Expert în guvernarea electronică: „În toată lumea e-guvernarea a dus la o transparenţă mai mare“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În cadrul vizitei sale la Chișinău, expertul în guvernare electronică a împărtășit din experiențele Marii Britanii şi a îndemnat oamenii să ajute instituțiile la promovarea transparenței.

„Adevărul": În 2010 Guvernul Republicii Moldova a creat Centrul de Guvernare Electronică. Cu toate acestea, nu s-a schimbat aproape nimic. Cum explicaţi această mişcare lentă?
Andrew Stott: Sunt doar un vizitator în Moldova, e pentru prima dată când ajung aici. În schimb, pot să vă povestesc despre cum s-a întâmplat în Marea Britanie. Primul portal cu baze de date, creat în 2009, avea doar 1.000 de seturi de informaţii factuale. Astăzi numărul acestora a crescut la 8.000. Este important să existe o platformă, care să poată fi dezvoltată apoi. Nouă, ne-a luat trei ani ca unele aplicaţii online să aibă succes. De exemplu, declaraţiile de impozit online.

Cât de pregătiţi sunt moldovenii pentru e-guvernare?

Vorbim aici, pe de o parte, de cetăţeni şi, pe de altă parte, de instituţiile publice.Moldova este o ţară cu resurse limitate, însă, cu timpul, noua strategie va da roade. Cetăţenii trebuie să ajute Guvernul, să arate interes pentru bazele de date şi să vină cu soluţii de îmbunătăţire ale acestora. La fel s-a întâmplat şi la noi, unde există o relaţie de colaborare între oameni şi instituţii. Îmi amintesc în acest context de o aplicaţie lansată acum doi ani, „Fix My Street" (n.r. - repară-mi strada), unde utilizatorii raportau direct autorităţilor responsabile problema pe care o au pe strada lor. S-au rezolvat peste 2.000 de diverse probleme - semafoare defecte, gropi în asfalt, lămpi stricate. Acesta este un exemplu bun de conlucrare în societate.

Cum rămâne cu categoria de oameni care nu are acces la internet?
Avem aceeaşi situaţie şi în Marea Britanie. Foarte mulţi oameni nu utilizează internetul, fie că nu au acces la el sau nu pot folosi calculatorul. Am lansat chiar şi o iniţiativă ca să soluţionăm această problemă. Este vorba de un fel de ajutor dintre generaţii, prin care adolescenţii îşi ajută bunicii să folosească noile tehnologii. Chiar înainte de a veni la Chişinău am primit o cerere de prietenie pe o reţea de socializare de la o rudă în vârstă, care stătea cu nepotul ei alături.

Ce lucruri s-au schimbat în Marea Britanie de când s-a lansat sistemul de guvernare electronică?
S-au observat mai multe schimbări. Una dintre acestea este transparenţa în guvern. Odată cu publicarea datelor, a crescut interesul oamenilor pentru informaţii referitoare la spitale, şcoli, poliţie. Când s-au făcut publice statisticile referitoare la nivelul de criminalitate, am avut opt milioane de vizualizări chiar în prima zi. S-a intensificat, de asemenea, eficienţa afacerilor în baza datelor. Achiziţiile publice au devenit mai bune, mai puţin costisitoare.

Care este rolul jurnaliştilor în promovarea guvernării electronice?
Rolul jurnaliştilor s-a dovedit a fi unul destul de important. Ziariştii de la „The Guardian" au ajutat la lansarea campaniei de deschidere de date şi au monitorizat toate etapele. Mai mult decât atât, au început să apară jurnalişti specializaţi pe e-guvernare care zilnic îşi extrăgeau subiecte interesante din aceste date.

Zilele trecute aţi participat împreună cu oficialii noştri la instituirea „Parteneriatului pentru un guvern deschis" la care Moldova vrea să adere. Cu ce sfaturi aţi venit?
Le-am reamintit specialiştilor de aici despre cât de importantă este implicarea societăţii civile la o guvernare electronică reuşită. Nicio aplicaţie nu va avea valoare dacă nu va fi utilizată. Pentru o îmbunătăţire a vieţii cetăţenilor e nevoie mai întâi de o legătură dintre oameni şi instituţii.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite