Moscova lasă Chişinăul fără şoferi de troleibuz

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Veronica Lazu e gata să plece la Moscova în căutarea unui salariu mai bun
Veronica Lazu e gata să plece la Moscova în căutarea unui salariu mai bun

Cel mai ameninţat sector moldovenesc este cel al transporturilor locale, deoarece şoferii de troleibuz sunt remuneraţi mai mult decât dublu dacă aleg Rusia.

Administraţia Moscovei îi îmbie pe moldoveni cu 400 de posturi de şoferi de troleibuz, plătite cu salarii de până la 16.000 de lei, astfel încât mulţi angajaţi ai Regiei de Transport Electric din Chişinău (RTEC) îşi pun speranţele în visul moscovit.
Directorul adjunct al RTEC, Ştefan Puiu, este îngrijorat că ar putea rămâne astfel fără jumătate dintre şoferi. „Cu regret, noi nu putem să le plătim salarii ca la Moscova. Avem acum 800 de şoferi, care fac cu schimbul, pe cele circa 30 de rute din oraş", spune Puiu. Funcţionarul susţine că în ultimii ani salariile au crescut până la 5.000-6.000 de lei şi speră că asta îi va face pe şoferi să renunţe la ideea de a pleca la Moscova.

Ruta 5, cu escală
la Moscova

Chişinăuianca Veronica Lazu lucrează ca şofer pe troleibuz de când se ştie. În anul 2000 nu a mai făcut faţă cheltuielilor şi necazurilor şi a luat calea străinătăţii. Cea mai bună ofertă a venit de la Moscova: tot şofer de troleibuz, dar plătită de patru ori mai mult decât în Moldova.
„Am muncit acolo vreo patru-cinci ani şi a fost foarte bine", mărturiseşte femeia, fără să se oprească din condus. Ţine bine volanul şi nu-şi dezlipeşte ochii de pe parbriz. Opreşte maşina doar când ştie ea că e staţie. Se asigură că a urcat şi coborât toată lumea, apoi calcă apăsat pedala şi pleacă.
Cu nostalgie, însă, îşi permite să-şi amintească vremurile bune de la Moscova. Acum o duce la fel de rău ca înainte şi chiar se gândeşte să se întoarcă în capitala Rusiei ca să-şi poată creşte fiul.
„Îmi este greu. Trăiesc la gazdă şi mai am şi credit de la bancă, pe care trebuie să-l achit. Salariul de şoferiţă nu este suficient şi mă descurc greu. Mai am şi un copil de 13 ani pe care trebuie să-l întreţin şi să-l îmbrac", mai spune, amărâtă, femeia, pierzându-şi în continuare privirea pe calea troleibuzului 5.


„Aş pleca cu bucurie
să muncesc în Rusia"

Veronica Lazu susţine că de când este angajată a parcului de troleibuze din Chişinău nu a primit niciun salariu mai mare de patru mii de lei. Visează să plece din nou la muncă în capitala Rusiei, doar că nu are cu cine să-şi lase băiatul. „Aş pleca cu bucurie să muncesc la Moscova. Acolo, salariul mediu este acum de două-trei şi chiar de patru ori mai mare. Mi-a spus un coleg că ajunge la 1.000 de dolari şi chiar la 1.000 de euro (n.red. 16.400 lei)".
Pe de altă parte, alţi şoferi ai Regiei de Transport Electric din Chişinău (RTEC) se arată sceptici şi nu cred în paradisul rusesc. „Nu am fost la muncă la Moscova şi nici nu m-aş duce acolo. Nu prea cred poveştilor cu salarii şi câştiguri mari", spune Ecaterina Nagan, şoferiţă de troleibuz. Chiar dacă se descurcă greu cu banii pe care-i primeşte, femeia spune că rămâne să lucreze pe ruta 23, la Chişinău.
Conform datelor Biroului Naţional de Statistică, în primele trei luni ale anului peste 330.000 de cetăţeni ai Republicii Moldova se aflau la muncă peste hotare, dintre care peste o treime erau în Federaţia Rusă.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite