Nava „Princessa Elena“ a pornit spre Turcia din Portul Giurgiuleşti. Autorităţile speră că reluarea curselor va înviora economia Moldovei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Nava de pasageri "Princessa Elena" a reluat, ieri, cursa maritimă Giurgiuleşti - Istanbul - Giurgiuleşti, după o pauză de doi ani, având la bord peste o sută de pasageri, majoritatea cetăţeni ucraineni. Autorităţile speră ca, odată cu această rută, să revigoreze transportul naval şi să includă Republica Moldova în circuitul internaţional.

Printre turiştii dornici să ajungă în Turcia cu Princessa Elena nu găseşti niciun moldovean. În schimb, cei o sută de pasageri care au urcat la bordul navei au venit la Giurgiuleşti din toate colţurile Ucrainei. Majoritatea au optat pentru această călătorie prin intermediul agenţiilor de turism.

„ Când ne-au propus acest pachet, ne-am entuziasmat ca nişte copii. Demult voiam să mergem la Istanbul. Va fi extrem romantic să mergem cu vaporul prin Delta Dunării", au spus, zâmbind, Larisa şi Valentin, un cuplu de pensionari veniţi la Giurgiuleşti cu transport organizat tocmai de la Kiev.
„Pentru turiştii ucraineni şi ruşi această croazieră e foarte atractivă. Au ocazia să vadă Delta Dunării, un loc inedit pentru ei", a declarat Iurie Zaharia, şeful Serviciului Transport Naval de la Ministerul Transporturilor.

image

Grupaj foto: Turiştii care urmau să se îmbarce pe vas nu au avut parte de vreme bună

Alături de turişti, în Turcia vor călători şi zece jurnalişti din Moldova. Croaziera va dura o săptămână, dintre care patru zile pasagerii se vor afla pe mare, iar restul - la Istanbul. Ei vor fi cazaţi chiar pe vas, care va staţiona în strâmtoarea Bosfor. Cel mai ieftin bilet costă 325 de dolari, cu masa şi cazarea asigurată la bordul navei, iar cel mai scump ajunge la 1.500 de dolari.

Cursele Princessei Elena, inaugurată în 2009, au fost reluate după doi ani de pauză, timp în care nava s-a aflat la Sevastopol, Ucraina. „A fost dusă acolo pentru o revizie, dar ulterior s-a descoperit că are probleme tehnice şi a mai rămas", a declarat Iurie Zaharia, care ne-a asigurat că nava e în cea mai bună stare. „Un vapor de 20 de ani este comparabil, ca funcţionalitate, cu un autoturism produs în 2008", a adăugat şeful Serviciului Naval.

image

Costurile pentru operarea cursei dus-întors se ridică la 45.000 de dolari, însă autorităţile sunt încrezătoare că ruta va fi rentabilă. „Această navă fi foarte profitabilă, cu condiţia să fie asigurat numărul total de pasageri şi să transportăm şi marfă", a declarat Petru Codreanu, căpitanul Portului Giurgiuleşti.

Echipaj ucrainean

Ţara noastră a închiriat nava produsă în 1995 în China şi înregistrată în Sierra Leone. Vaporul, care poate transporta 160 de pasageri, a fost cumpărat de un ucrainean, membrii echipajului fiind, la fel, ucraineni. Princessa Elena se deplasează sub pavilion african. Ultima cursă a fost efectuată în 2009.

Prezent la ceremonia de re-lansare a cursei, Anatol Şalaru, ministrul Transporturilor, a spus că acest eveniment are o importanţă foarte mare pentru economia republicii pentru că ne poate aduce venituri.

image

Foto: Echipajul navei este ucrainean

FĂRĂ DRUM SPRE PORT

Până atunci, însă, drumul care duce spre Giurgiuleşti rămâne impracticabil, iar autorităţile nu au planuri de restaurare a întregului segment. „Am reabilitat sectorul de drum Comrat-Cimişlia, iar anul acesta vom repara şi porţiunea Comrat-Ciumai. Din păcate, nu putem renova şi drumul de la Cahul la Giurgiuleşti (n.r.- o treime din distanţă), pentru că trece prin sate, este îngust şi nu permite construcţia unei artere internaţionale", a declarat Şalaru.

Din 2006, când a luat naştere transportul naval în Republica Moldova, au fost înregistrate 1.000 de intrări în Portul Giurgiuleşti, de pe urma cărora au fost obţinute venituri de 18 milioane de lei. Anual, intrările în Portul Giurgiuleşti aduc în bugetul de stat circa două milioane de lei, iar alte patru milioane intră în buzunarul proprietarului, Danube Logistics SRL, o companie cu acţionari olandezi.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite