MESERII PERICULOASE Mereu cu ochii pe avioane. Vezi cum lucrează moldovenii cu cel mai stresant job din lume. GALERIE FOTO!

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Pentru cei 50 de controlori de trafic aerian din Chișinău, cea mai mică eroare de dirijare a unei aeronave poate duce la un dosar penal. În plus, sunt obligați să treacă teste eliminatorii an de an, cu toate că în Republica Moldova nu există o școală dedicată.

Zilnic, în Capitală aterizează 27 de aeronave, decolează 13 zboruri internaţionale şi alte 30 de curse aeriene survolează, în medie, cerul moldovenesc. Statistica nu-ţi spune, desigur, prea multe atunci când te uiţi pe tabela din aerogară.

Însă pentru cei 50 de controlori care dirijează traficul aerian toate aceste cifre au semnificaţii aparte. Ori de câte ori un avion decolează, acesta primeşte automat un cod unic şi, în timpul zborului, trebuie să treacă printr-o serie de puncte fixe până la aeroportul de destinaţie.

image
image
image

Click aici să vezi GALERIA FOTO!

Când ajunge în spaţiul nostru aerian, controlorii de trafic au instantaneu o fişă codificată a avionului, unde este precizat indicativul, modelul aeronavei, precum şi punctele prin care a trecut înainte de a survola ţara noastră. „Toate avioanele au un parcurs pe care trebuie să-l respecte", ne spune Aurel Ciobaşenco, unul dintre controlori, arătându-ne traseul unei curse Copenhaga - Kuweit care trecea pe deasupra noastră în timp ce ne aflam în turnul de control.

În centrul de dirijare, controlorii urmăresc traficul aerian pe patru radare de dimensiuni mari, pe care fiecare navă este marcată cu un punct. Controlorii de serviciu intră în legătură cu pilotul avionului, în funcţie de înălţimea la care se află.

„Avem trei zone de altitudine pe care le dirijăm: 10.000 - 18.000 de metri, 3.000 - 10.000 de metri şi
0 - 3.000 de metri. Avioanele care ne tranzitează ţara sunt în zona 10.000 - 18.000 de metri", ne spune Veaceslav Şpac, instructorul dirijorilor de trafic aerian.

Deşi are o singură pistă, aeroportul din Chişinău permite aterizarea şi decolarea din ambele părţi, în funcţie de direcţia vântului. „Cel mai bine este ca avionul să aibă vântul în faţă, indiferent că decolează sau aterizează", explică instructorul.

CUM AJUNGI CONTROLOR DE TRAFIC AERIAN

În primul rând, e obligatoriu să îndeplineşti câteva condiţii. „Studii superioare, vârsta de cel puţin 20 de ani, o stare foarte bună a sănătăţii, cunoştinţe de limba engleză acreditate de Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile (ICAO) nivelul patru şi să treci testul FIST. Este ca un examen psihologic care ia în considerare atenţia şi reacţia în spaţiul 3D", precizează coordonatorul controlorilor de trafic.

MESERII PERICULOASE Spidermen pe clădirile din Chișinău

Deşi acest job te ţine conectat la cele mai bune tehnologii aviatice, există şi riscuri. „Dacă se întâmplă ceva rău, tu răspunzi cu capul. Poţi să te alegi cu dosar penal, să intri la puşcărie sau să-ţi fie sechestrate bunurile", mărturiseşte Aurel Ciobaşenco, înainte de a reveni în faţa radarului.

Cel mai grav accident de până acum a avut loc în 2008. Un avion cargo cu destinaţia Istanbul s-a prăbuşit atunci în apropierea pistei din Chişinău, toţi cei opt membri ai echipajului au murit. „A fost o problemă de pilotaj. Controlorii de trafic au făcut totul ca la carte. Acest lucru a fost constatat şi de comisia care a investigat cazul", precizează Serghei Fedoseev, şeful controlorilor de trafic aerian din Chişinău.

Meserie de prestigiu, cu salarii, pensii și concendii mari

Dacă reușești s-ajungi printre controlorii de trafic aerian de la Aeroportul Internaţional Chișinău, ai parte de o serie de beneficii pe măsura riscurilor la care te expui. Primești un salariu atractiv, de circa 10.000 de lei pe lună, obţii 14 zile de concediu mai mult decât orice alt angajat moldovean și acces la facilităţile medicale destinate piloţilor.

„În primul rând, te bucuri de un anumit prestigiu printre cei care lucrează în industria aeronautică. Dacă un angajat obișnuit primește 600 de lei pensie, tu poţi avea și 5.000 de lei după ce te pensionezi. „Înainte primeam și câte un apartament, dar acest lucru nu mai e valabil în ziua de azi", ne spune Serghei Fedoseev, directorul Serviciului de Dirijare a Traficului Aerian.

Totodată, controlorii de trafic aerian se pot pensiona după numai 12 ani și jumătate de activitate sau la vârsta de 54 de ani.

Citește cele mai importante știri din Republica Moldova pe Adevarul.md

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite