VIDEO De marţi, 22 mai, te invităm să colecţionezi noile puzzle-uri cu dinozauri 3D, împreună cu ziarul „Adevărul Moldova"

Din 22 mai ai parte de cea mai tare colecţie de dinozauri 3D din Republica Moldova. Pe lângă aceştia, timp de o săptămână, pe site-ul nostru veţi regăsi cele mai interesante poveşti legate de creaturile misterioase.

O nouă campanie marca „Adevărul" se lansează marţi, 22 mai. Timp de 10 săptămâni, împreună cu ziarul „Adevărul", veţi găsi la toate chioşcurile de ziare 10 puzzle-uri cu cei mai reprezentativi dinozauri din istorie. Primul dintre aceştia este Styracozaurul. Bucuria de a colecţiona şi distracţia asamblării unui puzzle nu reprezintă totul. „Adevărul" vă invită să descoperiţi secretele unor specii dispărute, care au fascinat generaţii întregi. De pildă, veţi putea afla că primele oase de dinozaur, descoperite în China în secolul al XVI-lea, au fost identificate drept urme ale dragonilor, în timp ce europenii au crezut că au de-a face cu oameni-gigant din trecut.

Dinozaurii şi-au făcut apariţia pe Pământ în urmă cu aproximativ 230 de milioane de ani, evoluând din Archozauri, un grup de reptile de dimensiuni mai mici. Giganticele animale s-au dezvoltat la aproximativ 20 de milioane de ani după marea extincţie din perioada Permian-Triasică, când au dispărut 95% din vieţuitoarele de pe Pământ. Potrivit oamenilor de ştiinţă, extincţia predecesorilor dinozaurilor ar fi putut avea ca şi cauze o creştere treptată a nivelului mării sau erupţii vulcanice masive, care au cauzat o încălzire globală rapidă.

Speciile, împărţite pe continente

În urma acestei perioade grele pentru vieţuitoarele de atunci de pe Terra, au supravieţuit doar reprezentanţi ai ordinului crocodilomorf (predecesorii crocodililor din ziua de azi), câteva mamifere, pterozaurieni (reptile de mici dimensiuni care puteau zbura) şi broaşte-ţestoase. Primele „reptile terifiante" au fost denumite Eoraptori şi erau nişte dinozauri de mici dimensiuni, bipezi şi carnivori.

Perioada următoare a fost una propice dezvoltării dinozaurilor, din cauza schimbărilor de ordin geofizic ale continentelor şi mai ales ale disponibilităţii hranei. Triasicul târziu şi Jurasicul timpuriu au avut loc pe un singur continent universal, Pangaea. În acel moment s-au diferenţiat carnivorii coelofisoizi, cu dimensiuni de până la cinci metri înălţime şi ierbivorii sauropodomorfi, care au convieţuit multă vreme. Dovezile arheologice arată că această omogenitate s-a păstrat până în perioada Jurasicului târziu (care a avut loc în urmă cu 145 de milioane de ani), moment când a început Cretacicul, iar continentul universal a început să se rupă, scoarţa terestră împărţindu-se.

Iguanodontienii, Brahiozaurii, Spinozaurii şi Carcharodontorozaurii s-au „mutat" în teritoriile unde s-au format continentele Europa, America de Nord şi Africa de Nord. Dintre aceste familii de dinozauri, una din cele mai spectaculoase era cea a Spinozaurilor: bot lung şi o structură de spini comparată de cercetători cu „pânzele vapoarelor". Aceste excrescenţe ar fi putut servi ca un aparat de reglare termică, dar şi ca sperietoare pentru adversari.

Abia perioada Cretacicului târziu a marcat apariţia reptilelor uriaşe: Tiranozaurii, lungi de 13 metri şi cu o greutate de 6,8 tone. Împreună cu aceşti uriaşi au trăit Abeliozaurii (teropozi de mici dimensiuni), dar şi ierbivorii Titanozauri. Aceştia, deşi cântăreau 100 de tone şi ajungeau la o lungime impresionantă de 25 de metri, se pare că erau cei mai blânzi dintre dinozauri.

Povestea misterioaselor creaturi s-a terminat acum 65 de milioane de ani, în momentul marii extincţii din perioada de tranzit dintre Cretacic şi Paleogen. Toate familiile de reptile gigantice au dispărut. În schimb, au supravieţuit păsările neornitine, şopârlele, ţestoasele, şerpii şi chiar unele specii de crocodil.

Uriaşii şi piticii lumii preistorice

Oamenii de ştiinţă au avut mereu dificultăţi în a oferi un clasament exact al celor mai mari dinozauri din lume, deoarece nu s-au descoperit schelete destul de complete ale tuturor speciilor şi astfel nu au putut fi studiate în profunzime.

Până în prezent, se crede că cea mai mare specie a fost cea a Brachiozaurilor, care ajungeau la o înălţime între 12 şi 22,5 metri. Aceştia au fost descoperiţi în Tanzania, la începutul secolulului trecut. Cel mai lung dinozaur restaurat complet este un Diplodocus de 27 de metri, descoperit în statul Wyoming (SUA). Scheletul uriaşei reptile poate fi admirat peste ocean, la Muzeul de Istorie Naturală din Pittsburgh.

Tyranozaurul, doar furios, nu şi uriaş

Pe lângă aceşti reprezentanţi uriaşi ai speciei, se bănuieşte că ar fi existat şi alţi dinozauri de mari dimensiuni. Cum nu s-au descoperit însă decât fragmente din scheletul creaturilor, datele nu pot fi extrem de precise. De pildă, tot reptile uriaşe se crede că au fost şi Argentinozaurii, cu o lungime de 33,5 metri şi o greutate de aproape 100 de tone, şi Superozaurii, care ajungeau la aproape 34 de metri. În schimb, cel mai lung carnivor era Spinozaurul, cu o înălţime de aproape 18 metri şi care cântărea 81 de tone. Cu toate că a fost considerat cel mai fioros şi mare dinozaur din istorie, mai ales datorită filmelor care l-au promovat, Tyranozaurul avea o lungime de doar 13 metri şi o greutate de doar 6,8 tone.

Cei mai mici dinozauri aveau dimensiunea unui pinguin şi erau theropozi care semănau cu păsările. Ei aveau o lungime de 35 de centimetri şi aparţineau speciilor Anchiornis şi Epidexipteryx.

Ziarul „Adevărul" va fi vândut împreună cu puzzle-ul 3D în fiecare marţi. După ce asamblaţi puzzle-urile, ungeţi-le cu adeziv astfel încât să dureze cât mai mult timp. Totodată, puteţi colora fiecare dinozaur de colecţie, aşa cum vă place. Fiecare număr din seria dinozaurilor de colecţie va costa 39 de lei.

Iată care sunt dinozaurii din colecţia „Adevărul":

Styracozaurul - 22 mai 2012;

T - Rex - 29 mai;

Brahicozaurul - 5 iunie;

Plesiozaurul - 12 iunie;

Pteranodonul - 19 iunie;

Stegozaurul - 26 iunie;

Spinozaurul - 3 iulie;

Velociraptorul - 10 iulie;

Triceratopsul - 17 iulie;

Mamutul - 24 iulie.