Proprietarul rutei Morenii Noi-Ungheni, "sfânt“ cu dosare. A fost acuzat că deţine ilegal arme şi a comandat omorul unui preot

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Valentin percic, administratorul rutei Ungheni-Morenii Noi, lângă „autobuzul morţii“
Valentin percic, administratorul rutei Ungheni-Morenii Noi, lângă „autobuzul morţii“

Şoferul mort este considerat principalul vinovat de accidentul de la Morenii Noi, în timp ce administratorul cursei ar putea scăpa basma curată. N-ar fi prima dată.

Procurorii de la Ungheni au deja trei versiuni ale cauzelor ce ar fi dus la tragicul accident de săptămâna trecută, soldat cu 12 morţi şi 38 de răniţi. În toate, principalul suspect este conducătorul autobuzului, Ion Păduraru (53 de ani) decedat şi el.

După ce au audiat câţiva martori, oamenii legii examinează trei versiuni de bază: o defecţiune tehnică, greşeala şoferului sau probleme de sănătate ale acestuia. „Pentru a stabili starea tehnică a vehiculului, de la Chişinău a sosit o echipă de experţi. În acelaşi timp, în baza mărturiilor mecanicului, am constatat că frâna de mână avea defecţiuni tehnice minore şi în acest caz autobuzul nu trebuia să iasă pe cursă până la înlăturarea acestora", a declarat Eduard Florea, procurorul raionului Ungheni.

Responsabilul susţine că autobuzul de rută a efectuat prima cursă la ora 6.00. La ora 7.30 a ieşit a doua oară pe traseu, dar fără a avea foaie de parcurs. „Şoferul avea un document, dar acesta era pentru ora 10.00, deci el efectua o cursă samavolnic", a explicat Eduard Florea.

Camerele video, inutile

Procurorii nu au putut stabili dacă maşina a trecut controlul tehnic. „Nu am reușit să aflăm dacă autobuzul a fost testat la centrul specializat înainte de a porni la drum. Nu am putut ridica imaginile video de la staţia de testare, pentru că reprezentanţii Ministerului Transporturilor nu au instalat programul pentru ca aceste camere să fie funcţionale", a s-a justificat Eduard Gârbu, procuror din Ungheni.

Anterior, şoferul a fost sancţionat de Poliţia Rutieră pentru că transporta mai mulţi pasageri decât permitea autorizaţia. În acelaşi timp, administraţia firmei Feodora SRL, care deţine licenţa pentru cursa Ungheni-Morenii Noi, s-a limitat doar la o mustrare aspră aplicată şoferului.

„Am stabilit că în momentul accidentului în autobuz erau 50 de persoane, dintre care 11 au decedat, una a fost externată, iar alte 38 rămân în spitalele din Chişinău şi Ungheni. Examinăm şi posibilitatea ca în vehicul să se fi aflat mai multe persoane, care însă, fără a avea răni serioase, au părăsit locul accidentului", a precizat procurorul Victoria Popov.

„Ţap ispăşitor"

Oamenii legii au mai relatat că, pentru a economisi combustibil, şoferul oprea de fiecare dată motorul când se deplasa în pantă, deşi acest lucru este interzis.

„De asemenea, el le-a permis pasagerilor să stea în preajma cutiei de viteze. Unul dintre călători a povestit că şoferul se schimbase la faţă când autobuzul nu a reacţionat la comenzi. A încercat să frâneze, dar nu a putut, chiar dacă a folosit şi frâna de mână. A reuşit să evite un copil care îi ieşise în faţă şi a parcurs foarte bine curba. Toţi ne întrebăm cum a trecut de curbă, dar a ajuns în şanţ", a menţionat Eduard Florea, procurorul raionului Ungheni.

Pe acest caz a fost iniţiată o cauză penală în baza articolului 264 din Codul Penal „încălcarea regulilor de securitate a circulaţiei sau de exploatare a mijloacelor de transport de către persoana care conduce mijlocul de transport".

Anchetatorii urmează să stabilească şi gradul de vinovăţie a administratorilor şi a persoanelor responsabile de exploatarea tehnică a autocarului. Mai mulţi oameni din partea locului s-au arătat însă convinşi că toată vina va fi pusă pe şoferul mort, deşi, „dacă s-ar săpa mai bine, ar putea găsi şi pe alţii, care mereu scapă nepedepsiţi".

Proprietarul firmei Feodora, suspect în mai multe dosare

Administrator al cursei Ungheni-Moreni este firma Feodora SRL al cărei proprietar este Valentin Percic, un afacerist destul de cunoscut la Ungheni şi care a fost suspectat de comiterea mai multor ilegalităţi, fără însă a fi pedepsit. Acesta ar putea scăpa basma curată şi în cazul accidentului înfiorător de joia trecută, fără să plătească despăgubiri familiilor celor decedaţi şi persoanelor rănite. Şi asta deoarece oamenii au urcat în „autobuzul morţii" fără a primi bilete şi pentru că această cursă nu era autorizată.

Potrivit datelor Poliţiei, în februarie 2009, pe numele lui Valentin Percic a fost iniţiată o cauză penală pentru „însuşirea bunurilor în proporţii mari şi deosebit de mari" şi pentru „purtarea, păstrarea, procurarea, fabricarea, repararea sau comercializarea ilegală a armelor şi muniţiilor". Legislaţia în vigoare prevede pentru astfel de infracţiuni până la 25 de ani de închisoare. Ancheta bate însă pasul pe loc. Eduard Florea, procurorul raionului Ungheni, susţine că nu ştie nimic despre acest dosar. Valentin Percic se declară nevinovat şi spune că deţinea legal armele şi muniţiile confiscate de oamenii legii.

Afaceristul a refuzat să vorbească despre alte acuzaţii ce i se aduc. Anul trecut, fusese bănuit că ar fi comandat asasinarea preotului Anatol Sârghi din Costuleni, Ungheni, dar instanţa l-a achitat. Preotul susţine că Percic i-a luat mina de nisip, care se află chiar pe terenul său.

Localnicii confirmă că Percic ar avea un car de păcate. Cu toate acestea, el a fost decorat cu ordinul bisericesc Ştefan cel Mare, pentru ctitoria unei mănăstiri.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite