Reparaţia pistei Aeroportului Internaţional Chişinău este blocată în instanţă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrările de modernizare a aeroportului riscă să nu înceapă nici în acest an, ca urmare a unei decizii judecătoreşti. Oficialii susţin că sunt în căutare de soluţii şi negociază cu o companie chineză pentru a debloca situaţia.

De câteva săptămâni, premierul Vlad Filat nu-şi poate ascunde nemulţumirea şi iritarea pentru că unul dintre cele mai importante proiecte de modernizare a infrastructurii ţării bate pasul pe loc. E vorba de Proiectul II de Modernizare a Aeroportului Internaţional Chişinău în valoare totală de 47 de milioane de euro.

„La 27 iulie ţara noastră va începe negocierile asupra Acordului privind Spaţiul Aerian Comun UE-Moldova, dar ce folos? Din cauza unei decizii judecătoreşti reparaţia pistei Aeroportului nici nu a demarat", a declarat Vlad Filat, în cadrul unei emisiuni la postul public de televiziune. Revolta şefului Guvernului pare justificată, ţinând cont de faptul că aceste lucrări, planificate să înceapă încă un an în urmă, sunt amânate din diverse motive şi riscă să nu înceapă nici în anul 2011.

Proiectul s-a blocat în instanţă, după ce Judecătoria Economică de Circumscripţie Chişinău a anulat rezultatele evaluării companiilor ce au fost selectate să participe la ultima etapă a concursului pentru a realiza lucrările de reabilitare a pistei. Mai mult, judecata a stopat, la cererea companiei chineze „Cacgc & Catic Beijing JV", şi procesul de semnare a contractului între întreprinderea de stat „Aeroportul Internaţional Chişinău" şi firma austriacă Strabag AG, care a fost desemnată câştigătoare a licitaţiei.

AUTORITĂŢILE CAUTĂ SOLUŢII

Vicepremierul Valeriu Lazăr, ministru al Economiei, susţine că nu este primul caz când o companie contestă rezultatele unui concurs de acest fel. Lazăr a declarat că în prezent „responsabili de la Aeroport şi de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), împreună cu avocaţii companiei chineze, caută soluţii pentru a remedia situaţia creată". Ministrul nu a putut spune despre ce fel de soluţie este vorba, invocând clauza de confidenţialitate.

Reprezentanţii companiei „Cacgc & Catic Beijing JV", care contestă decizia comisiei de concurs, nu au răspuns solicitărilor noastre. Nici responsabilii BERD, finanţatoarea proiectului şi instituţie ce a organizat concursul, nu s-au arătat deschişi pentru a oferi detalii.

Elena Mârzac, coordonator de proiecte la Aeroportul Internaţional Chişinău, a declarat că administraţia întreprinderii nu poate comenta situaţia creată până nu este finalizată procedura de semnare a contractului şi până nu se termină procesul de judecată.

Prejudicii financiare şi de imagine

Specialiştii susţin că amânarea începerii lucrărilor de modernizare a pistei de decolare-aterizare a Aeroportului aduce prejudicii importante atât financiare, cât şi de imagine şi că de pe urma acestui conflict au de suferit şi companiile avia, şi statul.

image

Foto: Toate aeroporturile din regiune realizează în prezent ample proiecte de modernizare

„Această modernizare era de mult necesară, pentru că mai multe porţiuni ale pistei sunt într-o stare tehnică foarte proastă", spune expertul economic Radu Bezniuc. Acesta susţine că deja există întârzieri la realizarea proiectului şi că „există riscul ca lucrările să fie amânate pentru la anul".

ÎN CONCURENŢĂ CU ODESA, KIEVUL ŞI BUCUREŞTIUL

În acelaşi timp, Roman Podcorâtov, directorul Aeroportului, susţine, într-o prezentare a proiectului, că Aeroportul are nevoie stringentă de reabilitarea pistei, „atât pentru a face faţă fluxului în creştere de pasageri, cât şi pentru a asigura respectarea standardelor de mediu şi siguranţă ale UE". Administraţia întreprinderii susţine că „are un singur scop strategic" - transformarea Aeroportului, până în anul 2016, într-un nod regional şi astfel, să profite la maximum de poziţia sa geografică.

Totodată, într-un studiu al companiei se precizează că patru aeroporturi regionale prezintă o concurenţă reală pentru cel din Chişinău: Kiev-Borispol, Odesa, Bucureşti Otopeni şi Băneasa. Toate aceste aeroporturi realizează în prezent ample proiecte de modernizare.

"Dacă cineva crede că prin astfel de decizii poate fi dat peste cap un proiect de asemenea anvergură, va trebui să-şi asume şi responsabilităţile.
Vlad Filat, Prim-ministrul Moldovei

Proceduri ce durează de cinci ani

În anul 2006 Aeroportul Internaţional Chişinău a iniţiat negocieri cu BERD şi Banca Europeană pentru Investiţii (BEI) privind acordarea unui credit în scopul finanţării modernizării infrastructurii aeroportului. Acordul dintre Guvernul Moldovei şi BERD cu BEI privind alocarea unui credit de 47,25 milioane de euro a fost semnat la 18 decembrie 2008. Conform planului iniţial, tenderul pentru selectarea companiei de construcţii urma să fie desfăşurat în trimestrul IV din anul 2009-trimestrul I din 2010, iar lucrările trebuiau să înceapă încă în trimestrul II al anului 2010. Concursul a fost organizat însă cu întârziere de un an şi la prima etapă au fost selectate trei companii: Strabag AG din Austria, Cacgc & Catic Beijing JV din China şi Lagan Construction Limited din Marea Britanie. La ultima etapă au rămas Strabag AG şi Cacgc & Catic Beijing JV, iar câştigătoare a fost desemnată compania austriacă.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite