al acestor premii, vreau sa se cerceteze cum s-au dat, ce a decis comisia si cum au hotarat pana la urma cine e premiat, fiindca umbla aceste zvonuri care fac foarte mult rau lumii noastre artistice. - Si totusi, nemultumirea dvs. vine pe un fond de subliniere a meritelor spectacolului pe care il semnati, Oblomov, care a obtinut premii pentru cel mai bun spectacol cu dramaturgie universala, cel mai bun actor, cea mai buna scenografie, primele doua, e drept, impartite cu Teatrul National. - Vreau sa stiti ca banii pentru acest premiu ii donez inapoi ministerului, pe care il rog sa-mi comunice cat mai am de dat in plus, ca sa plateasca odata cotizatia Romaniei la Institutul International de Teatru, fiindca din cauza neglijentei lor eu nu pot primi un premiu de la Fundatia japoneza Uchimura, in valoare de 3000 de dolari. N-au platit cotizatia, iar premiul meu e blocat la Paris din cauza asta. E vorba de un premiu al unui colectiv intreg, care a colaborat la spectacolul Amantii insangerati, intamplator un spectacol realizat la Teatrul National din Bucuresti. As mai adauga ca acelasi minister n-a fost in stare sa gaseasca 4000 de euro ca sa plecam intr-un turneu la Paris cu spectacolul Poate Eleonora de Gellu Naum, de la Theatrum Mundi, la invitatia Teatrului Moliere si ca eu, in general, sunt dispus sa acopar cheltuielile ministerului pentru ca spectacolele mele sa se poata bucura de prestigiul pe care il merita. In acest scop ar trebui folositi banii din buzunarul public - fiindca asta patesc mai multi creatori de la noi, nu numai eu - si nu indreptati spre Teatrul National, ca sa fie multumit Dinu Sararu. - Credeti, asadar, ca e vorba aici de influenta de care se bucura Dinu Sararu pe langa ministrul Theodorescu, acesta exprimandu-si, de altfel, recent, in mod public, profundele sentimente de prietenie fata de directorul TNB? E normal ca un ministru care gestioneaza problemele culturii unei tari sa aplece urechea in mod special la rugamintile unui singur om, fiindca ii este prieten? - Eu, personal, sunt inocent fata de aceasta institutie, Ministerul Culturii. N-am facut nimic impotriva intereselor lor, n-am comentat vreodata un act sau un gest al lor, nu m-am bagat in problemele lor, dar in acelasi timp, acest minister ma ataca pe mine pe diverse planuri, in viata mea artistica si personala, punandu-mi bariere de tot felul. Imi face mizerii, in acest caz concret, ca sa echilibreze un palmares in favoarea unui teatru favorit. Dar daca, intamplator, eu am fost mai bun in acest an? Sau Teatrul Bulandra? Vreau sa stiu daca e adevarat ca au luat Marele Premiu ce revenea, conform deciziei juriului, Teatrului Bulandra pentru Oblomov si l-au dat doamnei Carmen Stanescu, asa cum inteleg ca s-a petrecut. Nu pentru ca nu ar merita Carmen Stanescu, aici nu despre ea e vorba, ci despre un sistem. Au acordat Marele Premiu fara nici un argument, n-a spus nimeni un cuvant - daca era pentru intreaga activitate, pentru un rol, pentru ce? Ca sa "echilibreze" situatia si sa nu se simta prost Teatrul National si Dinu Sararu! Cat priveste relatiile dintre cele doua personaje pomenite mai sus, ele nu sunt numai de prietenie, ci si de subordonare pe linie masonica. Dinu Sararu este pro-mare maestru la Loja Nationla, iar Razvan Theodorescu un simplu membru, care ii datoreaza ascultare neconditionata. E motivul pentru care am parasit acest Ordin. A aparut deja in ziare aceasta informatie, nu mai e un secret pentru nimeni, dar n-a fost facuta legatura asta - repet, in raporturi masonice e obligat sa asculte de Dinu Sararu. Or, asta nu e deloc normal si lucrurile trebuie clarificate o data pentru totdeauna.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite