Gaură de sute de milioane de lei pe calea ferată

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Vladimir Voronin la ceremonia de inaugurare a tronsonului de cale ferată
Vladimir Voronin la ceremonia de inaugurare a tronsonului de cale ferată

După ce în anii 2007-2010 statul a cheltuit peste jumătate de miliard de lei pentru construcţia tronsonului Cahul - Giurgiuleşti, Calea Ferată din Moldova a decis să sisteze circulaţia trenurilor pe acest segment.

În urma unui control s-a descoperit că ploile abundente au spălat terasamentul şi la kilometrul 93 s-a format o groapă de şase metri adâncime. Apele râului Prut s-au apropiat la mai puţin de doi metri de traverse. „Există riscul ca traversele să cadă în apă", a declarat Vitalie Struna, directorul general al întreprinderii de stat Calea Ferată din Moldova (CFM).

Responsabilii de la CFM susţin că pentru a restabili porţiunea deteriorată şi a duce bun sfârşit reparaţia acestui tronson e nevoie de circa 350 milioane de lei. Banii ar urma să fie alocaţi printr-o decizie de Guvern.

„SPĂLARE DE BANI"

Daniela Jugănaru, secretar de presă al CFM, a precizat că urmează să fie creată o comisie specială care va pregăti propuneri pentru efectuarea lucrărilor. Potrivit ei, întreprinderea dispune de utilaj tehnic şi de personal calificat pentru a începe reparaţia tronsonului de cale ferată Cahul - Giurgiuleşti.

Economistul Mihai Roşcovan consideră însă că tronsonul Cahul-Giurguleşti a fost din start şi rămâne un proiect falimentar, iar cheltuielile de construcţie nu vor fi recuperate niciodată. „La realizarea acestui proiect au fost încălcate toate normele de mediu, nu s-a făcut un studiu de impact şi nici unul de fezabilitate. A fost, mai degrabă, o metodă de spălare de bani pentru guvernarea de atunci", a explicat specialistul.

TRAFICUL NU VA FI AFECTAT

Sistarea circulaţiei pe acest segment nu va însă efecte majore. Pe traseu circula un singur tren de pasageri care făcea zilnic tur-retur şi transporta doar 100 de persoane. „Aceştia vor putea călători cu microbuzele", a precizat Daniela Jugănaru. Trenurile marfare vor circula pe tronsonul Giurgiuleşti-Reni-Etulia-Basarabeasca, a adăugat ofiţerul de presă.

Costuri umflate

Un audit al Curţii de Conturi a constatat o serie de încălcări la construcţia tronsonului de cale ferată. Controlorii au depistat că au fost incluse costuri neargumentate de 107 milioane de lei, iar cheltuielile exagerate au fost estimate la 67 de milioane de lei. Printre principalii beneficiarii ai construcţiei a fost Oleg Voronin, feciorul expreşedintelui Republicii Moldova Vladimir Voronin, a cărui companie a efectuat o serie de lucrări.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite