Şcoală fără note, manuale şi pixuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La Liceul Waldorf, copiii învaţă să scrie cu creioane cerate pe caiete neliniate. Penarele sunt confecţionate de părinţi, din stofă naturală
La Liceul Waldorf, copiii învaţă să scrie cu creioane cerate pe caiete neliniate. Penarele sunt confecţionate de părinţi, din stofă naturală

În Moldova sunt câteva instituţii şcolare cu metode de studiu inspirate din Vest. Părinții le preferă pentru libertatea oferită copiilor.

Imaginaţi-vă o şcoală în care elevii nu au cărţi, scriu cu creioane cerate pe caiete fără liniatură şi nu primesc note. Fiecare detaliu este foarte simplu explicat de sistemul şcolar de la Liceul Teoretic Experimental Waldorf, din Capitală. Manualul ştirbeşte din autoritatea profesorului, liniatura le limitează celor mici libertatea de expresie, iar notele evidenţiază competiţia dintre elevi, creând o atmosferă stresantă şi apăsătoare.

Directorul instituţiei explică şi scopul acestui sistem şcolar inspirat din Germania. „Ne axăm pe educaţie pentru sănătate, libertate şi creativitate şi ţinem cont de vârstele de evoluţie a copiilor", spune Liviu Dascăl. Aici, copiii pot fi încadraţi începând cu anii de grădiniţă şi până la clasa a XII-a, iar metodele de studiu din Vest sunt combinate cu programul şcolar de stat. „După cum oamenii sunt formaţi din cap, trunchi şi membre, aşa ne-am organizat şi noi orele. În prima parte a zilei, copiii studiază ştiinţele, în a doua - o anumită disciplină (limba română sau matematica), iar după prânz, fac pictură, muzică sau alte activităţi creative" , precizează directorul.

Notele apar abia în clasa a patra, când copii sunt pregătiţi pentru evaluarea de la sfârşitul treptei primare. „Atmosfera de la ore şi atitudinea profesorilor i-a dezvoltat copilului meu încrederea în sine şi i-a dat posibilitatea să-şi manifeste personalitatea fără a avea anumite restricţii", apreciază Ilie Lupan, care are un copil în clasa a III-a la Liceul Waldorf.

ÎNVĂŢĂMÂNTUL PAS CU PAS
Modalităţile de predare creative sunt utilizate şi la Centrul Educaţional Didactic „Pas cu pas", prevăzut pentru copii de grădiniţă şi de clasele primare. „Programul nostru este bazat pe necesităţile copiilor. Ei au aceleaşi discipline ca în şcolile obişnuite, la care se adaugă altele alese chiar de cei mici, cum ar fi corpul uman, natura, animalele. În plus, au ore de dans, muzică, radio sau alte activităţi", enumeră Valentina Lungu, directorul centrului.

Şi aici elevii nu primesc note pentru că învăţă să se autoevalueze, însă părinţii pot monitoriza evoluţia copilului cu ajutorul notiţelor zilnice făcute de dascăli în caiet. „Micuţii sunt trataţi pe picior de egalitate, au libertatea de a-şi alege activităţile şi sunt independenţi. Sunt ajutaţi să devină oameni, să ia decizii, să fie curajoşi, ceea ce este mult mai important decât un simplu transfer de cunoştinţe", explică Daniela Barbăroşie, care are două fete în clasele primare.

„ESTE ALEGEREA PĂRINŢILOR
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei spun că aceste programe alternative sunt benefice pentru copii, în măsura în care nu contravin standardelor educaţionale aprobate în Moldova. „Fiecare părinte are dreptul să aleagă ce-i mai bine pentru copilul său", afirmă Valentin Crudu, şeful Direcţiei învăţământ preşcolar, primar şi secundar general.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite